اقتصاد

راه‌حل رفع تلخی‌ها و توطئه اقتصادی دشمن

من علاج را در این می‌بینم که اقتصاد مقاومتی را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه کلیدی و مهمی یک‌فصلی از زمان را قرار بدهیم و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ همت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند
حمیدرضا ترقی- عزت ایران و ملّت عزیزمان در سال ۹۵ در سراسر سال مشهود بود؛ از آغاز سال تا پایان سال. دشمنان ما در همه جای دنیا اعتراف کردند به اقتدار ملّت ایران، به عظمت ملّت ایران؛ هویت ملّت ایران خودش را در سراسر قضایای گوناگونِ این سال نشان داد. با یک بیاحترامیای که از سوی رییسجمهور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد، مقام معظم رهبری 30/12/95

پیامهای نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه با نگاهی به سال قبل و راهبردی برای سال جدید همراه است و در این نگاه انصاف و واقعگرایی و عدالت کاملاً حاکم است؛ و طبیعتاً درسی آموزنده برای ارزیابیکنندگان منصف جامعه است که با این نگاه به رخدادها و آنچه گذشته بنگرند و از سیاه نمایی و یا بزرگنمایی آنها در افکار عمومی پرهیز نمایند.

توجه به شیرینیها و تلخیها در سال گذشته و در کنار هم دیدن آنها انسان را در مسیر انصاف حفظ و توجه اورا به برآیند این دو در جامعه افزایش میدهد

شیرینیها.

هم شیرینی داشتیم در سال گذشته، شادی داشتیم که این شادیها مربوط است به عزت ملّی، امنیت ملّی، همت جوانانه در میان ملّت ایران و حرکات مؤمنانه فراگیر در همه جای کشور (مقام معظم رهبری ییام نوروزی)

رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی شیرینیهای ملت را در 4 عرصه موردتوجه قراردادند:

1-عزت ملی

2-امنیت ملی

3-همت جوانانه

4-حرکت مؤمنانهی فراگیردرکشور

عزت ملی

عزت ایران و ملّت عزیزمان در سال ۹۵ در سراسر سال مشهود بود؛ از آغاز سال تا پایان سال. دشمنان ما در همه جای دنیا اعتراف کردند به اقتدار ملّت ایران، به عظمت ملّت ایران؛ هویت ملّت ایران خودش را در سراسر قضایای گوناگونِ این سال نشان داد. با یک بیاحترامیای که از سوی رییسجمهور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد، مردم پُرشور و با حمیّت و غیرت در روز بیست و دوّم بهمن پاسخ آن را دادند؛ در روز قدس، در ماه مبارک رمضان، اجتماع عظیم مردم، هویت و هدفهای این کشور را به همهی دنیا نشان داد.

مردم بسیاری از کشورهای جهان با راهپیمایی و تظاهرات مخالفت خود را با این اقدام دولت آمریکا ابراز داشته و قضات و دانشمندان و دستگاههای مختلف داخلی آمریکا نیز بدان اعتراض کردند؛ این برخورد آمریکا باعزت ملی مردم ایران موجب شد برای اولین بار دوگانگی قدرت در آمریکا پدید آید؛ عربستان آسیبزنندگان به عزت ملی ما را محکوم و مجازات کند و شرایط ایران را برای انجام سفر حج بپذیرد.

بار دیگر میزان و حجم ایرانیان تأثیرگذار در مناسبات علمی و فضایی و تکنولوژی آمریکایی بلحا ظ وجود نیروهای ایران در این نوع مراکز به رخ غربی کشیده شود که مثلاً 40درصد عوامل ناسا در آمریکا ایرانی هستند.

البته یقیناً اگر دولت از موضع انفعال در دیپلماسی خارج و به موضع فعال و انقلابی تغییر میکرد دستاوردهای عزت ملی بسیار فراتر از اینها بود.

امنیت ملی

امنیت کشور در این محیط پُرتلاطم منطقهای بلکه بینالمللی، یک شاخص بسیار عمده و بزرگی برای ملّت ایران بود. امروز اطراف ما، کشورهایی که همسایگان ما هستند: از شرق کشور و جنوب شرقی کشور تا شمال غربی کشور، کشورها دچار ناامنی هستند، منطقه دچار ناامنی است، ملّت ایران بحمدالله در طول سال یک امنیت پایدار را تجربه کرد.

