شهرستانها

راهبردهای فرهنگ و توسعه در ایلام

بی‌شک قبل از هر اقدام اقتصادی در جامعه باید زمینه‌های فکری آن تحول فراهم شود. امروز ما در ایلام با یک تأخر فرهنگی روبرو هستیم و این از دلایل عمده توسعه نیافتگی استان به حساب می‌آید.
نصرت الله حیدری- بیشک قبل از هر اقدام اقتصادی در جامعه باید زمینههای فکری آن تحول فراهم شود. امروز ما در ایلام با یک تأخر فرهنگی روبرو هستیم و این از دلایل عمده توسعه نیافتگی استان به حساب میآید. برای استقرار توسعه باید تن به برنامه ریزی و تبعیت از یک سلسله مراتب داد.

بدون این مهم توانها هرز میرود. در کنار این راهبرد مهم باید مصالح کشور و استان بر مصالح شخصی و حزبی اولویت داشته باشد. در کنار این روند باید فرهنگ کار و تلاش جای تفکر پشت میزنشینی و تنبلی را بگیرد. این فرایند از رشد و توسعه مستلزم قانون گرایی است. در این چارچوب لازم است که تغییرات فرهنگی و اجتماعی در استان شکل گیرد.

مدیریت استان باید از اداره به شیوه سنتی و لابیگری به سمت علما و سپردن امور به متخصصین هدایت شود.

هر تغییر و تحول اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید دارای یک اتاق فکر باشد. متأسفانه جای این گنجینه امروز در استان در بخشهای مختلف خالی است. در گام اول استانداری ایلام باید تلاش نماید که رویکرد عقلانیت، منطق، تدبیر، تحمل و احترام به همدیگر در همه امور جاری و ساری شود.

 اما راهبرد عمیقتر و در ‌‌نهایت پایدارتر متوجه دانشگاهها، مدارس، اصحاب مطبوعات و رسانه است که باید تلاش نمایند نارساییهای فرهنگی استان درمان شود. همه باید بدانیم که دیررسترین درخت میوه خلقت، درخت فرهنگ است.

در این قالب منظور از فرهنگ، شیوه فکر کردن، استنباط کردن در تمامی ارکان زندگی است. باید در این فرایند محاسبه گرایی، عقلانیت، خود یابی و عزت نفس، تربیت اخلاقی، فرهنگ کار و تلاش و در ‌‌نهایت فرهنگ معاشرت و تعامل به شکل نهادی آموخته شود.

 باید بدانیم جهان پیچیدهتر شده است، برای ساخت ایلام نیازمند آدمهای با دانش هستیم و یک اصل را فراموش نکنیم و آن این است که ایلام با آدمهای ضعیف راه به جایی نخواهد برد. بیاید فرهنگ و دانشگاه را متحول کنیم تا شاهد میوه دادن درخت توسعه در ایلام باشیم.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی استان ایلام

https://shoma-weekly.ir/j4gfHG