اقتصاد

راه‌حل مشکل انتقال ارز وصل صادرکننده به واردکننده است

وصل کردن صادرکننده به واردکننده یکی از راه‌حل‌هاست. ارز صادرکننده مستقیم به واردکننده منتقل شود، منتهی نه واردکننده یله و رها. واردکننده مقررات کشور را رعایت کند و کالاهایی که نباید وارد شوند باید در سیستم کاملاً مشخص باشند و وارد نشوند.
به مناسبت 29 مهر روز صادرات خبرنگار نما پیرامون اهمیت صادرات در اقتصاد کشور و موانع صادرات و راهکارهای رفع آن با احمد کریمی اصفهانی، عضو هیئت مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرد که در ادامه متن آن را میخوانید.

قدری پیرامون اهمیت صادرات بفرمایید.

شکوفایی اقتصاد مملکت از طریق صادرات ممکن خواهد شد. تا وقتی کشور متوجه اهمیت صادرات نشود پرداختن به موانع و اشکالات موجود در این عرصه راهگشا نیست. کشورهای مختلف نهایت سعیشان را میکنند تا قوانین و مقرراتی وضع کنند که تسهیلات لازم برای رفع موانع پیش روی صادرات را فراهم آورند. صادرات از دو جهت اهمیت دارد، یکی تأمین نیاز داخل و دیگری سامان دادن به اشتغال. کشورهایی که تراز اقتصادشان مثبت است صادراتشان بر وارداتشان میچربد. صادرکننده برای نظامات دنیا به عنوان سرباز مؤثر و مفید است.

عمده موانع صادرات را در چه میدانید؟

اشکالاتی که از بیرون به صادرات کشورمان وارد میشود ممکن است دست ما نباشد، ولی حداقلش این است که با تسهیلاتی که در داخل قایل میشویم میتوانیم موانع بیرونی را برطرف کنیم. صریحاً عرض میکنم بیش از 80 درصد تحریمهایی که علیه اقتصاد و صادرات ما وجود دارند از طریق نظام به وجود آمده است. در صورتی که با قرار دادن تسهیلات 20 درصد تحریم خارجی هم خنثی و بیتأثیر خواهد شد. بیثباتی ارز بدترین موضوعی است که گریبانگیر صادرات ماست. کالاهای غیر نفتی خیلی حساسند و ثبات ارز برای آنها اهمیت زیادی دارد. انتقال ارز در کشور ما خودش یک مشکل است. این امر از طریق سیستم بانکی تقریباً قفل است. لذا لازم است تحریمها را دور بزنیم.

پیشنهاد شما برای حل مشکل انتقال ارز چیست؟

وصل کردن صادرکننده به واردکننده یکی از راهحلهاست. ارز صادرکننده مستقیم به واردکننده منتقل شود، منتهی نه واردکننده یله و رها. واردکننده مقررات کشور را رعایت کند و کالاهایی که نباید وارد شوند باید در سیستم کاملاً مشخص باشند و وارد نشوند. متأسفانه در نظام ما صادرکننده باید ارز خود را به سیستم بانکی بیاورد. وقتی این اتفاق نمیافتد مجازات در نظر گرفته میشود. مجازات برای کاری که نمیتوانند انجام دهند عقلایی نیست. نهایتاً بانک مرکزی میگوید از داخل تأمین کنید که این امری فرمالیته است و به هیچ عنوان این را قبول نداریم.

چرا صادرکننده باید ارز خود را به سیستم بانکی بدهد؟

بانک مرکزی میخواهد پول را دریافت کند. رانتی که در کشور به وجود میآید از همین طریق است. چرا نباید ارز صادرکننده مستقیم به واردکننده داده شود؟

موانع دیگر صادرات چطور؟

تعلیق کارت صادرکننده از دیگر مشکلاتی است که در وضعیت بحرانی فعلی به وجود آمده است. متأسفانه بانک مرکزی این کار را میکند. نبود صداقت در صحبتهای مسئولین امر به مشکلات دامن میزند. گاهی پیش میآید صادرکننده نمیتواند کالا را در کشور مقصد به فروش برساند. باید سیستم طوری عمل کند که صادرکننده بتواند کالایی را که برده است یا اجازه داشته باشد به کشور دیگری صادر کند یا مرجوع کند. نباید صادرکننده را در کشورهای مختلف ذلیل کنیم که کالایش را به ثمن بخس بفروشد.

به راهکاری هم برای رونق صادرات اشاره کنید.

افزایش صادرات برای رونق تولید و تولید محصولات با کیفیت و ایجاد اشتغال بسیار مهم است. وابستههای اقتصادی باید مرتباً رصد کنند و بازارهای جدید را برای کالاهای صادراتی ما آماده کنند و صادرکننده را به سمت بازارهای جدید هدایت کنند. خود صادرکننده به تنهایی نمیتواند بازار جدید را پیدا کند. این نظام است که باید این کار را برای صادرکننده انجام دهد.

https://shoma-weekly.ir/8E0A3m