اندیشه

رقابت انتخاباتی سالم؛ عیار اصولگرایی

رهبر معظم انقلاب اسلامی: «آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت زنى و بدگویى به یکدیگر است. فضاى انتخابات باید سالم باشد.»

سارا صبوری
رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه ی 14 بهمن ماه 1390، برای دومین بار در آستانه ی نهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر لزوم رقابت سالم در این دوره از انتخابات تاکید کردند و فرمودند: «آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت زنى و بدگویى به یکدیگر است. فضاى انتخابات باید سالم باشد.»
مقام معظم رهبری همواره در آستانه ی انتخابات لزوم رقابت سالم و رعایت اصول اخلاقی در فعالیت های انتخاباتی را برای نامزدهای انتخاباتی، هواداران آنها، مردم و مسؤولان متذکر شده اند. سخنان معظم له در دوره قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی، گویای این دغدغه ی همیشگی ایشان است: «از طرف علاقه مندان به نامزدهای انتخاباتی گوناگون، بداخلاقی های انتخاباتی، شایسته ی ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدم های مؤمن را، مصونیت دار از لحاظ اسلامی و شرعی را؛ در معرض هتک آبرو قرار دادن در شبنامه ها، در مطبوعات، در پایگاههای اینترنتی و غیره، اینهااصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همه ی کسانی که نسبت به نامزدهای مختلف علاقهمندی ای دارند، درخواست می کنم، اصرار میکنم که این علاقه مندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران نشان ندهید. هرچه میخواهید،از نامزد مورد علاقه ی خودتان تمجید کنید، تعریف کنید؛ اما دیگران را تخریب نکنید.این علامت بدی است.»[1]
فضای دروغ و افترا، شایعه پراکنی، انگ زنی، تخریب سایر نامزدها، وعده های توخالی، بحران نمایی و سیاه نمایی از وضع موجود و در یک کلام رقابت ناسالم، یکی از آسیب های جدی فضای انتخاباتی است و علل تاکید مقام معظم رهبری بر فضای رقابتی سالم و نیاز جامعه به این مقوله، از چند جهت قابل ملاحظه است.
اول آنکه، عرصه ی انتخابات در جمهوری اسلامی، برخلاف بسیاری از کشورهای سکولار، عرصهی قدرت‎طلبی نیست. ماهیت انقلاب اسلامی، بر اساس ارزش های اسلامی، معنوی و اخلاقی بنا شده است و مردم نیز از وکلا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسؤولین نظام، به مثابه اسوه های اخلاق، فضیلت، دانش و اخلاق صحیح اجتماعی انتظار دارند، پایبندی خود را به آموزه های اسلامی و انقلابی عینیت ببخشند.
 از سویی، دیگر پیامد بداخلاقی های سیاسی و رقابت ناسالم، تفرقه ها و بحران نمایی ها که در مقاطع انتخاباتی، فرصت بروز بیشتری دارد، گسترش فضای بی اعتمادی و یاس در جامعه است که در کل، به استحکام بنیان نظام اسلامی ضربه میزند.
این آسیب همچنین با توجه به شرایط حساس داخلی و خارجی نهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضرورت رقابت سالم میان کاندیداها را به مراتب افزایش می دهد. چرا که انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی، اولین انتخابات جمهوری اسلامی ایران پس از فتنه ی 88 است و شرایط حساس منطقه و جهان و بیداری اسلامی در حال گسترش، یکی دیگر از علل اصلی نیاز به فضای سالم رقابتی است.
برنامه ریزی ها و تاکتیک های دشمن برای مقابله نرم با نهمین دوره ی از انتخابات مجلس، نیز نشان می دهد سناریوی نخست دشمنان، کاهش و عدم مشارکت مردم است. با این نگاه، فضای تخریب، بحرانسازی و بحراننمایی از نارساییهای موجود و برجستهسازی اختلافات درونی، در سطح نخست، با هدف پایین آوردن مشارکت عمومی انجام می شوند که شکل گیری یک انتخابات رقابتی در درون خانواده نظام و انقلاب با هدف مشارکت گسترده تر، مهمترین راه مقابله با این سناریو است و بنابراین، باید برنامه ریزی ها به سمت تشکیل رقابت سالم انتخاباتی، صورت گیرد.
