اقتصاد

رقابت غیرعادلانه قیمت سکه و پاداش پایان سال

اگر به‌یاد آوریم که همین چند سال قبل همزمان با اعلام رقم پاداش عیدی پایان سال کارمندان از سوی دولت، مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که کارمندان می‌توانند به جای مبلغ نقدی عیدی، سکه دریافت کنند و مازاد آن را پول نقد بگیرند‌‌؛ به گزارش نویس ما حق خواهید داد که نگاهی به رقابت معکوس سکه و عیدی داشته باشیم.
اگر بهیاد آوریم که همین چند سال قبل همزمان با اعلام رقم پاداش عیدی پایان سال کارمندان از سوی دولت، مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که کارمندان میتوانند به جای مبلغ نقدی عیدی، سکه دریافت کنند و مازاد آن را پول نقد بگیرند‌‌؛ به گزارش نویس ما حق خواهید داد که نگاهی به رقابت معکوس سکه و عیدی داشته باشیم.

به سالهای دور نمیرویم‌‌؛ چهار سال قبل در شرایط مشابه این روزها در دولت اول دکتر احمدینژاد (روزهای پایانی دولت نهم) در سال ۱۳۸۷ ، رقم پاداش عیدی کارمندان ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت سکه طرح جدید در اسفند ماه‌‌ همان سال ۲۰۵ هزار تومان بود یعنی رقم عیدی حدود ۲۲ درصد بیشتر از ارزش یک سکه بود.

براساس جدول زیر ارزش سکه در اسفند ماه سال ۸۸ به رقم ۲۶۶ هزار تومان رسید و رقم عیدی نیز ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد که علی رغم کاهش فاصله اما هنوز ارزش پاداش عیدی حدود ۱۲ درصد بیشتر از یک سکه طرح جدید بود.

اما از سال ۸۹ ارزش سکه از رقم پاداش عیدی پایان سال پیشی گرفت بهطوری که در مقابل رقم عیدی ۳۱۸ هزار تومانی این سال، ارزش سکه به ۳۸۵ هزار تومان رسید؛ به عبارتی دیگر رقم عیدی به حدود ۸۲ درصد ارزش سکه طرح جدید کاهش یافت.

در سال ۹۰ رقم پاداش عیدی به کمتر از ۴۵ درصد ارزش یک سکه رسید و در سال جاری با قیمتهای فعلی بازار سکه، رقم تعیین شده برای پاداش پایانی امسال به حدود ۲۸ درصد ارزش یک سکه طرح جدید رسیده است و در حقیقت پاداش عیدی امسال حتی برای خرید یک ربع سکه ۴۱۰ هزار تومانی هم کفایت نمیکند. در حالی که چهارسال قبل کارمندان میتوانستند یک سکه تمام به علاوه یک ربع سکه خریداری کنند.

با این وصف اگر قیمت سکه را تراز قرار دهیم، باید گفت امسال عیدی کارمندان ۲۳ درصد عیدی سال ۸۷ میباشد. اگرچه نوسانات قیمت طلای جهانی و تغییر قیمت طلا و... در این امر مؤثربوده است اما باید پذیرفت مقایسه ارزش سکه طرح جدید با میزان پاداش عیدی پایان سال کارمندان در این ۵ سال حاکی از روند فزآینده شکاف بین آنهاست که میتوان آن را به عنوان شاخصی از کاهش قدرت خرید حقوق بگیران ثابت ارزیابی نمود.

 

https://shoma-weekly.ir/H5rfCJ