شهرستانها

رشد اقتصادی مرحوم اسدالله عسگراولادی درسی برای جوانان است

عسگراولادی که در خانواده‌ای متدین و در سطح پایین جامعه رشد کرد و حتی شغل پدرش پیشه‌وری بود و مغازه عطاری داشت، یکی از عوامل موفقیت خود را خوش‌حسابی، نیت‌پاک و درست ذکر می‌کرد، باید جوانان از همه این موارد درس بگیرند که نه سابقه بزرگ شدن در خاندان ثروتمند و نه غل و غش در معامله، عامل رشد اقتصادی نیست، برای وی غفران و رحمت الهی آرزو دارم و امیدوارم مشمول رحمت الهی شود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: عسگراولادی از چهره‌های مؤثر اقتصادی، یک رکن صادرات کشور و در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور فرد تأثیرگذاری بود.

احمدعلی مقدم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره خدمات ارزنده مرحوم اسدالله عسگر اولادی اظهار داشت: حال که در فراغ یکی از یاران امام راحل(ره) و معتمد رهبر فرزانه انقلاب به سوگ نشستیم، شخصیتی که به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) علاقه‌ای خاص داشت و برای برپایی مجالس عزاداری حضرت از هیچ خدمتی فروگذار نمی‌کرد و در نهایت نیز همزمان با ایامی که مردم عزیز کشورمان در سوگواری حضرت لباس سیاه بر تن کرده‌اند، عزتمندانه جان به جان آفرین تسلیم کرد.

وی ادامه داد: شخصیتی که دارایی او را از برازندگی یار دیرین امام و رهبری بودن، دور نکرد و همانطور که در پیش از انقلاب همراه با بردار مرحوم خود حاج حبیب‌الله عسگراولادی، در صف مجاهدان بود، پس از انقلاب نیز در کسوت انسانی پاک و بازرگانی متشرع از بذل مال در راه پیشبرد اهداف انقلاب و اسلام دریغ نکرد و می‌توان به تعبیری بذل ما در راه انقلاب را با فداکاری خدیجه در حمایت مالی اسلام مقایسه کرد و این اخلاق حسنه از وی سمبل انسان سرمایه‌دار خدا ترس ساخته بود که هیچ گونه نکته منفی در زندگی نداشت.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، تصریح کرد: وی با وجود آنکه خداوند مکنت به وی اعطا کرده بود، اما این بخشش الهی را از بندگان خدا باز نگرفت و با دستگیری از محرومان، مستمندان و مشارکت در امور عام‌المنفعه نشان داد، به دستورات دینی به همه اشکال آن پایبند است و اینکه می‌توان در عین برخورداری از مال و مکنت دست بخشنده‌ای نیز داشت.

مقدم با اشاره به اینکه وی از چهره‌های مؤثر اقتصادی، یک رکن صادرات کشور و در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور فرد تأثیرگذاری بود، گفت: به اذعان خود وی یک ریال از درآمد ارزی خود را در بانک‌های خارج از کشور سرمایه‌گذاری نکرد و با انتقال ارز حاصل از صادرات محصولاتی چون خشکبار، لوازم خانگی و... نشان داد می‌توان در عرصه فعالیت اقتصادی سر به سلامت برد و نام نیک به جای گذاشت.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: وی تعبیر ثروتمند بودن که در ذهن جامعه ایرانی با کلماتی همچون بهره‌بردن از رانت و اختلاس همراه شده است را جابه‌جا کرد، همانطور که باز به اذعان خود وی ذره‌ای از وام بانکی و رانت بهره نبرد و هرچه بدست آورد حاصل سال‌ها تلاش و ذکاوت خود وی بود و نشان داد ثروت فی‌نفسه واژه مذمومی نیست مهم راه هزینه کردن آن و بدست نیاوردن آن به هر قیمتی است.

مقدم ادامه داد: با اینکه وی در اتاق بازرگانی نیز فعال بود اما هرگز نسبت به مسائل سیاسی کشور بی‌تفاوت نبود و کما اینکه با صراحت لهجه‌ای که داشت به کرات سیاست‌های اقتصادی روحانی را به باد انتقاد گرفت و برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور راهکارهای مفیدی نیز ارائه کرد اما با تأسف دولت هیچ‌گاه از نظرات کارشناسی وی که در حوزه‌های مختلف بیان می‌کرد، بهره نبرد و سال‌ها نیز به عنوان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی فعالیت کرد و تا روزهای عمر پربرکت خود در این حزب مشارکت سیاسی داشت و با تولید ثروت هنگفت برای کشور، به فعالان اقتصادی کشور راه فعالیت سالم اقتصادی را نشان داد.

وی گفت: با وجود آنکه همگان وی را نماد‌ تجارت سنتی و بازار می‌دانند اما از تحصیلات دانشگاهی نیز بی‌بهره نبود و کارشناسی رشته‌های ادبیات فارسی و زبان انگلیسی را خوانده بود و نشان داد شم اقتصادی داشتن ربطی به نوع تحصیلات ندارد، هیچ وقت سعی نکرد از رانت برادر مرحومش حبیب‌الله عسگراولادی، سیاست‌مدار کهنه‌‌کار ایرانی برای خود ثروت و موقعیت تجاری ایجاد کند، با اینکه خود را مستغنی می‌دانست به اینکه وامدار هیچ بانکی نبوده است، افتخار می‌کرد و با ایجاد بازار جهانی برای محصولاتی چون پسته، بادام، زیره و خرما و... نام این محصولات ایرانی را جهانی کرد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: او با داشتن سن 86 سالگی تا روزهای آخرین عمرش از 62 سال فعالیت تجاری در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و خشکبار دست نکشید و برکت مال خود را در صرف در امور خیریه و پرداخت وجوه شرعی کرد و طبیعی است به خاطر ثروت بی‌کرانش حرف و حدیث هم پیرامون او بود، اما هیچ وقت خدشه‌ای به اعتبار او وارد نکرد و وی که در ابتدای انقلاب اسلامی به اجازه امام خمینی(ره) مسئولیت اتاق بازرگانی را عهده‌دار شد و جوانان را همواره به کوشش و کار و تلاش دعوت می‌کرد.

مقدم مطرح کرد: وی که در خانواده‌ای متدین و در سطح پایین جامعه رشد کرد و حتی شغل پدرش پیشه‌وری بود و مغازه عطاری داشت، یکی از عوامل موفقیت خود را خوش‌حسابی، نیت‌پاک و درست ذکر می‌کرد، باید جوانان از همه این موارد درس بگیرند که نه سابقه بزرگ شدن در خاندان ثروتمند و نه غل و غش در معامله، عامل رشد اقتصادی نیست، برای وی غفران و رحمت الهی آرزو دارم و امیدوارم مشمول رحمت الهی شود.

https://shoma-weekly.ir/qIyiET