اقتصاد

دولت دغدغه رفع موانع صادرات را داشته باشد

هنوز بسته‌بندی کالاهای صادراتی ایران مشکل دارد. یعنی صادرکننده با طرف مقابل خود، کاملاً صادق نیست. این کار، حضور کالاهای ایرانی را در این کشور با مشکل مواجه می‌کند؛ در حالی که بازار روسیه برای حضور یک‌دفعه‌ای نیست. در صادرات، اول کیفیت، دوم خوش‌قولی و سوم رقابت حرف اول را می‌زند که باید در روسیه نیز رعایت شود تا کالای ایرانی بتواند خودنمایی کرده و با دیگران رقابت کند. نمی‌توان توقع داشت که خریداران روس چون با ایران همسایه هستند، این موارد را نادیده بگیرند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: متاسفانه باید گفت که دولت ما همچنان نگاه به غرب دارد و باید روابط با روسیه را در اولویت قرار داد.

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: این نگاه دولت آقای روحانی به غرب باید برداشته شود، غرب با ما خوش‌حساب نیست و تا این نگاه وجود دارد، تصورات این‌طور است که ما دو طرف را نمی‌شناسیم.

وی افزود: روس ارز ندارد که در ایران سرمایه‌گذاری کند، ارز در اختیار او روبل است که اجازه سرمایه‌گذاری به روبل در ایران را ندارد. این اولین جایی است که سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه می‌شود. اگر حتی یورو هم به ایران بیاورد، آن را به ریال تسعیر می‌کنیم و این خود مشکل بزرگی است.

وی اضافه کرد: هنوز بسته‌بندی کالاهای صادراتی ایران مشکل دارد. یعنی صادرکننده با طرف مقابل خود، کاملاً صادق نیست. این کار، حضور کالاهای ایرانی را در این کشور با مشکل مواجه می‌کند؛ در حالی که بازار روسیه برای حضور یک‌دفعه‌ای نیست. در صادرات، اول کیفیت، دوم خوش‌قولی و سوم رقابت حرف اول را می‌زند که باید در روسیه نیز رعایت شود تا کالای ایرانی بتواند خودنمایی کرده و با دیگران رقابت کند. نمی‌توان توقع داشت که خریداران روس چون با ایران همسایه هستند، این موارد را نادیده بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به مشکلات پیش روی روابط تجاری ایران و روسیه، گفت: یکی از این مشکلات مسائل بانکی است. به این معنا که روسیه هنوز تبعیت بی‌ضابطه از غرب در مسائل بانکی دارد که باید حل شود و رئیس‌کل بانک مرکزی ایران نیز سفر به روسیه مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی روسیه داشتند که بهتر است اعلام کنند.

عسگراولادی افزود: البته ما از بخشی از این مذاکرات باخبر هستیم، اما بهتر است که اعلان عمومی شود؛ ولی به هر حال امیدواریم این مذاکرات نتیجه‌بخش بوده و ظرف ماه‌های آینده، ثمرات آن در اقتصاد ایران و تبادلات تجاری با روسیه قابل لمس باشد. مشکل دوم، مسائل مالی است که ایران و روسیه دارند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطرنشان ساخت: به این معنا که همه جای دنیا رسم است که اگر یک کشور بخواهد کالایی به کشور دیگر بفروشد، به خریداران اعتبار می‌دهد؛ همان‌طور که روس‌ها به خریداران ایرانی کالاهای خود، یک میلیارد دلار اعتبار داده‌اند.

عسگراولادی افزود: در حالی که طرف ایرانی این اعتبار را در اختیار خریداران روسی کالاهای خود قرار نداده است و بانک مرکزی ایران به صادرکنندگان ما و خریداران روسی که از این صادرکنندگان کالا بخرند، هیچ اعتباری اختصاص نمی‌دهد؛ در نتیجه صادرکننده ما باید به اتکای وضع مالی خود، با خریدار خود بسازد و کالا را بفروشد و پول آن را دریافت کند.

وی اضافه کرد: در این میان مشکل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه چون روابط بانکی میان دو کشور وجود ندارد، باید به اعتماد اکتفا کرده و کالا را بفرستیم و خریدار روس، کالا را تحویل گرفته، بفروشد و پول آن را به طرف ایرانی بدهد. این نوع خرید و فروش در روابط تجاری در سطح بین‌المللی، خطاست.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه باید روابط بانکی وجود داشته باشد گفت: در حالی که بین ما و روسیه روابط بانکی ال‌سی‌دار وجود ندارد. سومین اشکال، حمل‌ونقل ایران است. حمل‌ونقل ریلی ایران در خدمت صادرات نیست. حمل‌ونقل دریایی نیز بسیار ضعیف عمل می‌کند و در نهایت، حمل‌ونقل جاده‌ای و کامیونی است که تعداد کامیون‌های یخچال‌دار ایرانی نیز کم است.

عسگراولادی افزود: در عین حال صادرکنندگان ایرانی باید کامیون روس با راننده روسی کرایه کنند که بار را جابه‌جا کند، چرا که راننده ایرانی باید از منطقه‌ای به نام چچن یا داغستان عبور کند که به دلیل مسائل امنیتی، به رانندگان ایرانی ویزای بلندمدت نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: اشکال حمل‌ونقل هم وجود دارد و حتی هواپیمای کارگو نداریم که این بار را جابه‌جا کند؛ در حالی که در میدان گل مسکو، صبح به صبح از شیلی، آمستردام، آفریقای جنوبی هواپیمای گل به روسیه می‌آید و تا شب به فروش می‌رسد. از همه جای دنیا میوه تازه به مسکو می‌آید در حالی که ایران در ارسال خیار صادراتی به این کشور مشکل دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه چهارمین اشکال روابط ایران و روسیه را روادید ذکر کرد و گفت: صادرکنندگان ایرانی اگر بخواهند به آلمان سفر کنند، می‌توانند به سفارت رفته و ویزای شنگن دریافت کرده و سه سال ویزای سفر به دفعات در اختیار بگیرند، البته ابتدای کار، سختگیری بسیاری می‌شود؛ ولی وقتی صادرکننده شناخته‌شده باشد، کار با سرعت پیش می‌رود.

عسگراولادی افزود: اگر بخواهیم به روسیه برویم، یک ماه باید بدویم و دعوتنامه بیاوریم و ویزای یک‌ماهه دریافت کنیم. ما معتقدیم که باید برای همه کارآفرینان کشور با ارائه معرفینامه اتاق بازرگانی، ویزای سفر به دفعات یک‌ساله داده شود.

وی اضافه کرد: آلمان و انگلیس به تجار ایرانی ویزاهای سه‌ساله و پنج‌ساله می‌دهند. چرا که با این کشورها معامله دارند. این مشکلات اگر حل شود، کار تجارت را به شدت تسهیل می‌کند. البته مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد که بارها به مقامات دو کشور گفته شده و به نظر می‌رسد یک‌بار برای همیشه باید جمع شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تاکید کرد: همه دولتی‌ها معتقدند که باید این مشکلات حل شود، ولی این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ در نتیجه، روابط ایران با روسیه، این تنش‌هایی را دارد که بی‌جهت و بی‌معناست.

https://shoma-weekly.ir/zwRa13