ورزش

دوپینگ؛ تراژدی گذشته

ورزش امری مهم و تاثیرگذار در اجتماع است خاصه آنکه کشتی در ایران قدمتی طولانی با ریشه جوانمردی و پهلوانی دارد. ما مطمئن هستیم «محمدیان» و «نعمت‌پور» آخرین قربانیان دوپینگ در کشتی ایران نبوده و نخواهند بود.
امید توکلی- خبر محرومیت سنگین دو کشتیگیر کشورمان، شوک سنگینی به ورزش ایران آن هم در فاصله نزدیک به 7 مانده تا المپیک 2016 ریو وارد کرد!

«طالب نعمتپور» ستاره کشتیفرنگی کشورمان و دارنده مدال طلای وزن 84 کیلوگرم مسابقات جهانی 2013 مجارستان با توجه به مبادرت دوباره به دوپینگ مادامالعمر محروم شد! همین طور «محمدحسین محمدیان، فرزند عسگری محمدیان» دارنده مدال برنز مسابقات جهانی 2014 ازبکستان در وزن 86 کیلوگرم نیز به دلیل استفاده از مواد نیروزا،4 سال از حضور در رقابتهای ورزشی منع شد!

متاسفانه تا زمانی که اتحادیه جهانی کشتی این خبر را اعلام نکرده بود، فدراسیون کشتی کشورمان هم با بیتوجهی محض از انتشار آن خودداری میورزید و شاید هم قصد لاپوشانی داشت!

نکته عجیب آنکه پس از اعلام محرومیت «نعمتپور» و «محمدیان» سخنگوی فدراسیون کشتی بخوانید علیرضا رضایی در کنفرانس مطبوعاتی بدون نامبردن از این دو کشتیگیر دوپینگی از دستاوردهای فدراسیون در زمینه جذب اسپانسر سخن گفت!

«علیرضا رضایی» اعلام کرد فدراسیون کشتی توانسته است در سال جاری مبلغی حدود 10 میلیارد تومان از طریق اسپانسر جذب کند؛ اما کوچکترین اسمی از تخلف «طالب نعمتپور» یا «محمد حسین محمدیان» نیاورد تا به نوعی با خبر داغ(!) خود، موضوع دوپینگ دوکشتیگیر شاخص ایران را تحت تاثیر قرار داده یا کمرنگ کند!

این در حالی است که سایه شوم دوپینگ سالهاست بالای سرکشتی ایران دیده میشود. از آبروریزی «عباس جدیدی» که در مسابقات جهانی 1993 تورنتو (کانادا) از مواد نیروزا استفاده کرد و محروم شد بگیرید تا «محمد جعفرخدایی»، «امیرعلی اکبری» و مرحوم «بابک قربانی» و این اواخر هم «محمد حسین محمدیان» و «طالب نعمتپور» که همه و همه نشانه خوبی برای این رشته اصیل و پهلوانی نیست!

امروز ثابت شده ورزش امری مهم و تاثیرگذار در اجتماع است خاصه آنکه کشتی در ایران قدمتی طولانی با ریشه جوانمردی و پهلوانی دارد. ما مطمئن هستیم «محمدیان» و «نعمتپور» آخرین قربانیان دوپینگ در کشتی ایران نبوده و نخواهند بود.

پیداست افراد دیگری هم درگیر این موضوع هستند و بجاست مسئولین فدراسیون کشتی به جای لاپوشانی به فکر چارهاندیشی باشند.

دوپینگ یک کشتیگیر علاوه بر آنکه به آبروی ورزش یک مملکت لطمه میزند، برای جسم و سلامتی ورزشکار هم خطرات فراوانی در بردارد؛ اما متاسفانه اراده محکمی برای مبارزه با این پدیده شوم دیده نمیشود. اینکه دوپینگ تا چه زمانی باید از کشتی ما قربانی بگیرد سوالی است بیجواب!؟

https://shoma-weekly.ir/GjbJi4