اقتصاد

رنج‌های یک صنعت اشتغال‌زا

امروز صنعت لوازم خانگی و بسیاری از صنایع دیگر از نبود تکنسین رنج می‌برد. تکنسین یعنی کسی که حلقه رابط میان مهندسان و کارگران در این صنعت است. این ضعف مربوط به نظام اموزشی کشور و ناتوانی آن در تربیت نیروهای ماهر و متخصص عملیاتی است.

محمد حسین برخوردار- از گذشته تاکنون لوازم خانگی به عنوان یکی از نیازهای ضروری هر خانوار مورد توجه بوده، به طوری که اکنون به گفته کارشناسان صنعت لوازم خانگی دومین صنعت اشتغال زا در کشور پس از صنایع خودروسازی است. اما بررسی وضعیت کارخانههای تولیدکننده لوازم خانگی و میزان ساخت داخلی یا مونتاژ بودن این محصولات چشم اسفندیار این صنعت است؛ زیرا اکنون سهم مواد اولیه و قطعات وارداتی در تولید لوازم خانگی داخلی بسیار بالا است. از سوی دیگر به نظر میرسد، به رغم پیشرفتهای به دست آمده در تولید این محصولات، هنوز هم تولیدکنندگان داخلی با فناوری روز دنیا در تولید این محصولات فاصله دارند.

صنعت لوازم خانگی همیشه خود را با تکنولوژی روز تطبیق داده است. بر این اساس از لحاظ تولیدی و از جهت تکنولوژی وضعیت بسیار مناسبی در تولید دارد. به همین دلیل است که تولیداتی که انجمن لوازم صوتی در تلویزیون و مانیتور دارد ۹۹ درصد نیاز مملکت را تامین میکند و نیازی به واردات نیست. با این حال این صنعت نیز به مانند صنایع دیگر با مشکلاتی دست به گریبان است.

متاسفانه صنایع لوازم خانگی کشور در موضوع قالب سازی بسیار ضعیف و نابالغ است. برای مثال کشوری مانند چین که تازه صنعتی شده، از لحاظ قالب سازی از ایران و حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته بسیار جلوتر است.

این پیشرفتگی هم از لحاظ قیمت تمام شده و هم از لحاظ سرعت بسیار بالا است. هر چند در سالهای اخیر صنایع ایران دستگاههای بسیار قوی برای تولید قالب خریداری کردند ولی وضعیت ما در قیاس با بسیاری از کشورها بسیار نامطلوب بوده و نیاز به تلاشی بیش از این دارد.

هم اکنون از نظر تجهیزات و دستگاههای به روز دنبا بسیار وضعیت مناسبی داریم ولی مشکل اصلی نبود تکنسین و متخصص کاربلد است.

امروز صنعت لوازم خانگی و بسیاری از صنایع دیگر از نبود تکنسین رنج میبرد. تکنسین یعنی کسی که حلقه رابط میان مهندسان و کارگران در این صنعت است. این ضعف مربوط به نظام اموزشی کشور و ناتوانی آن در تربیت نیروهای ماهر و متخصص عملیاتی است.

از جمله مشکلات دیگر این صنعت نبود نقدینگی و عدم حمایت بانکها و موسسات مالی و پولی کشور است. این صنعت به مانند تمامی صنایع دیگر نیاز به سرمایه گذاری و نقدینگی دارد تا بتواند با رقیبان قدرتمند خود رقابت کند. همچنین نبود مراکز تحقیق و توسعه در کارخانهها نیز یکی دیگر از مشکلات صنایع لوازم خانگی در کشور است. نبود نظام مالیاتی مناسب و دریافت حجم بالای مالیات از بخش تولید یکی دیگر از معضلات صنایع کشور است.

امروزه در کشور ما بخش تولید بیشترین مالیات را به نظام مالیاتی کشور پرداخت میکند و بخشهای خدماتی و دلالی و یا تجارتی به اشکال مختلف از پرداخت مالیات فرار میکنند.

نبود جوایز صادرات و عدم حمایت دولت از صادرکنندگان نیز یکی دیگر از معضلات صنعت لوازم خانگی در ایران است که اگر آن را در کنار واردات گسترده و حجم بالای قاچاق این لوازم به کشور در نظر بگیریم تنها بخش کوچکی از مشکلات امروز این صنعت مشخص میشود.

*ریاست هیئت مدیره انجمن صوتی و تصویری
https://shoma-weekly.ir/9ZE7Th