
آیا میتوان بردهداری مدرن را بخشی از جاهلیت مدرن دانست؟
بله، بردهداری مدرن از زمانی شروع شد که بشر به جمعآوری ثروت و قدرت بهعنوان رکن اول نگاه کرد، این امر با شروع عصر مدرنتیه آغاز شد؛ اما در یک کلام میتوان گفت آنچه به عنوان جاهلیت مدرن در حوزه زنان و خانواده یاد میشود در حقیقت بهرهکشی از عناصری مانند زیبایی و صفات زنانه است که خداوند به صورت یک ودیعه آن را در وجود زنان قرار داده است و اکنون به نوعی با تکیه بر این ویژگی دادوستد زنان صورت میگیرد؛ هرچند ظاهر این کار با جاهلیت در قرنهای قبل نسبت به زن تفاوت دارد؛ اما در باطن هر دو از یک پیکر هستند؛ در گذشته زنان بهعنوان بردههایی برای کار یا بهرهکشی جنسی شناخته میشدند و در حال حاضر نیز این اتفاق درحال رویدادن است و این موضوع فصل مشترک میان موضوع بردهداری و جاهلیت مدرن است.
عمدهترین ابزار این نوع تازه بردهداری در حوزه زنان چیست؟
بدون شک دیگر نباید برای بردهداری نوین سراغ بازار برده فروشان را گرفت، به فراخور عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات همه چیز در مرزهای نامرئی قابل تعریف است، بازارهای بردهداری که محصول جاهلیت مدرن است نیز در مرزهای اطلاعات و فناوری ارتباطات قرار دارند رسانههای دنیا امروز خود در حکم ابزاری برای دامنزدن به این جاهلیت در حوزه زنان هستند، استفاده ابزاری از زنان برای تبلیغ کالا و محصولات غیراخلاقی، استفاده از سرمایه وجودی آنها در رواج صنعت پورنوگرافی یا هرزهانگاری در ماهوارهها و شبکههای اجتماعی خصوصی و عمومی درواقع، به نوعی زیبایی و ظاهر زن را دستمایهای برای بهرهوری از ویژگیهای وجودی و ظاهری زن میکنند؛ نکته جالب توجه این است که این نوع سوء استفاده از ظرفیت وجودی زنان در رسانهها با عنوان کاذب و دروغین تسلط زن بر جنس خود اشاعه داده میشود؛ یعنی در معرض دید قراردادن زیبایی بهعنوان اصلی برای خرید و فروش در بازار مبادله برهنگی جنسی و تبلیغاتی و سوء استفاده در هنر هفتم و سینما است در ظاهر زنان این کار را بهصورت خودخواسته و با عناوینی مانند سوپراستارهای سینمای هالیوود و غرب انجام میدهند تا از وجاهتی در نظامهای بین المللی بهره ببرند، نگاه به آنچه صنعت هنرهفتم یعنی سینما در آمریکا بر سر زنان هنرپیشه می آورد بخشی از ماجرایی است که سبب استفاده از جنس زن میشود، ضمن اینکه با نمایش این تصویرهای غربی شده از زن به سایر فرهنگها نظیر فرهنگهای اسلامی تلاش میشود تا در اندیشه و تفکر آنها نیز نفوذ کنند و از این طریق بتوانند سربزنگاه و زمانی که جامعهای به آستانه پذیرش کامل فرهنگ آنها رسید به نوعی جامعه هدف را آماده بازی در میدان بردهداری مدرن کنند.
به موضوع نفوذ در جهت بردهداری نوین و دامنزدن به جاهلیت مدرن اشاره کردید، به نظر شما آیا در تمامیت ارضی ای به نام ایران ممکن است تاثیرگذار باشد؟
بیش از آنکه به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که اصولا هرگاه فرهنگی در تضاد با فرهنگ غرب و استکبار قرار بگیرد، مورد حمله بیشتری قرار میگیرد، چنانچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ایجاد یک گفتمان مترقی بر مبنای اسلام و انقلاب از زن که در راس آن درصدد احیا جایگاه حقیقی زنان بود در تضاد جدی با گفتمان غرب قرار گرفت از همان روزهای اول به علت ترس غرب از تسری این اندیشه به بیرون مرزهای ایران به مقابله با آن اقدام کرد، رقمزدن پروژههایی نظیر تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم مهمترین اقدامات غرب و استکبار جهانی بر علیه ایران بود که بیش از هرچیز زنان را مورد هدف قرار داده بود، پروژه حجاب زدایی، حیازدایی و اباحهگری موضوعاتی است که مصادیق آن را میتوان به عینه در جامعه امروزمان مشاهده کنیم مصادیقی که قصد دارد زن مسلمان را از هویت حقیقی خود دور کند و سپس در یک فرایند نسبتا پیچیده فرهنگی زنان را گرفتار جاهلیت مدرن و بردهداری نوین کنند.
به نظر شما چه عاملی میتواند حوزه زن و خانواده را در کشور ما از این آفت در امان بدارد؟
نکته اصلی این است که هرچقدر زنان از فطرت خود دورتر شوند و ارزشهای دینی در جوامع کمرنگ گردد استثمار جنسیتی در مورد شان بیشتر اعمال میشود؛ حال هر چقدر جامعهای بازگشت به ارزشهای دینی را تجربه کند طبیعی است به جایگاه انسانی و واقعی زن نزدیکتر میشود و امکان بهرهوری از زن را میگیرد به عبارت بسیار سادهتر بازگشت به سبک زندگی ایرانی اسلامی رکن اصلی آسیبزدایی از حوزه زن و خانواده در مقابل بردهداری نوین است، به هر ترتیب جامعه ایرانی هرگاه به معیارهای اصلی و آرمان انقلاب در حوزه زن و خانواده بیش از پیش نزدیک شود خطر آسیب به شدت کاهش مییابد و بلعکس هر اندازه آرمانهای انقلاب را خواسته و ناخواسته در معرض تخریب قرار دهیم بیشترین آسیب متحمل زنان ما خواهد شد، سستی و فروپاشی خانوادهها، ترجیح زندگی مجردی بر تاهل، رفاهزدگی و اموری از این دست محصول دست پروژهای است که در نهایت میخواهد ما را به انقیاد خود درآورد.
در نهایت بردهداری مدرن در حوزه زن و خانواده از چه طریقی بر سایر جوامع تحمیل میشود؟
بخشی از این بردهداری به واسطه تحمیل قواعدی از سوی سازمانهای جهانی مانند سازمان ملل و مانند آن بر سایر جوامع صورت میپذیرد هرچند در ظاهر به نظر میرسد قوانین وضعشده یا تعهدات به اصطلاح الزامآور به نفع حق و حقوق زنان است؛ اما با نگاه به بطن حادثه در خواهیم یافت که این قوانین تنها ژستهایی برای پوشش فعالیتهای کشورهای استکباری در سایر کشورها با عناوین زرورق پیچ شده است، کافی است امروز به بخشهایی از این پروژهها در کشورهای دیگر دقت کنید، آن وقت است که درخواهید یافت سازمانهای بینالمللی و قواعدی که در قالب دفاع از حقوق زنان، دفاعیات شهروندی و مانند آن بیان میشود تنها وسیلهای برای دامنزدن به نفوذ و استعمار فرانو و در نهایت هضم زنان در جاهلیت مدرن است، بخش دیگری نیز از طریق فعالیتهای رسانهای محقق میشود که این نوع برد بیشتری داشته و زنان زیادتری را درگیر خود میکند.