اقتصاد

دولت بسترسازی نکند به 77 میلیارد صادرات غیرنفتی نمی رسیم

ما در سال 1393 حدود 50 میلیارد دلار صادرات داشتیم که خیلی تلاش کنیم، این رقم به 60 میلیارد دلار می‌رسد؛ مگر این‌که دولت بسترهای بهتری را فراهم کند، اما با این حال پیش‌بینی من 60 میلیارد دلار است
در حالی 77 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده که این رقم از نگاه برخی از فعالان اقتصادی، بلندپروازانه است. اسداله عسگراولادی، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در این باره می‌گوید: «ما در سال 1393 حدود 50 میلیارد دلار صادرات داشتیم که خیلی تلاش کنیم، این رقم به 60 میلیارد دلار می‌رسد؛ مگر این‌که دولت بسترهای بهتری را فراهم کند، اما با این حال پیش‌بینی من 60 میلیارد دلار است.»

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌افزاید: «ما در حال حاضر با مشکلات بانکی، مالی و مالیاتی مواجه هستیم و در حالی که گفتیم صادرات باید از هر نوع مالیاتی معاف باشد، اما همچنان در زمینه مالیات دچار مشکل هستیم.»

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با ذکر این نکته که 80 درصد هدف‌گذاری 77 میلیارد دلاری محقق خواهد شد، تصریح می‌کند: «ما هم‌اکنون با چند چالش روبه‌رو هستیم: تحریم، بانک و ارز. در واقع ما وقتی یک کالایی را می‌خواهیم صادر کنیم، 4 ماه بعد پول آن برمی‌گردد. الان می‌خواهیم یک کالا را به بندرعباس حمل کنیم. نمی‌دانیم نرخ حمل کالا در 6 ماه دیگر چقدر است. این‌طوری صادرات رونق نمی‌گیرد.»

به گفته عسگراولادی، «رفع تحریم‌های بانکی بین‌المللی و تحریم‌ بانکی داخلی دو ضرورت توسعه صادرات خواهد بود که به‌واسطه آن می‌توان صادرات کشور را به مقاصد جدید افزایش داد.»

وی متذکر می‌شود: «اگر تحریم‌های بانکی کاهش یابد، درآمدهای حاصل از صادرات نیز به ایران بازمی‌گردد و هزینه‌های نقل و انتقال به تبع آن کاهش می‌یابد.»

عسگراولادی خاطرنشان می‌کند: «حجم صادرات ایران در دوران تحریم‌ها نه‌تنها کاهش نیافت، بلکه توانستیم به حجم حدود 50 میلیارد دلار در سال 1393 در حوزه صادرات دست یابیم. البته در این زمینه بازارهای اروپایی را تا حد زیادی از دست دادیم، اما این بدین معنا نیست که اروپایی‌ها از محصولات ایرانی بی‌بهره بوده‌اند. آنها به‌صورت غیرمستقیم از محصولات صادراتی ایران استفاده می‌کنند.»

https://shoma-weekly.ir/eNPdzw