اقتصاد

رفع موانع تجارت پیش نیاز اقتصاد غیرنفتی است

در چند سال گذشته ثابت نبودن نرخ ارز سبب بروز مشکلات فراوانی برای تجار و به ویژه صادرکنندگان شد این در حالی است که دولت یازدهم در یک سال گذشته سعی کرد تا نرخ ارز را ثبات بخشد اما همچنان چند نرخی بودن ارز مشکلاتی را بر فعالات بخش صادرات تحمیل می کند.
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: با توجه به نوسانات بازار و چند نرخی بودن ارز، صادرکنندگان و تجار ایرانی نمی توانند برنامه ریزی دقیقی برای امور تجاری خود داشته باشند.

اسدالله عسگراولادی گفت: صادرکنندگان و به ویژه فعالان بخش خصوصی در چند سال گذشته با مشکلات فراوانی مواجه شده اند و بخشی از آن همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به تاکیدات فراوان نسبت به کاهش وابستگی به نفت و توسعه صادرات غیر نفتی دولت باید هرچه سریعتر زمینه های انجام این کار را فراهم کند.

وی بیان کرد:‌ در ۶ماهه امسال صادرات غیر نفتی حدود ۲۰درصد افزایش داشته و هنوز با آنچه مد نظر دولت است یعنی رقم ۷۰میلیون دلار فاصله معناداری دارد و بعید به نظر می رسد این هدف تا پایان سال جاری محقق شود.

وی پیش بینی کرد:‌با حمایت جدی از صادرکنندگان تا پایان سال می توان به صادرات غیر نفتی حداکثر معادل ۵۰میلیون دلار امیدوار بود و این یعنی فاصله ۲۰میلیون دلاری با اهداف دولت، هرچند این مهم نیز در گرو برنامه ریزی و حمایت جدی از فعالان تجاری است.

عسگراولادی تاکید کرد:‌ متاسفانه در برنامه پنجم توسعه نتوانستیم به اهداف قطع وابستگی به نفت و افزایش صادرات غیر نفتی دست یابیم اما امیدوارم دولت با برنامه ریزی های کارشناسی شده زمینه رسیدن به این هدف را در برنامه ششم توسعه فراهم سازد.

وی در پایان اظهار داشت:‌ دولت باید هرچه سریعتر موانع موجود بر سرراه فعالان تجاری را بردارد زیرا این مساله در نهایت به نفع اقتصادی ملی و رونق آن خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/hEbEst