مقام معظم رهبری 30/ 12

اکثر دشمنان ایران اسلامی از وجود امنیت پایدار در جمهوری اسلامی متعجب هستند و آن را یک موفقیت برای ایران تلقی میکنند به خاطر این است که توان نظامی و دفاعی کشور اعم از ارتش و سپاه در تمام زمینهها به بالاترین قدرت بازدارندگی رسیده است.

نمایش موشکهای دوربرد و بالستیک و آشیانههای زیرزمین آنها موجب شده تحلیلگران نظامی انگشت حیرت به دندان بگیرند. این امنیت قطعاً برای ملت ایران که شاهد جنایات و آوارگی و در بدری مردم عراق و افغانستان و یمن و غیره است بسیار نعمت ارزشمندی است که باید با تمام توان آن را حفظ کرد. خنثیسازی توطئه عناصر داعش و گروهکهای ضدانقلاب توسط سربازان گمنام و دیگر همکاران امنیتی؛ نشان برتری اطلاعاتی و امنیتی ایران بر سایر کشورهای منطقه است.

همت جوانانه

همت جوانانهای که من اشاره کردم، ناشی از مشاهده و اطّلاع از فعّالیّتهای هزاران گروه جوان در سرتاسر کشور است که به فعّالیّتهای پُرشور خود، چه در زمینههای علمی، چه در زمینههای فرهنگی، چه در زمینههای ورزشی، چه در زمینههای تولیدی، سرگرم هستند و اشتغال دارند، کارهای نو و ابتکارهای نوی رادارند ارائه میدهند و برای آیندهی کشور ذخیره فراهم میکنند. مقام معظم رهبری 30/12/95

طعم شیرین پیروزی کشتی گیران جوان ایرانی بر آمریکاییها در کرمانشاه و دیگر پیروزیهای جوانان در دیگر رشتههای ورزشی؛ دستاوردهای پزشکی و داروهای اختراعی در صنعت هستهای و غیره و دستاوردهای علمی متعددی که در سال گذشته رونمایی شد مثل:

*5 دستاورد جدید فناورانه دفاعی شامل؛ دستگاه آشکارساز پارس کم، دستگاه آشکارساز مواد منفجره و مخدر، پوششهای پلیمری ضدضربه و انفجار، نسل جدید لباسهای محافظ NBC بر پایه فناوری غشاءهای تراوا گزین، رونمایی و خط تولید داروی اوبیدو اکسایم کلراید از محصولات مهم دارویی مقابله با عوامل شیمیایی.

رونمایی از 3 دستاورد هوا و فضا

ماهواره ناهید ١‏‎‎

ماهواره ناهید ١ اولین ماهواره مخابراتی در کشور است که در پژوهشکده سامانههای ماهواره پژوهشگاه ‏فضایی ایران طراحی و ساختهشده است.

مأموریت این ماهواره مخابراتی در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهوارههای مخابراتی ‏زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیادهسازی شده و فناوری به کار گرفتهشده در آن، پایه اصلی فناوریهای موردنیاز ماهوارههای عملیاتی کشور است.

باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی KU در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز ‏شدن صفحات خورشیدی ازجمله مأموریتهای ماهواره مخابراتی ناهید ١ است.

همچنین فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخشهای آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و ‏تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن نیز از اهداف ثانویه طراحی و ساخت این ماهواره ‏است.

ماهواره پیام امیرکبیر

ماهواره پیام امیرکبیر که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساختهشده است، دارای مأموریت ‏تصویربرداری پایشی با دقت بهتر از ٤٠ متر در طیفهای رنگی و پان کروماتیک و ذخیره و ارسال پیغامهای ‏کاربران و سنجش تشعشعات فضایی است که با پرتابگر بومی پرتاب خواهد شد.

فناوریهای متعددی در این پروژه بومیشده و به سطح بلوغ نهایی برای استفاده در صنعت فضایی رسیده ‏است.

سامانه انتقال مداری (سامان١) ‏

سامانه انتقال مداری (سامان١) که در پژوهشکده سامانههای حملونقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران برای ‏اولین بار در کشور طراحی و ساختهشده است، برای انتقال ماهوارهها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای ‏بالاتر مورداستفاده قرار میگیرد

رونمایی از 8 دستاورد ندا جا

پروژه رادار LPI

این سامانه علاوه بر توانایی تجسس فضای مراقبت بهصورت دائم توانایی آشکارسازی و ردگیری کلیه اهداف موجود در حوزه تجسس و تشخیص اهداف با سطح مقطع بسیار پایین رادار است. تعامل با مجموعهای از سامانهها و زیرسامانههای مختلف از دیگر ویژگیهای آن است.

