ورزش

دوپینگ نوبرانه یک نونهال!

سومین دوره مسابقات تکواندوی نونهالان جهان شهریور ماه در حالی در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد که تیم نونهالان پسر کشورمان باکسب یک مدال طلا و سه نقره پس از مکزیک درجایگاه دوم قرار گرفت.
سومین دوره مسابقات تکواندوی نونهالان جهان شهریور ماه در حالی در شرمالشیخ مصر برگزار شد که تیم نونهالان پسر کشورمان باکسب یک مدال طلا و سه نقره پس از مکزیک درجایگاه دوم قرار گرفت.

تکواندوکاران نونهال دختر کشورمان هم باکسب 2 مدال طلا، 2نقره و یک برنز در جایگاه سوم جهان قرار گرفت تا تیم تکواندوی ایران در مجموع به مقام قهرمانی دنیا برسد.

اما این فقط یک طرف ماجرا بود، پس از گذشت بیش از 40 روز از پایان این مسابقات، خبر رسید آزمایش دوپینگ یکی از مدالآوران تیم نونهالان پسر مثبت اعلام شد! و قرار است نشان نقره او پس گرفته شود.

با این اتفاق، امتیازات کسب شده توسط این بازیکن نیز کسر میشود و با این حساب تیم نونهالان ایران به رده چهارم نزول خواهد کرد.

این خبر در حالی رسانهای شد که «آرش فرهادیان» رئیس سازمان تیمهای ملی تکواندو گفت: «بهتر است با تکرار موضوعاتی در مورد دوپینگهای گذشته جو تکواندو را مختل نکنیم!»

آخر یکی نیست به این دوست عزیز بگوید کدام جو؟ جای بسی تأسف است که این چهارمین مورد در سال جاری بود که نمونه آزمایش یک تکواندو کار مثبت اعلام میشد! و این آخری آبروریزی بینالمللی است. فاجعه آنجایی است که دوپینگ توسط نونهالی انجام شده که اصلاً شاید نداند، دوپینگ چیست؟ خانواده این ورزشکار چه گناهی دارند که فرزند برومند خود را در اختیار مربیانی سپردهاند تاورزش کند، اما به سوی مواد نیروزا میرود؟ این وسط چرا «محمدرضا پولادی» رئیس فدراسیون توضیحی نمیدهد؟

چرا مسئله دوپینگ سید مهران قوام، کمیل دلپاک و علیرضا درویش پور سه تکواندوکار دیگر شفافسازی نشد؟

«آرش فرهادیان» از رسانهها میخواهد که به این مسائل به چشم تخریب نگاه نکنند غافل از آن که فدراسیون تکواندو نیازی به تخریبگر خارجی ندارد!

چند سالی میشود این رشته مدالآور نزول و انواع و اقسام حواشی و ناکامی را تجربه کرده است. درصد اشتباهات بالا رفته و قهرمانان نامآور و المپیکی به دلیل مشکلات با فدراسیون خانهنشین شدهاند!

دیگر در تکواندو صدا به صدا نمیرسد و حالا دوپینگ نوبرانه یک نونهال هم قوز بالای قوز شده است! تا دیروز اگر اخبار دوپینگ ورزشکاران بزرگسالان را میشنیدیم و لب به دندان میگزیدیم حالا دیگر افسوس هم دردمان را دوا نمیکند!

سالی که نکوست از بهارش پیداست. وقتی یک قهرمان نونهال برای رسیدن به مدال دوپینگ میکند و به مواد نیروزا متوسل میشود چه آیندهای در انتظار اوست؟

از «پولادگر» که انتظاری نداریم اما کماکان توقع داریم یکی در وزارت ورزش و جوانان پیدا شود تا با این آبروریزی بینالمللی و مسببان آن برخورد کند. البته با این ذهنیت که نونهال دوپینگی قربانی است و مقصر کسان دیگری هستند.

https://shoma-weekly.ir/RsIqhO