اقتصاد

دولت به رهنمودهای رهبری گوش کند

متاسفانه ۸۵ درصد اقتصاد در دستان دولت است و اقتصاد مقاومتی یعنی واگذاری اقتصاد به مردم و خودکفاشدن و کمتر به بیگانگان نیاز داشتن. وقتی دولت بزرگ‌ترین واردکننده بوده، سخت است که بخواهیم به دولتی‌ها بقبولانیم که اقتصاد غیردولتی را اجرایی کنند. ما باید به سمت خودکفایی در کشور حرکت کنیم و متاسفانه بدنه دولت هیچ اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد.
اسدالله عسکر اولادی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با افکار نیوز با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری و تاکید معظم له بر اقتصاد مقاومتی گفت: دولت و بدنه آن هنوز پذیرای اقتصاد مقاومتی نشده است، مشکل اصلی اقتصاد دولتی است و دولت فقط میخواهد مسائل بگذرد و نمیخواهد مثبت نگاه کند.

وی افزود: متاسفانه ۸۵ درصد اقتصاد در دستان دولت است و اقتصاد مقاومتی یعنی واگذاری اقتصاد به مردم و خودکفاشدن و کمتر به بیگانگان نیاز داشتن. وقتی دولت بزرگترین واردکننده بوده، سخت است که بخواهیم به دولتیها بقبولانیم که اقتصاد غیردولتی را اجرایی کنند. ما باید به سمت خودکفایی در کشور حرکت کنیم و متاسفانه بدنه دولت هیچ اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: درباره اقتصاد مقاومتی تنها از سوی راس دولت شعار داده میشود و یکسال از فرمایش مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گذشته؛ اما دولت به وظایف خود عمل نکرده است.

وی افزود: از آنجایی که مقام معظم رهبری سال جدید را با نام همدلی و همزبانی نامگذاری کردند، نمیتوانیم انتقاد تندی به دولت کنیم؛ اما انتقادات جدی به دولت در زمینه اقتصادی داریم.

عسکر اولادی با اشاره به مشکلات تولید در داخل کشور بیان داشت: باید موانع برداشته و به سمت تولید حرکت کنیم. باید خارجشدن ارز از کشور و نیاز به خارجیها را کم کنیم و اقتصاد مقاومتی یعنی کمتر به بیگانگان نیاز داشته باشیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: چرا ما حتی میوه موز را از خارج وارد میکنیم؟ در موضوع حج عمره مقاومت سیاسی کردیم و در اقتصاد هم باید همین مقاومت پیش بیاید. دولت روش خود را بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در رفتن به سمت خودکفایی پیاده کند.

وی با اشاره به نگاه دولت به مذاکرات بیان داشت: دولت یک مقدار در مقابل غربیها تمکین میکند و حرف رهبری را گوش نمیدهد. ما می گوییم به جای اینکه موز وارد کنی پول آن را به باغدار بده تا برای کشور موز را پرورش دهد. نباید دکمه سرآستین و لباس را از خارج وارد کرد. همه چیز را از خارج وارد میکنند. اگر ساعت را نمیتوانیم بسازیم؛ اما بند ساعت که میشود در داخل ساخت، حداقل این وسایل را از خارج وارد نکنیم. عسگر اولادی خاطر نشان کرد: دولت به دنبال راه آسان است و موسسات دولتی که در کار واردات هستند از برخی رانتها استفاده میکنند. متاسفانه نمیتوانیم خیلی انتقاد کنیم؛ زیرا سال همدلی و همزبانی دولت و مردم است. دولت به رهنمودهای رهبری گوش کند. وی با اشاره به گرانیهای اخیر گفت: امروز که بنزین را گران کردهاند، نشان میدهد دولت پول کم آورده است. چرا به ۸۰ میلیون پول یارانه میدهی، خیلیها ماهیانه هزاران دلار درآمد دارند، چرا باید یارانه بگیرند. یارانه نقدی برای ۲۰ میلیون کافی است.

وی افزود: به معاون وزیر بازرگانی التماس کردم که نان را گران نکند، برای اینکه نان پایه زندگی طبقه متوسط جامعه است و نان که گران شود خیلی کالاها گران میشود.

عسکر اولادی تصریح کرد: کار اشتباهی کردند که بنزین را گران کردند و با این اشتباه تورمی که دولت اعلام کرده بود میخواهیم آن را به صفر برسانیم، از هم پاشید. دیگر با بنزین ۱۰۰۰ تومانی آب و برق و گاز هم گران میشود، بر کرایهها تاثیرگذار است و بسیاری از اجناس گران میشود. دولت با گرانکردن بنزین همه چیز را گران کرد.

https://shoma-weekly.ir/pdjMqu