اقتصاد

دولت برای مدیریت صحیح اقتصاد نباید تصدی گری کند

دولت در صورتی می تواند اقتصاد را مدیریت کند که دست از تصدی گیری بردارد بنابراین به نظر می رسد یکی از راه حل های اقتصادی این است که دولت تصدی گری خود را کاهش دهد و به سمت مدیریت اقتصادی برود .
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت : مقام معظم رهبری بر این تاکید داشتند که دولت توانایی مدیریت اقتصاد را دارد و این مفهومش این است که دولت نباید تصدی گری کند و باید تمام انرژی خود را صرف مدیریت اقتصاد کند تا موفق شود.

حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با راه آرمان ؛ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع هئیت دولت گفت: رهبری در این دیدار شاخص های حکومت علوی را مورد تأکید قرار دادند و دولت باید خود را به این شاخصه ها نزدیک کند.

وی ادامه داد: چرا که انقلاب کردیم تا بتوانیم کشور را در تراز چنین شاخصه هایی اداره کنیم و این مسئله سیاست گذاری کلان برای حرکت دولت در مسیر دولت سازی اسلامی است که مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه سیاست گذاری در راستای مسائل سیاست خارجه کشور از جمله موضوعات مورد تأکید در دیدار با هئیت دولت بوده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری با توجه به برجام و تجربه های دیگر با صراحت هر گونه مذاکره در هر سطحی را ممنوع کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: با توجه به اینکه در آستانه سفر رئیس جمهور به نیویورک قرار گرفته ایم؛ مطمئنا آمریکایی ها برنامه ریزی هایی برای دیدار تنظیم کرده اند؛ سخنان مقم معظم رهبری برنامه های آنها را خنثی کرد و به دولت نیز اجازه نداند که در هیچ سطحی با مسئولین آمریکایی مذاکره داشته باشند.

ترقی با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب در تداوم سیاست گذاری در زمینه سیاست خارجه کشور بر تقویت ارتباط با همسایگان و کشورهای اسلامی تأکید داشتند و آن را جزو ریل گذاری های سیاست خارجه دانسته اند، ابراز کرد: معظم له در خصوص ارتباط با کشورهای اروپایی تعامل با اروپا بدون هیچ گونه امید به موفقیت باید باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: این گفته نشان دهنده این است که رهبری همان گونه که هیچ گونه اعتمادی به آمریکایی ها ندارند که منافع ایران را دنبال کنند؛ اروپا نیز شبیه آنها است؛ بنابراین دولت نباید امیدی به کمک های اروپا در جهت حفظ برجام داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: از جمله نکات مهم دیگر در این دیدار توجه به مسائل سیاست داخلی کشور و به ویژه اقتصاد بود که در این رابطه چند نکته مهم را اشاره کردند.

ترقی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند به یک کارگروه،با نشاط ، فعال و خستگی ناپذیر دارد که بتواند به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی تحرکات دشمن را همانند فرماندهی جنگ رصد کند.

وی ادامه داد : ضعف یا سوء مدیریت در بخش های اقتصادی کشور از جمله مشکلات پیش رو در جامعه است و مقام معظم رهبری تاکید کردند دولت باید این ضعف ها را بپذیرد و همه این غفلت ها را برطرف کند زیرا برخلاف نظر رئیس جمهور آن چه رخ داده مربوط به پیام ۵ دی و … نمی شود و همه ناشی از مسائل داخلی و سوءمدیریت هاست.

ترقی با بیان این که دولت باید با این سوء مدیریت برخورد کند ؛ ابراز داشت : در حوزه اقتصادی باید در درجه اول پیشگیری صورت گیرد و بعد قوه قضائیه وارد این مسائل شود .

کارشناس مسائل سیاسی توضیح داد : مقام معظم رهبری بر این تاکید داشتند که دولت توانایی مدیریت اقتصاد را دارد و این مفهومش این است که دولت نباید تصدی گری کند و باید تمام انرژی خود را صرف مدیریت اقتصاد کند تا موفق شود و باید مدیریت همراه با تصدی گری این امر امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد : دولت در صورتی می تواند اقتصاد را مدیریت کند که دست از تصدی گیری بردارد بنابراین به نظر می رسد یکی از راه حل های اقتصادی این است که دولت تصدی گری خود را کاهش دهد و به سمت مدیریت اقتصادی برود .

ترقی ادامه داد : همچنین دولت باید به کاهش مصرف انرژی در کشور بازگردد زیرا اکنون ما با وجود تولید بنزین در حال واردات آن هستیم و این نمونه ای از مجموعه موضوعاتی است که توسط دولت رها شده است و هیچ مدیریتی روی مصرف انرژی در کشور وجود ندارد .

این کارشناس در ادامه بیان کرد : مقام معظم رهبری به صورت بی سابقه ای در خصوص بانک ها و تحول در بانک ها سخنانی را فرمودند که باید مورد توجه قرار دهند و این ناشی ازعدم مدیریت بانک مرکزی بر رفتار بانک هاست و اعتقاد مقام معظم رهبری بر این است که باید یک تحول اساسی و جدی در نظام بانکی کشور صورت گیرد که این نیازمند یک مدیریت و کنترل قوی از سوی بانک مرکزی نسبت به بانک ها دارد .

https://shoma-weekly.ir/Mcb5bV