شهرستانها

دولت ارکان خود را برای جنگ اقتصادی تقویت نکرده است

:شکی نیست که ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم هر چند دشمن از اول انقلاب در فکر براندازی نظام بود اما اکنون این استراتژی خود را با قدرت دنبال می‌کند به‌دلیل شکست خوردن نظام سلطه در جبهه‌های مختلف از جمله شکست در منطقه خاورمیانه و به زوال رفتن داعش است هر چند که دولت نیز به تقویت ارکان اقتصادی کشور در برابر هجوم همه جانبه اقتصادی نپرداخته است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت:رئیس جمهور باید در تیم اقتصادی خود خانه تکانی کند طبعاً این تغییر مشمول معاونان، وزرای اقتصادی و رئیس بانک مرکزی می‌شود و إن‌شاءالله با این خانه تکانی تحولی در وضعیت اقتصادی رخ خواهد داد.

احمدعلی مقدم عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با راه آرمان با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای برون‌رفت از آن گفت:شکی نیست که ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم هر چند دشمن از اول انقلاب در فکر براندازی نظام بود اما اکنون این استراتژی خود را با قدرت دنبال می‌کند به‌دلیل شکست خوردن نظام سلطه در جبهه‌های مختلف از جمله شکست در منطقه خاورمیانه و به زوال رفتن داعش است هر چند که دولت نیز به تقویت ارکان اقتصادی کشور در برابر هجوم همه جانبه اقتصادی نپرداخته است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: با توجه به ضعف تیم اقتصادی و عدم تحقق شعارهای انتخاباتی آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری همه از جمله حامیان وی انتظار داشتند در دور دوم این اتفاق بیافتد و به وعده‌های خود عمل کند تا موفق شود اما با تأسف تغییر چندانی در تیم اقتصادی دولت رخ نداد این تیم در دور اول ریاست جمهوری همه قابلیت‌های خود را بروز داد که نتیجه این چیزی شده است که اکنون مشاهده می‌کنیم.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان با اشاره به راه نجات اقتصاد کشور تصریح کرد: باید دولت تیم اقتصادی خود را تغییر دهد و افراد متخصص، متعهد، انقلابی و در عین حال جوان و خوش‌فکرتر اضافه شوند همه این موضوعات قبل چینش اعضای جدید کابینه مطرح شد اما آقای روحانی گوش نکرد چون این تیم اقتصادی نمی‌تواند در اقتصاد کشور تحولی ایجاد کنند و انگار پیش‌بینی ما درست از آب درآمد.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان وضعیت کنونی اقتصادی کشور را متأثر از برجام، فشار تحریم‌ها و دشمنی ترامپ ندانست و عنوان داشت: این موارد حاشیه هستند در کشور مشکل مدیریتی داریم.

این فعال سیاسی خطاب به آقای روحانی گفت: ایشان ادعای گوش دادن به حرف مردم را دارد این تنها کافی نیست باید به وعده‌های داده شده و سخنان علمی و منطقی مردم عمل کند مجلس نیز دست روی عملکرد برخی وزرا مانند ربیعی گذاشت و در نهایت وی با رأی ناپلئونی اعتماد نمایندگان را جلب کرد و نمایندگان مجلس در مورد تغییر آقای سیف فریاد زدند درحالی‌که آقای روحانی قبل از اینکه مجلس اقدام به استیضاح کند خود باید برخی وزرا را تغییر می‌داد اما وی اصرار دارند نیروهایش باقی بمانند.

کارشناس سیاسی با اشاره موضوع ارز خاطرنشان کرد: این وضعیت محصول بی‌مدیریتی بانک مرکزی است و به عنوان مثال اگر دولت یک شب قیمت ارز هشت هزار تومانی را به 4200 تومان تقلیل داد نشان می‌دهد همین مدیریت بانک مرکزی است که ارز 4 هزار تومانی یکباره به 9 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند آیا این نوسانات ارز و سکه بی‌مدیریتی بانک مرکزی نیست؟

مقدم ادامه داد: علت بالا رفتن قیمت سکه نیز پیش فروش بانک مرکزی بدون اعمال محدودیت خرید سکه به ازای هر نفر است قبل از پیش فروش سکه قیمت آن حدود کمتر از 1 میلیون و 500 هزار تومان بود یک دفعه رشد کرد و به 3 میلیون تومان رسید نمی‌دانم آقای روحانی چه اصراری دارد که سیف را بر ریاست بانک مرکزی نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد نیز سابقه کار در گمرک دارد و نتوانسته این وضعیت را مدیریت کند، تصریح کرد: حتی آقای نوبخت که در دولت اصلاحات نیز حضور داشت از آن زمان تا کنون هر چه که در توان داشته رو کرده است و دیگر چیزی برای ارائه ندارد اگر داشت ارائه می‌داد و نمی‌گذاشت وضعیت اقتصادی به این شکل شود.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان با بیان اینکه با شعار نمی‌توان مردم را نگه داشت، گفت: هرچند نمی‌خواهیم دولت را سرزنش کنیم باید اکنون با وحدت بین همه گروه‌های سیاسی به دولت کمک کنند تا بتواند از این گردنه عبور کند.

