شهرستانها

راهپیمایی اربعین و قدرت شیعه

دستاورد راهپیمایی اربعین احیاِء یاد کربلا و شهادت، گسترش فرهنگ عاشورایی در جهان اسلام است. فرهنگی که دشمن را در رسیدن به آمال خود ناکام گذاشته است
نصرت الله حیدری- راهپیمایی اربعین خود تاریخی پرفراز ونشیب دارد. جابربن عبدالله انصاری در سال ۱۲۸۱ با پای پیاده از مدینه راهی کربلا شد ودر صبح اولین اربعین شهادت اقا امام حسین(ع) و یارانش خود را به کربلا رساند. در تاریخ می خوانیم همزمان با جابربن عبدالله انصاری، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نیز خود را به کربلا رساتدند. مورخان نقل می کنند هم جابر و هم خاندان پیامبر وقتی وارد کربلا شده اند بسیار گریستند و سخت ناله وزاری کردند بطوری که ناله های جانسوز آنان حتی به روستاهای مجاور رسید. زیارت اربعین همواره به عنوان امر معنوی مورد توجه دوستان اهل بیت قرار گرفت و به یک رسم دیرینه تبدیل شد. اما در مقطعی پیاده روی اربعین به بوته ی فراموشی سپرده شده تا اینکه شیخ میرزا حسین نوری آن را مجددا احیاءکرد. پیاده روی اربعین به سنتی تبدیل شد که بسیاری از علمای شیعه هر سال چنان برنامه ریزی می کرده اند تا خودرا در اربعین به مزار امام حسین (ع) برسانند لذا در روایت از امام صادق (ع) نقل شده است کسی که پیاده رود و قبر آن حضرت را زیارت کند خداوند به هر قدمی که بر می دارد یک حسنه برایش نوشته ویک گناه از او محو می کند. باز آن حضرت می فرماید: به خدا قسم! هرگز تو آتش رابه چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تورا نخواهد دید وتو را طعمه خود نخواهد نمود (کامل الزیارات ص ۱۳۴).
با سقوط صدام حسین احیای فریضه ی پیاده روی اربعین دوباره در شکل گسترده کلید خورد، بطوری که امروز پیاده روی اربعین به یکی از بزرگترین اجتماعات عالم تبدیل شده است. امروز میلیون ها نفر عاشق ودل داده ی امام حسین (ع) از سراسر دنیا راهی کربلا می شوند تا در بزرگترین اجتماع شیعی شرکت کنند. بیش از سه میلیون از این دل دادگان حسینی از ایران اسلامی هستند که با همه وجود راهی کوی یار می شوند. امروز اربعین تجلی گاه معارف شیعی و صدای رسای آنان علیه جور و ستم است درسی که اربعین به ما می دهد آن است که باید یاد حقیقت وخاطره ی شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت.
مقام معظم رهبری راهپیمایی اربعین حسینی را حسنه ای ماندگار خواندن و فرمودند؛ « ترکیب عشق، ایمان، عقل و عاطفه از ویژگی های منحصر به فرد مکتب اهل بیت علیهم السلام است و حرکت عاشقانه ومومنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده ی بی سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است .(نهم آذر ۹۴). با هدایت مقام معظم رهبری راهپیمایی اربعین امروز از شعائر الهی عظیم شیعه است. اربعین به عنوان شروع جاذبه ی مِِغنا طیسی حسینی شور و هیجان خاصی در جهان اسلام بوجود آورده است. فریاد اربعین، فریاد حق خواهی و مبارزه با ستم است، لذا جهان استکبار از این اجتماع در هراس هستند . دستاورد راهپیمایی اربعین احیاِء یاد کربلا و شهادت، گسترش فرهنگ عاشورایی در جهان اسلام است. فرهنگی که دشمن را در رسیدن به آمال خود ناکام گذاشته است.ِِ لذا باید تلاش کرد این اجتماع عظیم با مشارکت خود جوش مردمی با شکوهتر از سال قبل بر گزار گردد. امید دارم مسئولان ملی و محلی در بر پایی این راهپیمایی باشکوه در کنار مردم بوده و با خدمتگزاری صادقانه به زائران حسینی (ع) خود را در ثواب این فریضه ی بزرگ سهیم سازند. امروز استان ایلام وشهر مهران بعنوان دروازه عتبات عالیات خود را برای کمک به خلق این حماسه عظیم آماده می سازنند. امروز سراسر استان ایلام در شور حسینی است و مردم بی صبرانه در انتظار زائران کوی یار هستند. بیایید در اربعین ۹۶ رسانه ی حسینی(ع) باشیم.
ان شاالله
https://shoma-weekly.ir/WvaEHz