اقتصاد

رقابت شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران با لغو تحریم‌ها

سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران با هم رقابت می‌کنند.
روزنامه فاینشنال تایمز در هفته گذشته با قوتگرفتن احتمال لغو تحریمها بر ضد ایران نوشت: سرمایهگذاران خارجی برای ورود به بازار ایران با هم رقابت میکنند.

خوشبینی فزاینده مبنیبر لغو تحریمهای تجاری بینالمللی بر ضد ایران موجب شده است، دهها مدیر سرمایهگذاری به این کشور سفر کنند و بررسیهای لازم را درباره شرکتهای ایرانی بهعمل آورند. سرمایهگذاران بازار معتقدند، درصورت بازشدن راه برای سرمایهگذاری خارجی در ایران، این کشور بهزودی به یکی از توسعهیافتهترین بازارهای در دسترس آنها تبدیل خواهد شد.

شرکت ترکویزپارتنرز که شرکت سرمایهگذاری، کارگزار و مشورتی مستقر در تهران است، اعلام کرد میزبان بیش از هشتاد سرمایهگذاری خارجی بوده است که طی سال گذشته از ایران دیدن کردهاند.

دومینیک بوکور- اینگرام مشاور گروه شارلمان کپیتال مستقر در لندن که متخصص بازارهای نوظهور است، میگوید: پیشرفت درباره کاهش تحریمها میتواند یکی از جالبترین فرصتهای سرمایهگذاری را که تا به امروز شاهد بودهایم، فراهم سازد.

بوکور - اینگرام طی دوازده ماه گذشته دو بار به تهران سفر کرده و با شرکتهایی که درصورت لغو تحریمها اعمال شده بر ضد برنامه هستهای ایران، امکان سرمایهگذاری در آنها وجود دارد، دیدن کرده است.

سام وچت مدیر تراستسر مایهگذاری بلک راک نیز درصدد سفر به ایران است. وی معتقد است: ایران یک طبقه متوسط قوی و یک بازار بورس فعال دارد.

مایکل لوی مدیر سرمایهگذاری صندوق بارینگ میگوید: ایران از بسیاری ویژگیهای مدنظر ما به هنگام سرمایهگذاری در بازارهای مرزی برخوردار است، از قبیل جمعیت جوان و تقاضای فزاینده برای کالاهای مصرفی و خدمات درمانی.

بورس تهران با سرمایه بازاری صد و شش میلیارد دلار، حدود پانصد شرکت ثبت شده و تجارت روزانه هشتاد تا صد میلیون دلار با بورس دوبی برابری میکند؛ اما تحریمها موجب انزوای ایران از نظام بانکداری بینالمللی شده و به اقتصاد آن با نرخ بالای بیکاری و تورم لطمه زده است و قیمتهای پایین نفت در ماههای اخیر فشارها را تشدید کرده است.

به عقیده بوکر- اینگرام در صورت لغو تحریمها، ایران میتواند صادرات روزانه نفت خود را از یک میلیون بشکه به سه و نیم میلیون بشکه با استفاده از ظرفیت موجود افزایش دهد که به شکوفایی اقتصادی فوری خواهد انجامید.

وی میگوید: ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز را در میان کشورهای جهان دارد؛ اما کلا اقتصاد آن به اندازه سایر کشورهای خاورمیانه به نفت و گاز متکی نیست.

امیدها به حصول یک توافق فوری در ماه نوامبر بین ایران و قدرتهای مهم جهان بر سر برنامه هستهای تهران به یأس بدل شد؛ اما آنها اکنون برای دستیابی به چارچوبی برای یک توافقنامه تا پایان مارس که تا ماه ژوئن نهایی خواهد شد، تلاش میکنند. هر توافقی با بازشدن فضای اقتصادی در ایران در ازای تضمینهایی مبنی بر صلحآمیزبودن برنامه هستهای آن همراه خواهد بود.

بوکور اینگرام در وهله اول درصورت لغو تحریمها درصدد سرمایهگذاری در بانکها است؛ اما سرمایهگذاری در شرکتهای تولیدی، خدمات درمانی، پتروشیمی و مهندس را نیز مدنظر دارد.

رامین ربیعی مدیر اجرایی گروه تورکویز پارتنرز نیز بانکها را عرصه سودآوری برای سرمایهگذاری اولیه میداند.

وی میافزاید: درصورت ایجاد فضای باز در این کشور، هتلها و بخشهای خدماتی بیش از همه تحت فشار قرار میگیرند؛ چون همه میخواهند به اینجا بیایند و امکانات کافی برای پذیرش همه وجود نخواهد داشت. سرمایهگذاران نیز مشتاق وارد شدند در بخش کالاهای مصرفی ایراناند و میگویند این کشور با توجه به کیفیت نسبتا عالی تولیدات مصرفی آن میتواند به صادرکننده بزرگتری تبدیل شود.

ازجمله مشکلات بالقوه برای سرمایهگذاران در ایران دخالت دولت در اقتصاد ازجمله کنترل قیمتها است.

ربیعی میگوید: دولت هنوز در بسیاری بخشها نقش دارد؛ اما این دخالت به سرعت رو به کاهش است. مقررات بسیار سختی در ایران حاکم است و بوروکراسی پیچیده آن میتواند برای فعالیت در این کشور مشکل ساز باشد. همچنین مشکلاتی در ارتباط با فساد مالی وجود دارد که حسن روحانی رئیسجمهور آن را یک خطر چشمگیر در برابر رشد اقتصادی توصیف کرده است.

https://shoma-weekly.ir/X63g8F