پروژه رادار سپر دریا

این سامانه با برد بیش از 200 کیلومتر مجهز به سامانه تشخیص اهداف متحرک و انواع سامانههای ضد جنگ الکترونیک است که میتوان از آن در رصد تحرکات اهداف هوایی منطقه و جنگندههای خودی و بیگانه در شعاع بیش از 200 کیلومتر از سواحل مکران استفاده کرد. انتقال اطلاعات اهداف دریافت شده به اتاقهای جنگ و ستادهای عملیاتی در کلیه پایگاههای نیروی دریایی از دیگر ویژگیهای این سامانه است.

پروژه حوضچه کشش

به دست آوردن پارامترهای هیدرودینامیکی مربوط به مدل شناور، اندازهگیری اثرات بدنه شناور بر روی آب و انعکاس نیروهای وارد بر بدنه در جهات مختلف، نزدیک کردن برآیندهای آزمایشگاهی به حالت واقعی، ارتقای رزمی نیروی دریایی، به دست آوردن توان نیروی رانش شناور اصلی با در اختیار داشتن نیروی مقاومت کل و انجام تست بر روی تجهیزات زیرآبی و شناورهای مدل زیرسطحی و سکان ازجمله مشخصات این پروژه است.

پروژه ثامن

این پروژه با دقت دربرد حدود 6 متر و تفکیک دربرد 30 متر قابلیت ضبط اطلاعات و دریافت اطلاعات تحلیل کارکرد سامانه را دارد. این سامانه که به دو فرستنده مجزا برای رادار جستوجو و ردگیری مجهز است میتواند در جستوجو، آشکارسازی و ردگیری کلیه اهداف سطحی و هوایی موجود در حوزه تجسس، پشتیبانی، آتش دریایی با متدهای مختلف به کار گرفته شود.

پروژه مرصاد (ثبات)

این پروژه که بر اساس استانداردهای نظامی ساختهشده توانایی ثبت اطلاعات دیجیتال اژدر در حالت واقعی و تجزیهوتحلیل رفتار اژدر مارک 46 را دارد.

پروژه طوفان ساز

شبیهسازی کلیه المانهای جوی واقعی (موج، باد، باران، مه، رعدوبرق) آموزش بقا در دریا جهت کارکنان، ارتقای کیفیت آموزش با کمترین هزینه، کاهش هزینهها، کسب تجربه و رسوب دانش فنی و ضمنی در سازمان ازجمله کارکردهای عملیاتی این پروژه است.

پروژه کمپارتمانت

شبیهسازی محیط واقعی یگان شناور، اجرای سناریوهای مختلف کنترل سوانح بهصورت همزمان، ایجاد سیستم نظارت ارزیابی،مدیریت بحران، آموزش تعمیر و نگهداری تجهیزات، قابلیت استفاده مداوم جهت آموزش فراگیران، قابلیت ارتقای سیستم، ایجاد محیط مناسب برای تست تجهیزات جدید کنترل صدمات و آشنایی با سامانههای کشف و شناسایی حریق ازجمله کارکردهای این پروژه است.

پژوهشی رونمایی همزمان با افتتاحیه نمایشگاه هفته ملی پژوهش از ۴۰ دستاورد پژوهشی رونمایی شد

اینها نمونههایی از شیرینیهای علمی و فناوری کشور در سال گذشته بود که توسط جوانان باهمت ایران به دست آمد و یادآوری آن مفید بود

حرکت مؤمنانه

حرکات مؤمنانهای که اشاره کردم، مراد، جلسات دینی پُرشور و گرم و گیرایی است که در سرتاسر سال وجود داشت؛ مربوط به مسائل ائمّه (علیهمالسلام) مربوط به مسائل مهم دینی، از اعتکافها و عبادتها و ماه رمضان و پیادهروی اربعین و جلسات مهم عاشورا و دهه محرّم؛ اینها نقاط مثبت و شادیآفرین کشور ما و برای ملّت ما در سال 95 است.

