اقتصاد

دور زدن تحریم ها آسان است اگر دولت مشکل درست نکند

مشکل ما در حسابهای بانکی با چین همچنان ادامه دارد، به گونه ای که بانکهایی که در چین با بانکهای آمریکا کار می کنند زیر فشار بانکهای آمریکا با ما کار نمی کنند. ولی در حال حاضر 3 بانک چینی با ایران کار می کنند.
با وجود تجربه ای که ایران در دور زدن تحریم ها دارد اما تحریم های جدید، مشکلاتی را برای ایران به وجود آورده که نیازمند راهکارها و تلاش دیپلماتیک و تجاری جدید است و یکی از آن ها نوع روابط ایران با همسایه ها از جمله امارات است. ایران در چند دهه گذشته بازار بزرگی برای‌ امارات محسوب می شود و بعید به نظر می رسد که شیخ‌نشین‌ها از تجارت با ایران دست بکشند. جدای از اینکه امارات متحده عربی در سالهای اخیر به شکلی جدی سیاست خارجی فعالی را دنبال می کند، و قصد دارد تبدیل به یک قدرت منطقه ای شود اما به نظر کارشناسان این تحریم ها کار را برای اماراتی ها از برخی جهات آسانتر می کند. امارات کشور مهمی در زمان تحریم ها برای ایران بوده است. اما اکنون این رابطه اگرچه نسبت به قبل کمی تیره شده اما در عین حال همچنان امکان ارتباط تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

در این زمینه در گفت وگو با اسدالله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و رئیس اتاق ایران و چین به بررسی مسائل بین ایران و امارات پرداخته ایم و مزیت ها و فرصت های موجود تجاری دو کشور مورد توجه قرار گرفته است.

رابطه ایران و امارات به دلایل سیاسی مختلف با مشکل مواجه شده است و از آنجا که امارات یکی از مجاری تجارت خارجی ما در دوران تحریم‌ها بوده است، شرایط در تحریم های جدید به چه شکل خواهد بود و چه تفاوتی با گذشته دارد؟

روابط تجاری ایران و امارات در صادرات و واردات کالا معنی پیدا نمی کند. در واقع ما نه کالایی به امارات می‌فروشیم و نه از آنها کالایی خریداری می‌کنیم. مبادلات ما با امارات اغلب از طریق جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی است و کالاهایی که از خاور دور فرستاده می‌شود و به ایران فروخته نمی‌شود، از طریق امارات خریداری می‌شود. همچنین ما نیز کالاهای صادراتی خود را که امکان فروش در کشورهای دیگر نیست را به امارات صادر می‌کنیم.

در واقع امارات به عنوان یک واسطه برای‌ ایران عمل می‌کند و امارات می‌داند که اگر ایران از بازار امارات خارج شود، بازگشت مجدد به آن کشور کار راحتی نخواهد بود. در نتیجه بیشترین ضرر برای اماراتی ها خواهد بود. به اعتقاد من روابط تجاری ایران و امارات مانند گذشته ادامه خواهد یافت و مشکلی برای‌ آن پیش نخواهد آمد. زیرا این رابطه اقتصادی هم برای امارات و هم برای ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

البته طرف دیگر تجاری ما چین هم در این شرایط نقش مهمی در اقتصاد ما ایفا می کند، رابطه ما با این کشور چگونه است؟

در کل باید بگویم رابطه ما با همسایه هایمان از جمله ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، عراق، پاکستان، ترکیه، کویت، امارات و عمان خوب است. رابطه اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین هم خوب است. به گونه ای که چینی ها گفته اند که به تحریم های آمریکا عمل نمی کنند.

مبادلات ما با چین در سال 2018 در 6 ماه اول 19 میلیارد دلار بوده است. در6 ماه دوم هم توقع براین است تا این مبادلات به 20 میلیارد دلار رسانده شود، که در مجموع مبادلات ما به 40 میلیارد دلار برسد. از این مبلغ شش ماه اول ایران 10 میلیارد دلار جنس فروخته و 9 میلیارد دلار جنس خریده است.

البته مشکل ما در حسابهای بانکی با چین همچنان ادامه دارد، به گونه ای که بانکهایی که در چین با بانکهای آمریکا کار می کنند زیر فشار بانکهای آمریکا با ما کار نمی کنند. ولی در حال حاضر 3 بانک چینی با ایران کار می کنند.

چشم انداز بازار ارز را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازار ارز قابل پیش بینی نیست و خط قرمز دولت است. بهبودها و اقداماتی انجام شده، اما در کل اگر بتوانیم نفت بفروشیم قیمت ارز کاهش پیدا می کند و اگر هم نتوانیم نفت بفروشیم قیمت ارز سیر نزولی را طی نمی کند.

https://shoma-weekly.ir/6w2ykY