اقتصاد

راهبرد تجاری منطقه‌ای کلید خروج اقتصاد از رکود

ازمه رشد صادرات در کشور این است که ایستگاه‌های بازدارنده حذف شوند. به طور مثال صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف هستند؛ اما مالیات می‌دهند. این موانع اگر برداشته شود صادرات تا دو برابر افزایش می‌یابد.
علاء میرمحمد صادقی به اهمیت بازارهای کشورهای منطقه برای ایران اشاره کرد و ضمن توضیح کارشکنیها در این خصوص به عنوان نمونه گفت: مشابه کالاهایی که ایران تولید میکرد در عربستان با کیفیت پایینتری وجود داشت؛ اما آنها موانعی را ایجاد کردند تا کالاهای ایرانی به عربستان وارد نشود.

وی در عین حال یکی از مسیرهای رونق کشور را تغییر راهبرد فعلی دانست و افزود: بازارهای خدادادی برای کالاهایمان در کشورهای اطراف اعم از آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم. کشورهایی که با برخی از آنها روابط چند صد ساله داریم؛ بنابراین میتوان با تدبیر دولت با استفاده از این بازارها به تولیدمان رونق دهیم.

اسدالله عسکراولادی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در سومین جشنواره ملی سالیانه برترین شرکتهای ایران نیز با اعلام این مطلب اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ما نیازمند ارتباط و هماهنگی بیشتر با همسایگان خود است؛ اما در حال حاضر عمده ارتباطات ما با چین و هند انجام میشود.

اگرچه اعلام شده است که توسعه صادرات به همسایگان در صدر برنامههای صادراتی دولت است؛ اما آمارها خبر از نزول این سیر دارند.

صادرات غیر نفتی کشور به اعتقاد بسیاری از فعالان بخش خصوص صادرات ایران تا پایان سال جاری در خوشبینانهترین حالت به 42 میلیارد دلار میرسد. این در حالی است که صادرات غیر نفتی ایران در سال قبل 52 میلیارد دلار بود. کاهش روند صادرات در سال جاری تاییدی بر افت 20 درصدی صادرات در سال جاری نسبتبه سال قبل است.

اسدالله عسکراولادی در این زمینه گفت: لازمه رشد صادرات در کشور این است که ایستگاههای بازدارنده حذف شوند. به طور مثال صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف هستند؛ اما مالیات میدهند. این موانع اگر برداشته شود صادرات تا دو برابر افزایش مییابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است: کاهش قیمت نفت موجب ارزانشدن قیمت فرآوردههای نفتی شده و این موضوع بر صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران که سهم بالایی در صادرات دارند، تاثیر منفی گذاشته است.

اما در بخش صنعت به غیر از میعانات گازی و پتروشمی نیز کاهش صادرات داشتهایم که بخشی ناشی از شکلگیری فضای انتظاری در جامعه برای رسیدن به دوران پس از تحریم است. ضمن اینکه برخی تردیدها در مورد نرخ ارز در این دوران انتظار موجب شد تا صادرکنندگان دست نگه دارند و قدری کار را به تاخیر بیندازند تا با رفع ابهامات و رسیدن به شرایط بهتر در تجارت، به فعالیت ادامه دهند.

اما فارغ از این مسائل کوتاهمدت، در بلندمدت نیز حداقل توفیقات را در این عرصه شاهد بودهایم. دکتر یحیی آل اسحاق معتقد است: جمهوری اسلامی ایران دارای پتانسیلهای فراوانی در ابعاد مختلف از جمله تجارت منطقهای است که به دلیل محظورات امنیتی و برخی محدودیتهای فرهنگی و بیش از همه مخالفت با قدرتهای فرامنطقهای و چالشهای مرتبت با آن، نتوانسته است این پتانسیل را به فعلیت درآورد؛ اما در مجموع نوسانات غیرمعمول در مبادلات تجارت منطقهای جمهوری اسلامی ایران، حاکی از این واقعیت است که نظام تجاری ایران از یک برنامه جامع، منسجم یا به عبارتی استراتژی تجاری پویا برخوردار نیست.

از جمله مواردی که به نظر میرسد توان بالایی در جذب علاقه همسایگان دارد؛ صادرات دانش بنیان مانند فناوری نانو، سلولهای بنیادی و... حتی مواردی همچون علوم شناختی است.

https://shoma-weekly.ir/GMpUU8