زنان

رئیس مجلس براساس شایسته سالاری باید انتخاب شود نه جنسیت

با این پیشنهاد خواسته شده تا جایگاه مجلس را با مسائلی درگیر کنند یا اینکه ذهن عمومی مردم را می‌خواهند به طرف مسائل فرعی بکشانند


 

گفت و گو: نفیسه زارعی – اکرم یافتیان
با توجه به حرف‌ها و نقل‌هایی که پیرامون حضور زنان در مجلس نهم در کسوت رئیس و هیئت رئیسه مجلس از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و حواشی که این خبر در رسانه‌ها ایجاد نمود به سراغ فاطمه رهبر یکی از نمایندگان زن حاضر در مجلس هشتم و کاندیدای دور نهم مجلس رفتیم تا از تحقق و عدم تحقق این امر جویا شویم.


*جایگاه زن در قوه مقننه چگونه جایگاهی است؟
طبیعی است که نمایندگان در برابر قانون مساوی هستند و بین نماینده زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد و طبق آئین‌نامه مجلس و قوانین موجود شرح وظایف برای کلیه نمایندگان اعم از زن و مرد در نظر گرفته شده است. بنابر این در ادوار مختلف مجلس پس از انتخاب شدن سوگند یاد می‌کنند که این سوگندنامه طبق آئین‌نامه قرائت می‌گردد و مطابق آن به وظایف خود عمل می‌کنند.

*آیا در سوگندنامه مجلس که توسط نمایندگان قرائت می‌شود مسئله جنسیت مدنظر قرار داده شده است؟
خیر، در این آئین نامه هیچ تفکیک جنسیتی بین زن و مرد وجود ندارد و زن و مرد نماینده در مجلس در انجام وظایف خود با یکدیگر برابر هستند. حال این موضوع که زنان در مجلس چه جایگاهی داشته‌اند در ادوار مختلف متفاوت بوده است. زیرا در این دوره‌ها تعداد نمایندگان زن کم و زیاد می‌شده است و با وجود این زنان در جایگاه‌های گوناگونی نظیر کمیسیون های مختلف و در هیئت رئیسه آنها حضور داشتند.

*این حضور در مجلس هفتم و هشتم که شما خودتان یکی از نمایندگان زن در این ادوار به حساب می‌آیید چگونه بوده است؟
در مجلس هفتم و هشتم که ما حضور داشتیم گاهی به عنوان نواب رئیس کمیسیون‌ها و رئیس کمیته‌های مختلف، رئیس فراکسیون‌های گوناگون حضور داشتیم و فعالیتهایی را انجام داده‌ایم.

*این روزها حرف و نقل‌هایی مبنی بر حضور زنها در هیئت رئیسه مجلس نقل محافل سیاسی شده است نظر شما در این خصوص چیست؟
این موضوع که ما بخواهیم چیزی را بزرگتر از آنچه که هست جلوه دهیم از درجه اعتدال خارج می‌شود افراط و تفریط در هر کاری به نظر من پسندیده نیست و عقل سالم حکم می‌کند هر کاری به اندازه خود انجام پذیرد به هر حال به دلیل آنکه تعداد زنان حاضر در مجلس کم است و هنوز دور دوم انتخابات برقرار نشده تا نتایج قطعی اعلام گردد و تعداد خانمهای حاضر در مجلس نهم مشخص شود تنها مطابق نتایج قطعی دور اول سه کاندیدای زن به صورت قطعی وارد مجلس شده‌اند و در گروههای مختلف در کل کشور تنها یازده زن در دور دوم رقابت قرار گرفتند که امیدوار هستیم انشاءالله تعدادی و یا همه این بانوان وارد مجلس نهم شوند طبیعتاً اگر تمام این یازده نفر در مجلس حضور یابند در خوش‌بینانه‌ترین حالت تعداد کل نمایندگان زن 14 نفر می‌شود و این رقم در برابر 295 نماینده مرد رقم بسیار پایینی خواهد بود و چون در تمام اقدامات مجلس می‌بایست رأی‌گیری صورت پذیرد و آرای نمایندگان مرد در این عرصه به دلیل تعداد آنها تأثیر بیشتری دارد و من این موضوع مطرح شده را که کارپردازان مجلس بخواهند برای تصدی پست‌هایی چون هیئت رئیسه به بانوان رأی بدهند، منتفی می‌دانم.

*آیا شما حضور زنان حتی به عنوان یک یا چند نفر از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره نهم را نیز نفی می‌کنید؟
خیر، ممکن است این برنامه‌ریزی صورت بگیرد که یکی – دو تن از خانمهایی که قابلیت‌هایی مدیریتی داشته و در دوره‌های قبل و یا در مسئولیتهای اجرایی سوابق درخشانی دارند عضوی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و یا عضو هیئت رئیسه کمیسیونهای مختلف شوند و به نظر بنده یکی از نمایندگان به شوخی یک موضوعی را مطرح کرده‌اند همه مجلس باید ببینند که می‌شود همه اعضای هیئت رئیسه مجلس از خانمها باشند یا خیر که این امر البته ممکن نیست.

*پس علت طرح چنین مسئله‌ای در مجلس چه بوده است؟
شاید با این پیشنهاد خواسته شده تا جایگاه مجلس را با مسائلی درگیر کنند یا اینکه ذهن عمومی مردم را می‌خواهند به طرف مسائل فرعی بکشانند و از آنچه که در مجلس مانند کارآمدی نمایندگان بدون توجه به نگاه جنسیتی، دور کنند به اعتقاد بنده اگر ما با واقعیت روبرو شویم که حداکثر نمایندگان در مجلس مرد بوده و البته همه باید کارآمد باشند بهتر است تا ذهن‌ها را فریب ندهیم و مسائل کوچک حاشیه‌ای را بزرگ جلوه ندهیم و به نظر بنده اگر این فردی که این مسأله را مطرح کرده در تلاش بیشتری است که زنان بیشتری وارد مجلس شوند ، می‌توانند خانم‌ها را در سرلیست حزب و گروه مدنظر خود قرار دهند واعتماد مردم را نسبت به خانم‌ها جلب کنند تا اینکه در پی طرح مسائل شعاری و غیرواقعی باشند.

*نظر شما به عنوان یکی از زنان کاندیدای دور دوم مجلس نهم در برابر این شعار یا طرح مطرح شده در غالب ریاست زنان بر مجلس چیست؟
در هر صورت ما از این موضوع که خانم‌ها در مجلس نهم با تعداد بیشتری حضور یابند و در هیئت رئیسه صحن علنی مجلس و در هیئت رئیسه کمیسیون‌ها حضور داشته باشند استقبال می‌کنیم ولی آنچه که مهم است شایسته‌سالاری، تجربیات و تخصصی است که خانم‌ها از خود نشان می‌دهند و انشاءالله موجب حضور پررنگ خانم‌ها در مجلس نهم می‌شود.

 

https://shoma-weekly.ir/3TWMCj