اقتصاد

رواج زیرمیزی در بانکها برای دریافت ارز 1226 تومانی

ریافت ارز 1226 تومانی افسانه‌ای بیش نیست و تاکنون هیچ یک از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند بدون اینکه رئیس شعبه بانک یا برخی معاونان را راضی کنند، در اولویت برای دریافت ارز دولتی قرار گیرند.

یکی از تولیدکنندگان در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: دریافت ارز 1226 تومانی افسانه‌ای بیش نیست و تاکنون هیچ یک از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند بدون اینکه رئیس شعبه بانک یا برخی معاونان را راضی کنند، در اولویت برای دریافت ارز دولتی قرار گیرند.
وی می‌افزاید: صحت این مطلب را هم تولیدکنندگان می‌دانند و هم مدیران بانکی به خوبی به آن واقفند، چرا که به خصوص در پایتخت که حجم عمده‌ای از تجارت کشور را با داشتن بیشترین کارت بازرگانی صادره در خود جای داده است، بیشترین مراجعه را نیز به شعبات بانکی برای دریافت ارز 1226 تومانی دارد، این در شرایطی است که برخی مدیران شعبه با دریافت مبالغی، حاضر می‌شوند که برخی تجار را در اولویت دریافت ارز قرار دهند.
این تولیدکننده که خود واردکننده مواد اولیه هم هست، می‌گوید: در واقع، دست تولیدکنندگان تا به حال به ارز 1226 تومانی نرسیده است و اگر هم این اتفاق افتاده باشد، حتما ارز را کمتر از 1230 تومان نخریده اند.
گفتنی است برخی تحلیل گران برداشت شبانه بانک مرکزی به دستور دولت از حساب بانکها در آخرین ساعات سال 90 به میزان 8 هزار میلیارد تومان را از عوامل اصلی منفی شدن تراز بانکی و همچنین از عوامل اصلی تیره شدن روابط بین بانکها و بانک مرکزی می دانند آما آنچه مسلم است این که دلیل مشکلات دامن گیر سیستم بانکی هرچه که باشد دود آن در سال تولید ملی قبل از همه در چشم تولید کنندگان داخلی و سپس در چشم همه ملت می رود و به نفع همه مسئولین اعم از دولتمردان و نمایندگان است که به اتفاق هم چاره اندیشی جدی ای برای این معضل در حال تشدید کنند.

https://shoma-weekly.ir/klOm8I