راهحل رفع تلخیها و سختیهای اقتصادی

تلخیها و سختی‌‌ها عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است؛ طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر این مشکلات بودند و همچنان هستند؛ چون از وضع مردم مطلع هستم، لذا تلخی را با همهی وجود حس میکنم؛ تلخی کامِ مردم، بخصوص مردمِ ضعیف و فرودست و طبقات ضعیف که مربوط به مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی است، مثل گرانی، مثل بیکاری، مثل آسیبهای اجتماعی که آنها هم عمدتاً منشأ اقتصادی دارند؛ مثل تبعیضها و نابرابریها. مقام معظم رهبری 30/12/95

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگر پیام نوروزی خود؛ پس از بیان توفیقات نظام جمهوری اسلامی در عرصههای گوناگون، به نقاط ضعف موجود در کشور بهویژه اقتصاد پرداختند که کاک بسیاری از اقشار ضعیف جامعه را تلخ کرده است پرداخته و مهمترین تلخیها را:

1- گرانی

2- بیکاری

3- آسیبهای اجتماعی

4- تبعیض و نابرابری

هرکسی که از وضع اقشار ضعیف و متوسط جامعه مطلع باشد متوجه میشود که برخلاف ادعای دولت که معلوم نیست نرخ تورم را با چه فرمولی محاسبه میکند عمده اقلام اساسی و مصرفی مردم و خدماتی که به آنها داده میشود مثل آب برق گاز-عوارض- و افزایش چشمگیری داشته و قیمت کالاهای مصرفی عمده مردم مثل گوشت و مرغ و حبوبات و شیر و غیره از تورم کمرشکنی برخوردار شده است که میزان اعلامی دولت بهطور میانگین. (زیر 10درصد) بههیچوجه برای مردم ملموس و واقعبینانه نیست.

افزایش جوانان آماده کار و فارغالتحصیل از دانشگاهها؛ ورود دختران به عرضه تقاضای اشتغال؛ تعطیلی 15 هزار کارگاه وبنگاه اقتصادی فعال در کشور و بیکار شدن کارگران آنها وعدم تشکیل بیش از دو بار شورای اشتغال کشور در سال 95 و تبعات روانی و اجتماعی و اقتصادی این بیکاری در روحیه جوان فارغالتحصیل و کارگر بیکار شده؛ بسیار بد و منجر به افزایش آسیبهای اجتماعی گردیده است.

آسیبهای اجتماعی آنقدر تلخ و موجب نگرانی مردم و رهبر معظم انقلاب شده بود که معظم له خود چندین جلسه برای بررسی و چارهاندیشی نسبت به این معضل در دفتر خودشان گذاشتند و مسئولین را برای این موضوع فراخوان کرده و تقسیم کارکردند.

احساس تبعیض پدید آمده به خاطر حقوقهای نجومی بعضی از مدیران در مردم و توجیه غیرقابلقبول آ ن توسط مسئولیم پدیده ایست که بهسادگی از ذهن و فکر مردم پاک نمیشود.

اینها در سال 95 کام مردم را تلخ وزندگی را بر آنها سخت و دشوار کرده است.

چرایی پرداختن رهبری به موضوع اقتصاد

دشمنان ما از بعد از جنگ تحمیلی فکر کردند جمهوری اسلامی به دلیل نوع اقتصادی که دارد، ضربهپذیر است. میدانید که نوع اقتصادی که جمهوری اسلامی دارد، یک اقتصاد کوچک باز است. باز به این خاطر که حجم تعاملات ما با جهان بینالملل به نسبت تولید ناخالص ملیمان، حجم قابلتوجهی است. نفت و گاز و پتروشیمی و تا حدی کالاهای غیرنفتی صادر میکنیم و از آنطرف هم واردات گستردهای داریم؛ بنابراین در حوزه تجارت و حوزهی مالی بینالملل (تراکنشهای بانکی یا مالی)، ترابری بینالملل (کشتیرانی، هواپیمایی و...)، واردات بعضی از کالاهای اساسی و فرآوردههای نفتی و... ایران را ضربهپذیر دیدند لذا سالهاست استراتژی خود علیه ایران را بر حوزه تهدید اقتصادی متمرکز کردهاند.

