اقتصاد

دیگر کسی نمیپرسد: پس بانک مرکزی چه کار میکند؟!

تحولات روزمره و غیرقابل پیشبینی بازار ارز و سکه به گونه ای است که دیگر کسی نمیپرسد: پس بانک مرکزی چه کار میکند؟!
به گزارش سرویس اقتصادی هفته نامه شما- تحولات روزمره و غیرقابل پیشبینی بازار ارز و سکه به گونه ای است که دیگر کسی نمیپرسد: پس بانک مرکزی چه کار میکند؟!
گزارش میدانی از مرکز ارزفروشان تهرن از سقوط آزاد قیمت دلار و سکه در پی اعلام برنامههای جدید ارزی دولت و مجلس و آغاز دور جدید پیشفروش سکه حکایت دارد.
خبرنگار مهر از صرافیهای واقع در میدان فردوسی تا چهارراه استانبول (مرکز ارز فروشان تهران) گزارش داد: در پی اعلام برنامههای جدید ارزی دولت و و مجلس و آغاز دور جدید پیش فروش سکه در آیندهای نزدیک، کاهش قیمت انواع ارز و سکه در بازار آغاز شده است.
ساعت 13 و 30 دقیقه چهارشنبه قیمت سکه تمام بهار آزادی با 120 هزار تومان کاهش نسبت به دیروز در همین زمان، به یک میلیون و450 هزار تومان کاهش یافته است.
از بازار ارز هم خبر میرسد در پی اعلام برنامه جدید ارزی دولت و مجلس، قیمت دلار در ساعت 13 و 30 دقیقه امروز چهارشنبه با 130 تومان کاهش نسبت به دیروز در همین زمان، به 3750 تومان رسیده است.
البته تعدادی از صرافان از درج قیمت انواع ارز و سکه در تابلوی قیمتی خود، خودداری کردهاند تا مانع از کاهش بیشتر قیمتها در این بازار شوند.
طرح جدید ارزی در زیرمجموعههای دولت با محوریت بانک مرکزی در مرحله کارشناسی است که در صورت تصویب نهایی، نرخ دلار در بازار تا 2200 تومان کاهش خواهد یافت.
 طرح ارزانسازی نرخ ارز در زیرمجموعههای دولت با محوریت بانک مرکزی مراحل کارشناسی را میگذراند و هدف از آن، مقابله با سفتهبازی و حذف رانتها از بازار ارز است.
براساس این طرح و درصورت موافقت مقامات ارشد اجرایی و اقتصادی کشور، نرخ دلار در بازار تا 2200 تومان کاهش خواهد یافت. در این طرح، حاکم شدن شرایط جدید بر بازار ارز از نظر خرید و فروش (ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از ضوابط جدید) پیشبینی شده است، ضمن اینکه در این راستا قرار است مأموریتهای جدیدی به دستگاههای مختلف محول شود.
در همین حال، روز سهشنبه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 140 رأی موافق، با یک فوریت طرحی برای مقابله با اخلال ارزی و نحوه مجازات اخلالگران موافقت کردند.
در صورت تصویب نهایی این طرح، بانک مرکزی موظف میشود به منظور پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیر مجاز ارز ظرف 2 ماه از تصویب این قانون سامانه ثبت معاملات ارزی را ایجاد و امکان صدور کد رهگیری را فراهم نماید.
معمارنژاد از راهاندازی کامل پورتال ارزی خبر میدهد: راهاندازی کامل پورتال ارزی از 15 اسفند، حذف صدور مجوز کاغذی در گمرکات
رئیس کل گمرک ایران از راهاندازی کامل پورتال ارزی از نیمه اسفندماه سالجاری خبر داد و گفت: از ابتدای اسفندماه امسال امکان صدور مجوز کاغذی مراجعین به گمرک توسط سازمانها وجود نخواهد داشت.
 عباس معمارنژاد روز چهارشنبه در نشست خبری به تشریح جدیدترین اقدامات، برنامهها و عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: در 10 ماه ابتدای سال جاری حدود 64 میلیون تن کالا به ارزش 34.3 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور داشتیم که در بخش کالاهای صنعتی، سنتی، میعانات گازی و پتروشیمی بوده است که البته از نظر وزنی نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از نظر ارزشی 25 درصد رشد را نشان میدهد.
رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در مدت زمان یادشده 3 هزار و 300 ردیف تعرفهای صادرات به 105 کشور جهان انجام شد. در بخش واردات نیز 32.5 میلیون تن کالا به رازش 43.7 میلیارد دلار با رشد 6 درصدی وزنی و افت 3 درصدی ارزشی به کشور انجام شد که البته کاهش ارزش میتواند ناشی از مدیریت بر واردات و جلوگیری از ورود کالاهای غیرضرور و لوکس باشد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه در 5 هزار و 300 ردیف تعرفهای از 6 هزار و 700 ردیف موجود واردات داشتیم، گفت: این میزان از حدود 150 کشور دنیا به به داخل انجام شد که مقایسه 34.3 میلیاردی صادرات با واردات 43.7 میلیارد دلاری نشان میدهد که به ازای هر یک دلار کالایی که وارد شده 78 سنت کالا به خارج صادر شده است.
معمارنژاد خاطرنشان کرد: این میزان در ابتدای برنامه چهارم به ازای هر دلار واردات 50سنت صادرات بود و نشان میدهد که در حال حاضر کسری تراز بازرگانی در حال بهبود است. همچنین در 10 ماه اول امسال حدود 4.5 میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی کشور کاهش پیدا کرد و در بخش ترانزیت خارجی نیز حدود 9.5 میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد رشد نشان میدهد.
وی در ارتباط با پروندههای قاچاق در 10 ماه اول سال جاری به تشکیل 20 هزار و 600 پرونده در این رابطه اشاره کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد به لحاظ تعداد کاهش نشان میدهد ولی بهای آن، 10 هزار و 500 میلیارد ریال است که نسبت به 10 ماهه اول سال گذشته 150 درصد رشد یافته است. معمارنژاد همچنین از جلوگیری برای جعل اسناد در حوزه تجارت خارجی و همچنین جعل ثبت سفارش و تخلف در تسویه در بانکها خبر داد و بیان داشت: نسخه جدید برنامه گمرک برای حمایت از تولید ملی به اجرا گذاشته شدمعاون وزیر اقتصاد اظهارداشت: یکی از چالشهای ارزی کشور در اقتصاد را امکان شناسایی دقیق فعالان اقتصادی دانست و گفت: بحث عدم امکان شناسایی کالاها تا زمانی که به گمرک اظهار نشود، نیز وجود دارد که این موضوع در قالب تفاهمنامهای با بنادر حل خواهد شد. وی در پایان سخنانش گفت: در دنیا 20 درصد کالاهای از مسیر قرمز، 40 درصد از مسیر زرد و 40 درصد نیز از مسیر سبز وارد میشوند، همچنین آئین نامه جدید امور گمرکی تنظیم شده و از ابتدای سال آینده به اجرا در خواهد آمد.

https://shoma-weekly.ir/VangJ5