مقدم با اشاره به نامه بیش از 200 تن از نمایندگان خطاب به آقای روحانی مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت بیان کرد: مگر مجلس عصاره فضائل ملت نیست از این رو آقای روحانی به حرف نمایندگان ملت گوش کند و این تیم را تغییر بدهد.

این فعال سیاسی سخنان اخیر آقای روحانی را امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: ما نیز از این سخنان خوشحال و پشتیبان وی هستیم و دفاع می‌کنیم و به هیچ‌عنوان راضی به عدم توفیق دولت نیستیم و امیدواریم وی که به سخنان خود عمل و اعتمادسازی کند تا مردم امیدوار بشوند و احزاب و جریانات سیاسی تلاش می‌کنند دولت از این وضعیت خارج شود.

مقدم در پاسخ به این سؤال که ضرورت تغییر در تیم اقتصادی دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: رئیس جمهور باید در تیم اقتصادی خود خانه تکانی کند طبعاً این تغییر مشمول معاونان، وزرای اقتصادی و رئیس بانک مرکزی می‌شود و إن‌شاءالله با این خانه تکانی تحولی در وضعیت اقتصادی رخ خواهد داد.

14عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به مبحاثی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه اصولگرایان دنبال استیضاح آقای روحانی هستند آن را بی‌پایه و اساس خواند و گفت: اتفاقاً اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش عبور از روحانی را مطرح و اکنون هم بحث استیضاح وی را طرح می‌کنند و برخی از آنان راضی به این بازار آشفته وضعیت اقتصادی بوده و از وحدت پیش آمده ناراضی و دنبال تضعیف دولت هستند درحالی‌که در شرایط کنونی تضعیف دولت در حکم تضعیف نظام تلقی می‌شود.

مقدم گفت: آقای روحانی باید دوست و دشمن خود را بشناسد با اینکه وی وقعی به اصولگرایان نمی‌نهند اما جریانات اصولگرایی و رؤسای قوا به مدد ایشان آمده‌اند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان درباره اینکه باید تیم اقتصادی جدید با این باور که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد به میدان آمده، پرداخت و گفت: با تیم کنونی امکان برون رفت از این وضعیت ممکن نیست و اگر آقای روحانی از نظرات کارشناسی همه جناح‌ها فارغ از دسته بندی‌های سیاسی توجه می‌کرد شاهد وضعیت کنونی نبودیم اکنون که همه دست به سینه برای کمک به دولت ایستاده‌اند و لبیک برای مدد وی گفتند از وی نیز انتظار همکاری داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که دولت چرا اسامی شرکت‌های خصوصی را که ارز دولتی دریافت کردند اعلام و منتشر نمی‌کند، گفت: باید در تخصیص ارز دولتی نظارت کامل انجام می‌شد در ثبت سفارش، گشایش ارزی و هم پس از ورود کالا نظارت بر توزیع و فروش آن صورت گیرد.

مقدم ادامه داد: دولت در ثبت سفارش و گشایش ارزی نظارت و دقت کافی انجام نداده است همانطور که آقای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفتند برخی ثبت سفارش‌ها برای ورود کالا انجام شده که من از گفتنش شرم دارم که این خود نشان از بی‌مبالاتی در تائید، ثبت سفارش و گشایش ارزی دارد در سالی که همه ما باید در تحقق شعار سال یعنی از حمایت کالای ایرانی تلاش کنیم رها کردن واردات نسنجیده، غیرضرور و یا کالایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود آن هم با دلار دولتی خود ضد تولید داخلی تلقی می‌شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: با تأسف مسؤولان بعضاً پس از وقوع اتفاق و یا یک معضل به فکر درمان و چاره‌اندیشی می‌افتند درحالی‌که چنانچه با مدیریت قوی و کارشناسی شده عمل می‌کردند کمتر دچار صدمه می‌شدیم.

وی تصریح کرد: آن عده‌ای که با ارز دولتی کالا خریدند و سپس با نرخ آزاد در کشور به فروش رساندند خیانت کردند و این افراد حکم مفسدفی‌الارض دارند و باید شناسایی، محاکمه و مجازات شوند و جای تشکر دارد که قوه قضائیه با شدت با این افراد برخورد می‌کند و علت هجمه به این قوه نیز همین برخوردها است.

https://shoma-weekly.ir/iOlmnl