ورزش

دوومیدانی ایران گلخانه ای بود

یکی از ضعف‌های دوومیدانی ایران در گذشته گلخانه‌ای بودنش بود. اینکه به تعدادی از ورزشکاران توجه می‌شد و آنها بدون آنکه نیروی پشتیبانی داشته باشند در تیم ملی فعالیت می‌کردند. در نتیجه زمانی متوجه شدیم که هیچ پشتوانه‌ای در تیم ملی نداریم و متاسفانه نتوانستیم در میادین مختلف ورزشی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
دوومیدانی جزو رشته‌هایی است که در این چند وقت گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته است و توانسته چشم امید بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کند. این رشته که تا همین چند وقت پیش به نوعی فقط برای تفریح به مسابقات بین المللی و المپیک و آسیایی می‌ رفتند اما امروزه وضع کاملا متفاوت است و در اکثر رشته ها ما امید کسب مدال داریم . در این بین نمی توان نقش پررنگ افشین داوری را به عنوان نفر اول فدراسیون دوومیدانی بی تاثیر دانست.

سرمایه‌گذاری بر روی ورزشکاران پایه در ایران چند سالی است آغاز شده، در دوومیدانی در زمینه پایه چه کار کرده ایم؟

یکی از ضعف‌های دوومیدانی ایران در گذشته گلخانه‌ای بودنش بود. اینکه به تعدادی از ورزشکاران توجه می‌شد و آنها بدون آنکه نیروی پشتیبانی داشته باشند در تیم ملی فعالیت می‌کردند. در نتیجه زمانی متوجه شدیم که هیچ پشتوانه‌ای در تیم ملی نداریم و متاسفانه نتوانستیم در میادین مختلف ورزشی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

و نقش ورزش مدارس این وسط به چه شکل است؟

بیش از 3 سال است که از طریق مدارس دوومیدانی در سرتاسر کشور توانستیم پیشرفت محسوسی در دوومیدانی داشته باشیم. در سال جاری 3 نیروی جوان موفق شدند با تغییر رکورد بزرگسالان به تیم ملی راه یابند. البته تمامی کارشناسان می‌دانند که دوومیدانی یک ورزش دیربازده است. برای پیشرفت این ورزش پایه بایستی صبور بود و کارها را سروقت و به موقع انجام داد.

این تلاش‌ها تا به امروز نتیجه ای هم داشته است؟

تلاش مربیان و بچه‌ها در تیم‌های پایه بالاخره نتیجه داد و شاهد آن بودیم که در بازی‌های قهرمانی آسیا جوانان ما 4 مدال گرفتند و همگی به بازی‌های المپیک جوانان نانجینگ چین راه پیدا کردند. جوانان ما در این رقابت‌ها به 9 مدال از جمله 3 طلا دست یافتند که نشان دهنده پیشرفت ورزش دوومیدانی ایران را در آسیا بود. این افراد به زودی به تیم ملی بزرگسالان راه خواهند یافت.

تیم ملی دوومیدانی در رده‌های سنی مختلف چه مسابقاتی را پیش رو دارد؟

ما بعد از اینچئون یک ماه استراحت مطلق و یک ماه استراحت فعال به تیم ملی دادیم. پس از آن اردوهای تیم ملی آغاز شده است. اردیبهشت ماه سال آینده مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا در قطر برگزار می‌شود. از 18 تا 25 خرداد نیز رقابت‌های بزرگسالان قهرمانی آسیا در چین انجام خواهد شد. لذا به همین منظور ملی‌پوشان تمرینات خود را به خوبی پیگیری می‌کنند.

درباره کسب سهمیه المپیک ریو برزیل چقدر امیدوار هستیم؟

در جلسه موفقی که با مسئولین کمیته ملی المپیک داشتیم از هاشمی ریاست این کمیته خواستیم تا مراتب حضور 15 نفر از ورزشکارانی که شانس این را دارند که بتوانند سهمیه المپیک را کسب کنند فراهم شود. هاشمی بعد از آنکه اهداف و برنامه‌ریزی ما را دید دستور داد که مراحل اداری تهیه ویزای شینگن برای این افراد طی شود تا آنها بتوانند با حضور در مسابقات مختلف دوومیدانی اروپا امتیاز لازم جهت ورود به المپیک را به دست آورند.در المپیک قبلی که در لندن برگزار گشت حد نصاب‌های A و B محاسبه می‌‌شد اما در این دوره فقط حد نصاب A مورد محاسبه قرار می‌گیرد که این کار را برای ما سخت‌تر از قبل کرده است و ورزشکاران ما باید تلاش کنند تا بتوانند حد نصاب‌های A را کسب کنند چرا که طبق اخبار منتشر شده در المپیک ریو برزیل حد نصاب B نخواهیم داشت.

چشم و چراغ دوومیدانی احسان حدادی است برای تضمین مدال چه برنامه‌هایی داریم؟

یکی دیگر از موارد مطروحه ما که با موافقت هاشمی رییس کمیته ملی المپیک همراه شد این بود که ما احسان حدادی را در پرتاب دیسک داریم که شانس زیادی برای کسب مدال در برزیل خواهد شد. حدادی برای آنکه بتواند در مسابقات المپیک شرکت کند نیازمند تمرین با مربی خارجی و حضور در مسابقات لیگ جهانی دوومیدانی است. امیدوارم تلاش‌ها و کوشش‌های ما نهایتا به این نتیجه منجر شود که دو و میدانی ایران حضور موفقی در المپیک 2016 داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/9oRncI