از این رو، اخلاق انتخاباتی آبی بر آتش این بحران‎سازی کاذب و دشمن ساز، در فضای سیاسی کشور است و بر این اساس است که بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پیش شرط های رقابت سالم، مرزی است میان حق و باطل؛ و کسانی که حیات خود را در تهمت زنی و افترا و ایجاد اغتشاش و تشویش اذهان مردم می بینند و مسیر انحراف از توصیه های ایشان را برای اثبات خود و نفی دیگران برگزیده اند، آگاهانه یا ناآگاهانه بخشی از پازل دشمن محسوب می شوند. در مقابل، توجه به تذکرات مهم معظم له توسط کاندیداها و مسؤولان اجرایی، بی شک همانگونه که مژده دادند به خلق انتخاباتی «دشمن شکن» در اسفند ماه منجر خواهد شد که نه تنها اثرات مثبت و تعیین کنندهای در داخل کشور خواهد داشت که پیام های مهمی را هم برای ملتهای در حال انقلاب منطقه ارسال خواهد کرد.
بر این اساس، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، ضرورت رقابت سالم در این مقطع بیش از پیش احساس می شود و بیانات ایشان در انتخابات باید برای تمام کاندیداها به ویژه اصولگرایان، فصل الخطاب باشد که این خود مصداق تبعیت آنها از فرامین معظم له است.
سیاهنمایی از وضعیت کشور، زیر سؤال بردن دستآوردهای نظام،  برجسته نمودن تخلفات و ناکارآمد جلوه دادن نظام و...نیز از جمله دیگر آسیب های فضای فعلی است که رقابت موجود در درون جریان اصولگرایی را به کشکمش ها و نزاعهای دشمن شاد کن تنزل داده و میتواند به القای یاس، ناامیدی و بیاعتمادی در قاطب هی مردم منجر شود.
نمونهی روشن دیگری از بداخلاقی انتخاباتی در این رقابت درونی نیز، انتشار نقل‎قول‎های محرمانه و بعضا نادرست و غیرمستند از مقامات عالی‎رتبهی نظام، به ویژه رهبر انقلاب در حمایت از این و یا آن جبهه و تفسیر به رأی و مصادره به مطلوب فرمایشات رهبری است که هر دو جبهه در روزهای باقیمانده، باید به شدت از چنین نگاه ابزاری به والاترین جایگاه نظام اسلامی بپرهیزند.
هم چنین، پرداختن به مسایل حاشیهای و یا کلیگوییها در موافقت و مخالفت، تلاش برای جهت دادن به افکار عمومی و آماده کردن ذهنیت جامعه از طریق نظرسنجیهای مشکوک،ایجاد هیجانهای کاذب و جوسازیهای بیمبنا و ادعاهای غیر مستند فضای انتخابات را احساسی و ملتهب میکند و چارچوب منطقی و اخلاقی انتخاب را بر هم میزند. روشن است در این شرایط، ائتلاف جریانهای مسألهدار، در مقابل نیروهای معتقد به آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی، به احتمال انتخابی ناخوشایند در مجلس نهم، را افزایش خواهد داد.
بر اساس آنچه گفته شد، بیانات رهبری حکیم انقلاب، منشور عملی حرکت همهی جریانهای حاضر علی الخصوص اصولگرایان در نبرد انتخاباتی پیش رو است که موفقیت در آن عمل حقیقی به منویات رهبری است و هر یک از جریانات باید بکوشند ترجمان عملی این منویات را در کنش سیاسی خود نشان دهند. پرواضح است، مجلس قوی و سالم، در نتیجه ی رقابت سالم حاصل خواهد شد و عمل به منویات رهبر انقلاب، رعایت تقوای الهی و خالص کردن انگیزهها و نیات درونی، انتخابات نهم را عرصهای مغتنم برای ارتقای فرهنگ سیاسی کشور و تجربهای خاطرهانگیز در حافظه تاریخی جمهوری اسلامی تبدیل خواهد کرد.(*)
 پی نوشت:
[1]. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم یزد 12/10/1386
* کارشناس ارشد علوم سیاسی- منبع سایت برهان

 

https://shoma-weekly.ir/rnBh2t