اقتصاد

دیر بجنبیم جایمان را می‌گیرند

توجه به بازار مصرف کشور روسیه در بلند مدت می‌تواند زمینه توسعه مبادلات اقتصادی در زمینه محصولات اساسی مانند گندم را فراهم سازد؛ چراکه روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم در جهان، در حال حاضر سهم قابل توجهی در تأمین نیاز بازار ایران ندارد.
عطا الله حسینیان- پس از اقدام اخیر روسیه در واکنش به تحریمهای غرب مبنی بر عدم واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، شرایط تازهای در مناسبات تجاری منطقه به ویژه بازار محصولات صنایع غذایی و کشاورزی با ایران رقم خورده است. آنچنان که مسئولان روسی در هفتههای اخیر لیست نیازمندیهای خود را برای ایران ارسال کردند.

در این چارچوب انواع میوه و صیفی جات، انواع محصولات لبنی، انواع ماهی و حبوبات و خشکبار تنها بخش کوچکی از نیازمندیهای کشور پهناور روسیه است. نیازهایی که به وفور و با کیفیت بسیار بالا هر ساله در ایران تولید شده و بخش قابل توجهی از آن توان بالقوه بالایی برای صادرات دارند.

تخم مرغ ایرانی سر سفره روسها

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ به «شما» میگوید: این اتفاق بعد از اختلاف اتحادیه اروپا و آمریکا با روسیه و تحریمهای فی مابین ایجاد شده است و در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی کشورمان در حال رایزنی و هماهنگی با روسیه برای تحقق این موضوع است و تا کنون رایزنیهای اولیه بین دو کشور انجام شده و در حال پیگیری این موضوع هستیم و با برنامه ریزی صورت گرفته احتمالا تا ۱۵ روز آینده صادرات تخم مرغ به کشور روسیه محقق میشود. وی با بیان اینکه ماهیانه ۲۰ هزار تن تخم مرغ تولید مازاد در کشور داریم، تاکید میکند: بخشی از تولید مازاد تخم مرغ به کشورهای عراق، ارمنستان، تاجیکستان و گرجستان صادر میشود و با هدف گذاریهای انجام شده پیش بینی میشود حدود ۳ الی ۵ هزار تن تخم مرغ به کشور روسیه صادر شود.

نیازمند اصلاحات سریع در صادرات مواد غذایی هستیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز اگرچه شرایط کنونی را ویژه و بسیار سودمند تبیین میکند، ولی معتقد است برای افزایش صادرات به روسیه و فعال شدن در این کشور و بخش مواد غذایی نیازمند فعالیتهای زیربنایی و ساختاری ولی بسیار فوری هستیم.

غلامحسین شافعی در گفتگو با «شما» میگوید: با اتفاقی که افتاده (تحریم کالاهای اروپایی از سوی روسیه) فرصت استثنایی برای بخش اقتصاد ما ایجاد شده است، سالهای سال دیگران از این موقعیت استفاده کردند و الان شاید نوبت ما باشد و باید از فرصت به وجود آمده استفاده کنیم.

شافعی با اشاره به وضعیت حمل و نقل کشور و بحث صادرات مواد غذایی میگوید: ما برای صنایع غذایی و کشاورزی در حمل و نقل ریلی محدودیت داریم. در زمینه حمل و نقل سردخانهای راهآهن کم داریم و باید روی بخش زمینی و دریایی متمرکز شویم. همچنان که برای استقرار واحدهایی مانند استاندارد یا اداره نظارت بر مواد غذایی یا قرنطینه نباتی که باید مجوزهای لازم برای صادرات را بدهند و کار سرعت بگیرد از دیگر مواردی است که به آن توجه ویژه شود.

ترکیه و چین رقیبان سرسخت ایران در روسیه

با این حال اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای ایالات متحده، اتحادیه اروپا و استرالیا به روسیه، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان صنایع غذایی کشور فراهم آورده تا علاوه بر صادرات مازاد تولید خود به این کشور از زیان دهی این صنعت نیز جلوگیری کنند.

توجه به بازار مصرف کشور روسیه در بلند مدت میتواند زمینه توسعه مبادلات اقتصادی در زمینه محصولات اساسی مانند گندم را فراهم سازد؛ چراکه روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان، در حال حاضر سهم قابل توجهی در تأمین نیاز بازار ایران ندارد.

اما آنچه که شاید بسیار تاسف بار و اندکی تلخ باشد واکنش مسئولان دولتی روسیه به پایین بودن کیفیت محصولات ایرانی است، آنچنان که در آخرین لیست بازارهای مورد نظر برای تامین مواد غذایی این کشور نامی از ایران در میان ۱۶ کشور در سراسر دنیا مطرح نشده است.

رئیس نظارت بر بخش کشاورزی روسیه، «سرگئی دانخرت» اعلام کرده است که کشورش مذاکرهای را با ۱۶ کشور برای جایگزینی واردات محصولات کشاورزی انجام داده است. این کشورها شامل آرژانتین، بلاروس، برزیل، شیلی، چین، کلمبیا، اکوادور، قرقیزستان، ماریتیوس، مکزیک، موزامبیک، پاراگوئه، پرو، سریلانکا، ترکیه، اروگوئه است.
https://shoma-weekly.ir/y7sX57