ورزش

راز موفقیت چین واگذاری ورزشهای پرطرفدار به بخش خصوصی است

دولت چین در ورزش‌های پرطرفدار مثل فوتبال حمایت مالی از فدراسیون مربوطه‌اش نمی‌کند و آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. در عوض بودجه خود را به ورزش‌های مدال‌آوری همچون شنا و دوومیدانی اختصاص می‌دهد تا در بازی‌های آسیایی و المپیک درصد مدال‌های خود را بالا ببرد. اتفاقی که در سال‌های اخیر همگان آن را دیده‌اند.
تصمیم افشین داوری برای استعفا از فدراسیون دوومیدانی آنقدرها هم ناگهانی نبوده است. یک سال است که اعضای فدراسیون میدانند او تصمیم گرفته در این ایام استعفایش را تقدیم وزیر ورزش کند. داوری که میخواهد در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده شرکت کند، تمامی برنامههایش را با دقت در فدراسیون جلو برده و حالا با وجود آن که بیش از 3 ماه تا ثبتنام نامزدهای مجلس باقی مانده، متن استعفا را ارائه کرده تا با تمرکز کافی در انتخابات مجلس شرکت کند.

ماحصل گفتگوی روزنامه الکترونیکی شما با افشین داوری را بخوانید:

در خبرها شنیدیم فردی را به وزارت ورزش برای جانشینی خودش معرفی کرده اید؟

خیر، گزینهای را معرفی نکردم. اگر نظری از بنده بخواهند در خدمتشان هستم. امیدوارم هر چه زودتر وزارتخانه سرپرست موقت را برای فدراسیون تعیین و با استعفای من موافقت کند تا دوومیدانی متضرر نشود. ما تمامی کارها را به خوبی جلو بردهایم تا با آمدن فرد جدیدی در سمت سرپرست فعالیتهای دوومیدانی مطابق گذشته با موفقیت پیش رود.

آیا در بهترین زمان ممکن از فدراسیون جدا میشوید؟

هدفگذاریهای فدراسیون تا شروع المپیک 2016 برزیل که 17 ماه دیگر است به طور کامل انجام شده و در جلسات مفیدی که با مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برگزار کردهایم شرایط را به گونهای رقم زدهایم که فدراسیون متضرر نشود. در حال حاضر هر روزی که بیشتر در این سمت بمانم به ضرر دوومیدانی است چرا که تمرکز کافی برای جلو بردن اهداف فدراسیون را ندارم.

حالا چرا قبل از شروع سال این استعفا رخ داد؟

سال آینده برای تمامی ورزشهای المپیکی سال مهم و حیاتی است چرا که ورزشکاران باید حد نصابهای لازم را به دست آورند تا بتوانند سهمیه المپیک را کسب کنند. انتظاری که از فدراسیون دوومیدانی در المپیک میرود این است که قطعا یک مدال را کسب کند که با وجود احسان حدادی این مدال به دست خواهد آمد.

یعنی هنوز تنها امید ما در دوومیدانی احسان حدادی است؟

دیگر ورزشکاران دوومیدانی نیز باید توانمندیهای خود را نشان دهند و با سعی و تلاش بیشتر نسبت به دوره قبلی المپیک در لندن امتیازات لازم را جهت ورود به المپیک جمعآوری کنند. در این دوره کسب ورودی المپیک نسبت به دوره قبل سختتر شده و دیگر امتیاز ورودی A و B مورد حساب واقع نمیشود. الان B حذف شده و تنها حدنصاب A مطرح است. به همین خاطر گفتم که ورزشکاران دوومیدانی باید کوشش بیشتری نسبت به دوره قبل کنند.

گویا مجمع سالیانه فدراسیون نیز لغو شد؟

این مجمع در سال آینده با حضور سرپرست فدراسیون برگزار میشود. بهرغم آنکه مقدمات برگزاری این مجمع آماده بود و تنها جمعبندی حسابرسی نیامده بود اما تقویم برنامههای ورزشکاران در سال آینده و گزارش عملکرد امسال آماده بود. امیدوارم این مجمع در سال آینده به خوبی برگزار شود.

لطفا کمی درباره برنامههایی که با موفقیت در فدراسیون جلو بردید توضیح دهید؟

بالاخره بعد از آسیب شناسی که در فدراسیون انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که تنها چند ورزشکار ما هستند که در مسابقات شانس کسب مدال دارند. به همین منظور فضایی ایجاد کردیم تا تعداد نفراتی که بتوانند در تورنمنتهای بینالمللی به مدال برسند را افزایش دهیم. ما متوجه شدیم که زیرساختهای موجود برای پیشرفت دوومیدانی موجود است و باید در بخش نیروی انسانی که زیرساختهای کافی نداریم وارد عمل شویم.

در همین راستا با همکاری که با مدارس سراسر کشور داشتیم توانستیم در تمامی ردههای پایه اعم از نونهالان، نوجوانان و جوانان ورزشکاران مستعدی را به جامعه دوومیدانی اضافه کنیم. ما حصل این تلاش موجب شده امروز در دوی سرعت 2 نیروی آماده، در پرشها 4 پرنده، در پرتابها 2 پرنده و در دوی استقامت نیز 2 دونده که یکی از آنها ورودی دوی ماراتن جهانی را به دست آورده را داشته باشیم که همگی آنها زیر 22 سال هستند. ما برای اولین بار 4 نفر را در المپیک نوجوانان داشتیم و در مسابقات آسیایی جوانان نیز 2 طلا و 3 نقره کسب کردیم.

با این تفاصیر بهتر نبود در فدراسیون دو ومیدانی می ماندید تا این افتخارات بیشتر و بیشتر شود؟

تمامی این موفقیتها مرهون زحمات تمامی اعضای فدراسیون و خود ورزشکاران است و من هم نقش کوچکی در این موفقیتها داشتم. امیدوارم این نتایج خوب با نگاه ویژه وزارت ورزش در آینده مراقبت و تقویت شود تا دوومیدانی ایران در المپیکهای بعدی تنها امیدوار به کسب یک مدال نباشد. اگر سرمایهگذاری روی ورزشکاران مستعد دوومیدانی ادامه داشته باشد به دلیل اینکه در تمامی ردههای سنی بچههای آمادهای را داریم، میتوانیم موفقیتهای فراوانی را در این ورزش پر مدال شاهد باشیم.

چگونه از پس مشکلات مالی فدراسیون در سالهای اخیر برآمده اید؟

مشکلات مالی مختص ما نبود و برای کل مجموعه ورزش کشور بود. ما با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری در وهله اول از سرمایه اولیهای که از طریق وزارت ورزش نصیبمان میشد استفاده کردیم . در مرحله بعد اقدام به جذب سرمایه کردیم. البته اگر نگاهها عمیقتر شود ما شاهد آن خواهیم بود که فدراسیونهای ما در آینده با مشکلات مالی کمتری روبهرو خواهند بود.

صحبت آخر؟

برای داشتن این نگاه عمیق نیازمند آن هستیم که دلایل موفقیت کشورهایی نظیر چین را در ورزشهای مدالآور بررسی کنیم. دولت چین در ورزشهای پرطرفدار مثل فوتبال حمایت مالی از فدراسیون مربوطهاش نمیکند و آن را به بخش خصوصی واگذار میکند. در عوض بودجه خود را به ورزشهای مدالآوری همچون شنا و دوومیدانی اختصاص میدهد تا در بازیهای آسیایی و المپیک درصد مدالهای خود را بالا ببرد. اتفاقی که در سالهای اخیر همگان آن را دیدهاند.

https://shoma-weekly.ir/mtdttX