شهرستانها

دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کاری انجام نداده است

دولت هیچ کار مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این استان صورت نداده و نهایت چند جلسه برگزار شده که آن هم خروجی برای مردم نداشته است و به عبارتی باید گفت همه چیز در حد حرف باقی مانده است
اقتصاد مقاومتی واژه ایی است که این روزها به کرات از سوی مقامات دولتی استفاده می شود، برای تحقق آن جلسه می گذارند و همایش برگزار می کند، اما اینکه خروجی این جلسات برای کشور چیست تا کنون پاسخ مناسبی برای آن یافت نشده است، بهمین جهت بر آن شدیم تا با کنکاش در استانهای کشور، جوابی برای آن در یابیم.

در همین رابطه دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان کردستان اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای نجات اقتصاد آشفته ایران از وضعیت موجود خواند و اظهار داشت: در استان کردستان زمینه های بالقوه برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار زیاد است که باید با برنامه ریزی صحیح آنها را به بالفعل تبدیل کرد.

جلیلی مهدی عراقی وجود معادن فراوان در این استان را از مصادیق امکانات بالقوه این استان برشمرد و گفت: معادن سنگ استان و علی الخصوص نوع مرمریت آن از شهرت جهانی برخوردارند،اما اتفاقی که می افتد این است که این سنگ های با ارزش را در تناژهای ده و بیست تنی استخراج کرده و به همان شکل به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و همچنین چین صادر می کنند، به عبارتی خام فروشی می کنند و اگر سیستم های فرآوری و صنایع تبدیلی این معادن خدادادی را در استان فراهم بکنند، قطعا ً به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایانی خواهد کرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه یک تن سنگ چیزی حدود 16 میلیون تومان به فروش می رسد، گفت: اما این یک تن سنگ پس از فرآوری در خارج از کشور با افزوده ایی در حدود چند صد میلیون تومان به کشور باز می گردد.

وی بخش کشاورزی را از دیگر زمینه هایی تحقق اقتصادی مقاومتی خواند و افزود: کردستان به دلیل وجود منابع آبی فراوان، خاک حاصل خیز و آب و هوای مناسب امکان اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان را در بخش کشاورزی دارد، لکن به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی در کنار آن و همچنین سیلوی نگهدارنده تولیدات کشاورزی، بخش عمده ایی از محصولات هدر می رود و همچنین سطح اشتغال نیز کاهش چشمگیری در این حوزه پیدا کرده است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کردستان، صنایع دستی خانگی را نیز از عوامل مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی نامید و گفت: در استان صنایع دستی چون خاتم کاری،منبت کاری ، مجسمه ها و وسایل چوبی که در سطح کشور بی نظیر هستند، وجود دارند که این بخش هم حمایت کننده ندارد، لذا توسعه چندانی پیدا نکرده است.

عراقی وجود بیش از 200 نوع گیاه داروئی در این استان را مزیت دیگری برای توسعه اقتصاد در این منطقه از کشور دانست و اظهار داشت: در این بخش هم حمایتی صورت نمی گیرد و صدها شغلی که می تواند ایجاد کند مغفول مانده است.

وی مرز گسترده با عراق را از دیگر عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی دراستان عنوان کرد و گفت: با توجه به حجم گسترده این مرز می شود با یک برنامه ریزی مناسب برای صادرات محصولات تولیدی استان می توان به توسعه اقتصاد کشور کمک شایانی کرد، اما متاسفانه آنچه که در عمل رخ می دهد، قاچاق گسترده کالا در این بخش از کشور است که نه تنها به اقتصاد کمک نمی کند بلکه باعث بیکاری گسترده در کشور هم شده است.

این فعال سیاسی همچنین به شهرهای بانه و مریوان اشاره کرد و گفت: برای این شهرها، منطقه آزاد تجاری تصویب شده، اما از آن جائی که در کشور ما کارکرد این مناطق تنها صادرات و واردات کالاست، امیدی به کمک آن به اقتصاد نیست. در حالی که باید در این گونه مناطق با ایجاد صنایع، محصولات تولیدی خود را صادر کنیم و جلوی قاچاق را بگیریم.

وی در پایان تاکید کرد که دولت هیچ کار مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این استان صورت نداده و نهایت چند جلسه برگزار شده که آن هم خروجی برای مردم نداشته است و به عبارتی باید گفت همه چیز در حد حرف باقی مانده است.

https://shoma-weekly.ir/yCOQCX