ورزش

راه های رسیدن به موفقیت پایدار چیست؟

کمیته بررسی علل پیروزی در کشتی فرنگی تشکیل دهید
امید توکلی - کمیته بررسی علل پیروزی در کشتی فرنگی تشکیل دهید
کارنامه کشتی فرنگی در مسابقات المپیک به قدری روشن است که شاید نیازی به تعریف و تمجید اضافی نداشته باشد، اما چندی پیش جایی از قول محمدبنا خواندیم: «چند ماه قبل از المپیک لندن خواندن روزنامه و مجله ورزشی را برای فرنگی کاران تیم ملی ممنوع کردم. فصل نقل و انتقالات فوتبالیستها بود و همه جا صحبت از قراردادهای میلیاردی بازیکنان فوتبال بود و می‌ترسیدم شنیدن این قبیل اخبار  تأثیر نامطلوبی در روحیه کشتی گیران بگذارد و بر همین اساس اجازه ندادم هیچ نشریه ورزشی وارد خانه کشتی شود و...» منظور ما از این مقدمه کوتاه ذکر خاطرات محمدبنا و یا توانایی‌های بهترین مربی تاریخ ورزش ایران نیست، زیرا به اندازه کافی در این راستا قلمفرسایی شده است.  آنچه این مطلب را به درازا می‌کشاند موضوع دیگری است: مسئولان ما همیشه عادت داشته‌اند وقتی شکستی حاصل می‌شد کمیته بحران و بررسی علل شکست تشکیل می دادند بلکه دلایل ناکامی آن تیم یا کاروان ایران را پیدا کنند.
بماند که هیچ گاه این کمیته‌ها ره به جایی نبرده و معمولاً گزارش‌هایی در جهت منافع سفارش دهنده خود (بخوانید متولیان ورزش!) ارائه کرده‌اند!
حالا که مسابقات المپیک 2012 لندن به پایان رسیده و دوست و دشمن به موفقیت‌های کم نظیر کشتی فرنگی ایران در این رقابت‌ها و کسب سه مدال طلای ارزشمند گواهی می‌دهند به مسئولان پیشنهاد می‌کنیم یک کمیته علل پیروزی تشکیل بدهند. چون وقتی به جدول توزیع مدال‌ها در المپیک لندن نگاه می‌کنیم چیزی که به کلی جایگاه ورزش ایران را ارتقاء داد، عملکرد خیره کننده کشتی فرنگی و کسب سه مدال طلا از چهار طلای ایران در کشتی فرنگی بوده است.
چنانچه کمیته بررسی علل پیروزی در کشتی فرنگی تشکیل شود، می‌تواند بررسی کند که چه عواملی باعث شد تا یک رشته کاملاً فرنگی(!) برای اولین بار در تاریخ ایران بتواند سه مدال طلا بدست بیاورد!
اصولاً برای ادامه و افزایش مدال آوری ورزش ایران چه باید کرد؟ و راه‌های رسیدن به موفقیت پایدار در بازیهای المپیک چیست؟
مدیران و دست‌اندرکاران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک توجه داشته باشند که به موازات تشویق محمد بنا و تیم ملی کشتی فرنگی، دلایل این موفقیت عجیب را نیز جستجو کنند و نتایج آن را در اختیار سایر رشته‌ها و مربیان بگذارند تا انشاءالله در المپیک بعدی طلاهای بیشتری درو کنیم و به موفقیت پایدار برسیم.


https://shoma-weekly.ir/Js6p32