ورزش

رمضان و فوتبال حرفه‌ای روزه می‌گیرند، گل هم می‌زنند!

یکی از مسایلی که بیشتر مدیران و مربیان باشگاه‌های فوتبال اروپا را دچار ترس و نگرانی می‌کند، بحث بازیکنان مسلمان در ماه مبارک رمضان است. آنها می‌گویند؛ چگونه بازیکنی که بیش از 17 ساعت در روز نه آبی می‌نوشد و نه غذایی می‌خورد، قادر خواهد بود، عملکردی عالی در طول 90 دقیقه داشته باشد؟

یکی از مسایلی که بیشتر مدیران و مربیان باشگاههای فوتبال اروپا را دچار ترس و نگرانی میکند، بحث بازیکنان مسلمان در ماه مبارک رمضان است. آنها میگویند؛ چگونه بازیکنی که بیش از 17 ساعت در روز نه آبی مینوشد و نه غذایی میخورد، قادر خواهد بود، عملکردی عالی در طول 90 دقیقه داشته باشد؟

چون بازیکنان مسلمان در باشگاههای مختلف اروپایی اصرار دارند که در طول ماه مبارک رمضان، هر روز، روزه بگیرند، باشگاههای فوتبال هم تمایل دارند، این دوره را همراه با مدارا سپری کنند.

«ابودیابی» بازیکن مسلمان باشگاه آرسنال در باره ماه مبارک رمضان چنین میگوید: باشگاه آرسنال ترجیح میدهدکه من روزه نگیرم ولی آنها متوجه نیستند که این ماه برای من خاص و محترم است. به همین علت آنها سعی میکنند که باشرایط من کنار بیایند.

«دمبابا» بازیکن سنگالی تیم چلسی که یک مسلمان معتقد است ودر پایان فصل گذشته به مکه سفر کرده است، میگوید: در ماه مبارک رمضان همیشه روزه خود را میگیرم و به مربی خود میگویم: ببین، من روزه میگیرم و گل هم میزنم و اگر عملکرد و بازی من بد بود، شما حق داری که من را تعویض کنی و یا بازی ندهی!

در اروپا به ویژه در کشور انگلیس، آگاهی هواداران فوتبال در باره آموزههای اسلامی بالا رفته است. در مسابقات فصل 2012-2011 انگلیس بعد از این که «آلن پاردو» سرمربی تیم نیوکاسل در کنفرانس خبری گفت: شروع آرام و خوب «دمبابا» مهاجم سنگالی این تیم به خاطر این بوده است که در بازیهای ابتدای فصل «روزهدار» بوده است، هواداران تیم نیوکاسل به این ادعای سرمربی تیم واکنش منفی نشان دادند!

اما به خاطر گلزنی «دمبابا» و با سرودی که ساخته بودند، هر بار که «دمبابا» گلزنی میکرد، تعداد گلهایی که او از شروع ماه مبارک رمضان زده بود، را میشمردند.

بسیاری از کودکانی که در پارکهای ورزشگاه نیوکاسل فوتبال بازی میکنند، مانند مسلمانان سجده میکنند! این مسئله نشانه این است که بسیاری از آموزههای اسلامی در حال تبدیل شدن به بخشهای آشنایی از فرهنگ عمومی انگلیس میباشد.

امروزه بیش از چهل بازیکن مسلمان در لیگ برتر انگلیس مشغول بازی هستندکه تأثیر عمدهای بر فرهنگ این بازی در انگلستان گذاشتهاند.

وقتی بازیکنی در حد و اندازههای «دمبابا» که سال گذشته به باشگاه متمول چلسی پیوست، در مورد مسایل مذهبی خود جدی است، بالاجبار مسئولین از باشگاههای لیگ برتری و مربیان آنان نیازهای مذهبی بازیکنان مسلمان را درک کرده و آنها را مدنظر قرار میدهند، زیرا بازیکنان مسلمان نیاز به غذای حلال، داشتن امکان دوش گرفتن جدای از سایر اعضای تیم و همچنین اختصاص محلی برای به جا آوردن شعائر مذهبی خود دارند.

جالب آن که در سال 1992 تنها یک بازیکن مسلمان به نام «نعیم» در تیم نیوکاسل انگلیس بازی میکرد. وی در رختکن مراقب بود که هنگام خوشحالی بازیکنان در حال نوشیدن شامپاین، مشروبات الکلی به لباس او نپاشد و سپس به سرعت رختکن را ترک میکرد. چون نوشیدن مشروبات الکلی برای مسلمانان منع شده است.

همچنین در بازی منچستر سیتی و نیوکاسل «یحیی توره» با احترام و خیلی مؤدبانه از دریافت جایزهاش که یک بطری شامپاین بود!  به خاطر عقاید دینیاش خودداری کرد. این امر مسئولین فوتبال و برگزاری مسابقات لیگ انگلیس را مجبور کرد که به این موضوع فکر اساسی و جدی کنند. به همین علت جایزه دریافت شامپاین به تدریج کنار گذاشته شد، بهطوری که در حال حاضر بازیکنانی که به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب میشوند، به جای شامپاین، یک جام کوچک و یا تندیسی کوچک دریافت میکنند
https://shoma-weekly.ir/cVarwX