اقتصاد

دولت در تقدیم برنامه ششم پنج ماه تأخیر کرد/ عدم ارائه بودجه چند دوازدهم غیر قانونی است

دولت موفق نشد در زمان قانونی لایحه برنامه ی ششم را ارائه دهد در نتیجه ابتدای سال آینده برنامه نخواهیم داشت
امیر حسینزاده- تاخیر دولت در ارائه لوایح بودجه و برنامه ششم به مجلس موجب تدوین و ارسال نامهای از سوی 13 اقتصاددان مجلس به رئیسجمهور شد. در نامه آنها آمده بود بودجه سالانه و برنامه میانمدت پنجساله هم ابزارهای اداره کشورند و هم بر کارکرد بخش خصوصی در بخشهای مختلف تاثیرگذارند. بهرغم گذشت مدت قابل اعتنا از آن مواعید قانونی لوایح مزبور در آخرین روزهای دیماه ارائه شد. در همین زمینه با دکتر عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کردهایم.

برای تاخیری که در ارائه لوایح بودجه و برنامه ششم به مجلس حادث شد، دولت دلایل گوناگونی داشت. به نظر شما این دلایل قابل قبول است؟

ما دو بحث داشتیم یکی بحث قانون برنامه است که زمان پنج ساله آن سپری شده است و تا پایان اسفند امسال اعتبار دارد و بعد از اسفند فاقد اعتبار است. باید چند ماه پیش دولت محترم احکام قانون برنامه را تدوین مینمود و به مجلس تقدیم میکرد که دولت موفق نشد در زمان قانونی لایحه برنامه را ارائه دهند و در نتیجه ابتدای سال آینده برنامه ششم نخواهیم داشت.

موضوع دوم بحث لایحه بودجه سال 95 است که متاسفانه با وجود گذشت زمان زیادی از موعدی که قانون تعیین نموده، ارائه شد.تاریخ آن هم یک ترتیباتی دارد که برابر آییننامه مجلس باید آن تاریخها را برای رسیدگی مطابق با قانون رعایت نماییم. بندهایی در مجلس تصویب میشود که رفت و آمد به مجلس شورای نگهبان را نیاز دارد و آن هم زمانبر است.

این تاخیر چقدر باعث اختلال در کار مجلس برای رسیدگی به آن لوایح میشود؟

مجلس آمادگی کامل دارد. منتهی ما از نظر زمان الزامات قانونی داریم یعنی همانطور که دولت از لحاظ قانونی ملزم است و متاسفانه بیش از دو ماه هم از این زمان گذشت تا تقدیم شد، ما هم فرصتهای قانونی داریم که اجازه کم و زیادکردن این زمانها برای رسیدگی به لوایح برنامه و بودجه را نداریم شاید زمانیکه لازم باشد و نیاز به زمان بیشتر برای رسیدگی داشته باشیم این زمانها تمدید شود؛ ولی اجازه نداریم از حداقلها برای رسیدگی به لوایح زمان کمتری صرف نماییم. مجموعا فکر نمیکنم از لحاظ آییننامهای با این تاخیر زیاد بشود به لایحه بودجه رسیدگی نمود. چون اولویت با برنامه ششم است یعنی ابتدای امر باید برنامه ششم را تصویب کرده باشیم؛ سپس براساس قانون برنامه ششم لایحه بودجه را رسیدگی و تصویب نماییم؛ چراکه بودجه یک برش یک ساله از برنامه ششم است هر برنامه به پنج قسمت تقسیم میشود که هر سال یک برش از آن در بودجه تنظیم میشود تا کشور به اهداف برنامه دست پیدا نماید.

رهبر معظم انقلاب هم در دیدار شهریورماه به دیر شدن ارائه برنامه ششم تذکر دادند. طبق رویه صحیح چه زمانی باید ارائه می شد؟

دولت باید ابتدا لایحه برنامه ششم را اواخر مرداد و شهریور به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کرد تا برابر زمان بندی در آیین نامه تا قبل از 25 آذر این موضوع به شکل قانون تصویب می شد. ازسوی دیگر دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه را به مجلس ارائه می کرد تا براساس زمان بندی موجود در آیین نامه نمایندگان این لایحه را بررسی میکردند. البته برای بودجه ملاحظاتی درخصوص قیمت نفت ودلار مدنظر دولت بوده است اما دولت می توانست لایحه برنامه را به موقع به مجلس تقدیم کند.

برخی معتقدند دولت این لوایح را دیر ارائه نموده تا با وجود مشغولیت نمایندگان در انتخابات خیلی وقت برای رسیدگی صرف نشود وخوب رسیدگی نشود؟

ما برای اجرای آییننامه قسم یاد کردهایم و آییننامه را لحاظ خواهیم نمود و البته همه نمایندگان از اینکه لوایح برنامه و بودجه با تاخیر به مجلس تقدیم میشود و تکلیف کشور دیر روشن میشود ناراضی هستند؛ ولی هر زمان که به مجلس برسد برای رسیدگی براساس زمانبندی قانون آمادگی کامل داریم. زمانبندی آییننامه در مجلس، قانون است. ما دو قانون در کشور داریم که برای تصویب آن دو سوم رای نمایندگان را میطلبد؛ یعنی بیشتر از بقیه قوانین رای میخواهند. برای تصویب همه لوایح یا طرحها در مجلس نیاز به نصف به علاوه یک رای است یعنی اگر 50 درصد رای دهندگان به اضافه یک نفر رای دهند، آن لایحه یا طرح تصویب میشود؛ اما قانون برنامه و قانون بودجه برای تصویب نیاز به دو سوم آرا دارند. قانون برنامه قانون آییننامه داخلی مجلس است و این قانون آییننامه زمانبندی رسیدگی به لایحه بودجه را در مجلس مشخص مینماید. برای تاریخ ارائه لایحه به مجلس توسط دولت یک تاریخی در آییننامه وجود دارد که چه زمانی دولت لایحه را به مجلس تقدیم نماید که مجلس هم فرصت برای رسیدگی داشته باشد و قبل از پایان سال رسیدگی را تمام کرده باشد.

راهکار اصلاحی در مقطع فعلی چیست؟

در گذشته هم ما شاهد بودهایم که دولت آنقدر لایحه بودجه را با تاخیر به مجلس آورده است که در پایان فروردین و اردیبهشت سال بعدش در مجلس تصویب شده است و دولت مجبور به ارائه لایحه چند دوازدهم به مجلس شده است. با توجه به دیرکرد دولت در ارائه لایحه بودجه 95 ، در اول فروردین سال آینده دولت اجازه برداشت و پرداخت ندارد و برای اینکه کار دولت قفل نشود در قانون بر این موضوع تاکید شده است که اگر دولت در مهلت مقرر شده لایحه بودجه را به مرکز شورای اسلامی ارائه ندهد باید همراه لایحه بودجه ، لایحه بودجه چند دوازدهم را ارائه کند و دوستانی که میگویند به این موضوع احتیاجی نیست احتمالا از قانون اطلاعی ندارند.

https://shoma-weekly.ir/P8795L