. برای همین هم اولین سیاستی را که دول استکباری بر ایران تحمیل کردند، تحریم حوزهی علم و تکنولوژی بود. بعد از آنهم روی مهمترین بخشهای اقتصادیای که به نفت وابسته بود، یعنی حوزهی نفت و گاز پرداختند سپس به حوزههایی که یکطرف آن رابطهی بینالمللی داریم، مانند حوزههای بانکی و مالی بینالملل. اگر شما کالایی را میفروشید یا میخرید، درواقع یک مبادلهی پولی و مالی اتفاق میافتد؛ بنابراین اگر دنیا یا کشورهای سلطهگر بتوانند در این نظام مالی بینالمللی هم در کار ما اخلال ایجاد کنند، میتوانند صادرات و وارداتمان را تهدید کنند. از سویی دیگر موضوع حملونقل (کشتیرانی و هواپیمایی) را هدف گرفتند، چون بالأخره باید کالاها را وارد و صادر کنند. موضوع بیمه هم بر همین اساس مطرح شد، چون برای حملونقل بینالمللی نیازمند بیمهها هستیم و تحریم بیمهای هم آن بخش مالی تجارت را تهدید میکند. همچنین بر کالاهای اساسیای که ایران مجبور است از خارج وارد کند، مانند فراوردههای نفتی، کالاهای اساسی و خوراکی و... متمرکز شدند. اینها ارکانی بود که بالأخره برای تحریم به دنبال آن بودند، چون ازیکطرف هزینهاش کم بود و از طرف دیگر، اثرش روی اقتصاد ایران زیاد بود. بهاینترتیب ایران را مورد تهدید قراردادند. یا اشخاص و شرکتهایی که مسئولیت این کارها رادارند، در لیست تحریم قراردادند. اینها مواردی بود که میتوانست در بُعد بینالمللی، اقتصاد ایران را تهدید کند.

بنابراین باید فکر کنیم دشمن هرلحظه و هر زمان از اسلحه اقتصاد علیه ما استفاده میکند و خواهد کرد. پس بنابراین بایستی نقاط تهدید خود را تبدیل به نقاط قوت کنیم.

راهحل رفع تلخیها و توطئه اقتصادی دشمن

من علاج را در این میبینم که اقتصاد مقاومتی را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه کلیدی و مهمی یکفصلی از زمان را قرار بدهیم و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه همت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطهی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. (مقام معظم رهبری پیام نوروزی)

دو راهحل در اولویت طبق نظر مبارک مقام معظم رهبری بهعنوان سیاستگذار کشور:

1- حمایت و تقویت و مصرف تولید داخلی

2- ایجاد اشتغال برای جوانان.

تولید در کشور دچار بحران جدی شده که دلایل آن عبارتاند از

1- واردات بیرویه کالاهایی که در داخل تولید میشود باقیمت ارزانتروتعطیلی تولیدکنندگان داخلی

2- عدمحمایت و تشویق و پشتیبانی کافی دولت از کارآفرینان و تولیدکنندگان

3- فشارهایی که دستگاههای مرتبط با تولید بر کارفرمایان میآورند مانند بیمه و اداره کار

4- وامهای باسود بالای بانکی به بخش تولید که به علت عدم تطبیق سود بانکی با سود تولید، تولیدکنندگان را ورشکست کرده است.

5- بالا بودن قیمت تمامشده کالا به دلایل گوناگون و قابل صادرات نبودن آن

6- عدم گرایش سرمایه بهسوی تولید به علت پایین بودن سودآوری وبالابودن ریسک آن

7- موانع صادرات کالای تولیدی داخل به خارج برطرف نشده

8- فرهنگ و سبک زندگی متمایل به برندها و مارکهای خارجی در مردم و عدم اعتماد به تولید داخلی

9- کمبود تعهد و اتقان در تولیدکنندگان کالای داخلی که موجب پایین آمدن کیفیت آن میشود.

10- قاچاق کالاهای مشابه تولید داخل به کشور

اشتغال نیز در کشور در حال تبدیلشدن به یک معضل است به دلایل زیر:

1- فرهنگ غلطکار (تنبلی بی مسئولیتی-تن پروری- راحتطلبی واسطه کاری شریف ندانستن کار) در بین مردم ایران

2- عدم وجود توازن بین ماشین و کارگردرنظام تولید

3- عدم تطبیق تخصصهای علمی با نیاز بازار کار و تولید

4- عدم برنامهریزی علمی و جامع و فعال در شورای عالی اشتغال

5- عدماصلاح قانون کار

6- عدم محاسبه نقش ماشین و انسان در تولید ثروت ملی

7- فقدان بهرهوری قابلقبول در کار، کارگر

8- پرداخت یارانه نقدی به قشری که میتوانند مولد باشند.

9- عدم توازن در ساختار اشتغال که محوریترین مؤلفه از بحران جهانی اقتصاد است و ابداع نکردن راهحل نو متناسب با شرایط بومی کشور

بنابراین اگر دولت و مجلس و مردم در سال 96 این دو محور و موضوع اولویتدار اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار و برنامهریزی و اقدام خود قرار دهند در تحقق اقتصاد مقاومتی گام مهمی برداشته خواهد شد.

انشاالله

https://shoma-weekly.ir/ARCaFF