اقتصاد

«دولت بی برنامه» عزم اصلاح امور را هم ندارد

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت فاقد برنامه اقتصادی است، حتی عزمی هم برای بهبود وضعیت ندارد و هیچ کدام از شعارهای دولت از جنبه اقتصادی تحقق پیدا نکرده است.
عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت فاقد برنامه اقتصادی است، حتی عزمی هم برای بهبود وضعیت ندارد و هیچ کدام از شعارهای دولت از جنبه اقتصادی تحقق پیدا نکرده است.

احمد کریمی اصفهانی؛ عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی، در گفتگو با نشریه شما، در خصوص وضعیت رکود اقتصادی کشور، گفت: زمانی که دولت تصورش بر این است که از رکود در آمدیم یا مسئله گرانی و تورم را مهار کردیم، طبیعی است که با این طرز تفکر، دولت برای اینکه بتواند تورم را مرتفع کند، نخواهد توانست. تا زمانی که دولت بر این اعتقاد است، شاهد رکود خواهیم بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، دولتمردان می گویند، رکود فراگیر نشده است، در حالی که نه تنها در یک قسمت اقتصاد، بلکه در کل اقتصاد ایران رکود حاکم است، متاسفانه تمام هم دولت، معطوف به مسئله برجام شده است، در حالی که دولت باید همه مسائل نظام را به موازات هم پیش ببرد.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه مسئله اصلی این است که تمام مسئولین دولت و وزرا بسیج شدند که برجام را به سرانجام برسانند، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد، در خود دولت هم اختلاف دیدگاه در زمینه برجام است، مثلا برخی می گویند، آمریکا بدعهدی نمی کند و از آن طرف شاهد این هستیم که در روز 13 آبان، دوباره برای ده سال دیگر، تحریم ها علیه ایران تمدید می شود.

وی افزود: به نظر می رسد دولت بسیار ضعیف عمل کرده است و با این وضعی که پیش می رود، تا دو و یا سه سال آینده رکود همچنان بر کشور حاکم است. چون هیچ کاری انجام نشده است.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مسئله ابلاغیه اصل 44 که از سال 84 مقام معظم رهبری طرح فرمودند، ادامه داد: نه تنها دولتهای نهم و دهم به این ابلاغیه عمل نکردند، بلکه در دولت یازدهم هم هیچ نوع واگذاری در این رابطه انجام نشده است.

کریمی اصفهانی تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد، انگیزه ای برای بالا بردن کیفیت و کمیت تولیدات وجود نخواهد داشت، بنابراین بعید می دانیم تحول اقتصادی رخ دهد با دورنمایی که از دولت و فعالیت های آن می بینیم، در دولت حرف زیاد است، ولی نتیجه بسیار ناچیز است.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت به این سمت باید برود که موانع تولید را برطرف کند و خاطر نشان کرد: کارشناسان 1500 مانع بر سر راه تولید در کشور را برشمرده اند، وضعیت بسیار نا متوازن است و هیچ نوع از موانع برطرف نشده است کمتر شخصی در مراجع به دستگاههای دولتی است که با فساد مواجه نشود و تنها کارش در صورتی انجام می شود که امکاناتی برای فلان کارمند، فراهم نیاورد.

وی تصریح کرد: روی هم رفته، فعالیتی در دولت، که در جهت رفع رکود باشد، نمی بینیم، البته نمی گوییم همه اشکال مربوط به عملکرد دولت است، در سطح دنیا هم شاهد رکود هستیم و بخشی از رکود داخلی به رکود جهانی برمی گردد، معتقدیم فضای داخل کشور به میزانی باز نیست که افراد بتوانند نقد کنند، لذا رشدی هم در فعالیتهای اقتصادی دولت نمی بینیم.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی یکی از مسائلی که باعث افزایش نقدینگی در جامعه می شود را زمانی دانست که رکود در کشور حاکم است و تاکید کرد: افزایش نقدینگی، نشانه ای از رکود است، دولت باید کاری کند که نقدینگی تبدیل به غیر نقدینگی و در تولید، صادرات و مسائل دیگر هدایت شود، دولت باید با ریل گذاری صحیح، یک اقتصاد سالم را بنا نهد.

وی تصریح کرد: این صحبت دولتمردان که می گویند، تورم را مهار کردیم، غیر علمی و غیر فنی است، تا زمانی که رکود در کشور وجود دارد، این صحبت که تورم را مهار کردیم، اصلا معنی ندارد، زیرا زمانی که امکاناتی دست مردم برای خرید کالا نیست و رکود وجود دارد، طبیعی است که کالا رشد قیمت ندارد.

وی در پایان گفت: علیرغم شعارهایی که در دولت مطرح شد، نه تنها دولت فاقد برنامه اقتصادی است، حتی عزمی هم در دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی، وجود ندارد و می توان گفت، هیچ کدام از شعارهای دولت از جنبه اقتصادی تحقق پیدا نکرده است.

https://shoma-weekly.ir/MQInko