ورزش

رطب خورده منع رطب چون کند!

رسانه‌های مکتوب برای جذب مخاطب به شدت تحت فشار قرار دارند و آنچنان که باید و شاید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، به علاوه اینکه مطبوعات دولتی که چنین دغدغه‌ای نیز ندارد برای عقب نماندن از قافله همرنگ جماعت می‌شوند و... سرانجام همان می‌شود که امروز همه در رسانه‌ها با یکدیگر درگیر هستند و دعوا دارند! و از طرفی باید بپذیریم که به ویژه در چند سال اخیر درهای ورود به رسانه‌های ورزشی کاملاً باز بوده و افراد بدون هیچ آموزش و فیلتری وارد این فعالیت می‌شوند! و به این ترتیب چالش‌ها شروع می‌شود و مسایل اخلاقی در ورزش و رسانه‌های ورزشی دچار نقصان می‌شود.
مهدی یکتا- وقتی وضعیت اخلاق در ورزش و رسانهها را به دور از هر گونه حب و بغضی مورد ارزیابی قرار میدهیم به این نقطه میرسیم که مقام معظم رهبری نیز به حق نگرانی خود را بابت این مسئله ابراز کردند.

چندی پیش نخستین نشست تخصصی اخلاق در رسانههای ورزشی به میزبانی باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس در محل مرکز علمی و کاربردی پرسپولیس و با حضور اصحاب رسانه و جراید برگزار شد. در مجموع این نشست را باید به فال نیک گرفت. هر چند دارای اشکالاتی نیز بود و باید خیلی پیشتر از این حرفها برگزار میشد زیرا بر اثر غفلت مسئولین و همانطور که رهبر فرزانه کشورمان فرمودند بداخلاقی به شدت در ورزش ایران ترویج پیدا کرده است.

در این نشست تخصصی اخلاق در رسانه تنی چند از سردبیران و مدیران مسئول نیز سخنانی ایراد کرده و صحبتهایی را برای مدعوین ایراد کردند که جای کمی بحث داشت. به عنوان مثال برخی منتقدین در این نشست معتقد بودند کسانی باید در جلسه اخلاق در رسانه شرکت کنند که خود از لحاظ اخلاقی در جایگاه مناسبی قرار داشته باشند.

بر همین اساس سخنرانی یکی از دوستان که نشریهاش از جمله جنجالیترین نشریات ورزشی مملکت به شمار میرود در جای خود جای بسی سئوال و ابهام داشت!؟

به عبارت بهتر رطب خورده در این نشست منع رطب کرد در حالی که همان روز تیتر نشریهاش یک تیتر جنجالی  پرسروصدا بود!

از سوی دیگر در طول برگزاری این مراسم حرفهای قشنگ قشنگ و دهان پر کنی هم بر زبانها جاری شد و برخیها راهکارهای خوبی دادند، اما تجربه نشان داده که این صحبتها و برنامهها معمولاً به مرحله عمل نمیرسند!

رسانههای مکتوب برای جذب مخاطب به شدت تحت فشار قرار دارند و آنچنان که باید و شاید مورد حمایت قرار نمیگیرند، به علاوه اینکه مطبوعات دولتی که چنین دغدغهای نیز ندارد برای عقب نماندن از قافله همرنگ جماعت میشوند و... سرانجام همان میشود که امروز همه در رسانهها با یکدیگر درگیر هستند و دعوا دارند! و از طرفی باید بپذیریم که به ویژه در چند سال اخیر درهای ورود به رسانههای ورزشی کاملاً باز بوده و افراد بدون هیچ آموزش و فیلتری وارد این فعالیت میشوند! و به این ترتیب چالشها شروع میشود و مسایل اخلاقی در ورزش و رسانههای ورزشی دچار نقصان میشود.

این در حالی است که با توجه به فرمایشات و توصیههای اکید اخیر مقام معظم رهبری همه ما وظیفه داریم در چارچوب اخلاق گام برداریم و اجازه ندهیم ارزشها در ورزشمان بیش از این سقوط کند.

https://shoma-weekly.ir/hn8nu8