اقتصاد

دولت قصد بالا بردن نرخ ارز را دارد و نه پایین آوردن

آل اسحاق مدیریت شناور نرخ ارز را اصلی ترین وظیفه دولت دانست و گفت : میزان تعیین شده نرخ ارز در بودجه نشان می دهد دولت نقطه بهینه ارز را در بالا بردن آن تشخیص داده است.
رییس اتاق بازرگانی تهران، در رابطه با رقم تعیین شده نرخ ارز در بودجه سال آینده و همچنین اعلام دولت مبنی بر اجرای سیاست یکسان سازی نرخ به صورت تدریجی اظهار داشت: بحث یکسان سازی نرخ ارز یکی از ضرورت های اقتصاد ماست چراکه بسیاری از تلاطم هایی که در اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم ناشی از نابسامانی های بازار ارز است.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی افزود: تمامی حوزه های اقتصاد از سرمایه گذاری گرفته تا صادرات و همچنین در آمد دولت تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد و اساسا تمام حوزه های اقتصاد انتزاعی نیست و برآیند تاثیر گذاری و تاثیر پذیری حوزه های مختلف است از این رو ثبات در نرخ مهمتر از قیمت آن است.

آل اسحاق تصریح کرد: البته منظور از ثبات یک عدد ثابت نیست چراکه در اقتصاد تعیین یک عدد ثابت چندان معنا ندارد و حفظ یک دامنه کم نوسان ، که به لحاظ زمانی هم دارای ثبات باشد کمک حال اقتصاد خواهد بود.

وی با بیان این که هر چه اندازه سقف و کف دامنه بلند تر باشد اقتصاد را به تلاطم خواهد انداخت خاطر نشان کرد: بنابر این نقطه ارز یک نقطه بهینه دارد که این نقطه را باید با توجه به رسیدن اقتصاد کشوربه تعادل مشخص کرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تعیین نرخ باید براساس نقطه تعادل باشد که در این باره تاکتیک های مختلفی برای محاسبه وجود دارد ولی آنچه مهم است این است که شاخص اصلی نرخ ارز باید رسیدن به تعادل اقتصادی باشد.

آل اسحاق گفت: نظام ارزی ما بر اساس قانون باید شناور مدیریت شده باشد، یعنی عرضه و تقاضا و همچنین چارچوب بازارعوامل تعیین کننده هستند که باید مدیریت شوند تا آن دامنه را که قبلا به آن اشاره شد حداقل به ثبات نسبی برسانیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: حالا در شرایط اقتصادی ما این که نرخ ارز چقدر باشد در میان صاحب نظران اختلاف وجود دارد ، اما آنچه به ذهن من می رسد این است که 2700 تا 2800 تومان نرخ متعادلی است و معتقدم این نرخ می تواند نقطه بهینه در اقتصاد ما باشد، اما از عملکرد دولتی ها اینگونه استنباط می شود که دولت قصد دارد قیمت را نزدیک به 3 هزار تومان نگه دارد.

وی با اشاره به میزان تعیین شده نرخ ارز در بودجه 93 خاطر نشان کرد: دولت نقطه بهینه ارز را در بالا بردن آن تشخیص داده است ، یعنی برای این که به نقطه مدیریت شناور شده برسند قصد بالا بردن دارد و نه پایین آوردن.

https://shoma-weekly.ir/E0hIrK