ورزش

دوران بعد از المپیک ریو، دوران طلایی والیبال است

فدراسیون جهانی والیبال دوران بعد از المپیک ریو را دوران طلایی برای والیبال می‌داند و تلاش زیادی برای ساماندهی مسابقات به نحو شایسته خواهد داشت تا به توسعه والیبال کمک کند. آری گراسا معتقد است که با کمک یکدیگر باید آینده والیبال را بسازیم.
گفتگو علیرضا حاجی میرزابابا- توجه به تماشاگران از مهمترین شرایط میزبانیها از سال 2018 لیگ جهانی خواهد بود به گونهای که حداکثر ظرفیت سالنها باید به تماشاگران اختصاص یابد. بر این اساس فاصله الایدیهای کنار زمین با تماشاگران به کمترین حد ممکن کاهش مییابد و در سالنهایی که این فاصله زیاد است، باید جایگاههای تماشاگران ایجاد شود. یکی از راههای نشان دادن این هیجان، تکمیل سالنهای مسابقه است و به همین دلیل استقبال تماشاگران و خانوادهها از مسابقات شرط مهم برای اعطای میزبانی به کشورها در لیگ جهانی است.

گویا تغییراتی در لیگ جهانی امسال انجام خواهد شد؟

محورهای متعددی به عنوان تغییرات لیگ جهانی مطرح و تصویب شده است که این موارد برای اجرایی شدن باید در شورای لیگ جهانی که تابستان برگزار میشود، تایید نهایی شود. 12 کشور از جمله تیم ملی والیبال ایران ضمانت 7 ساله و تا سال 2024 برای حضور در لیگ جهانی خواهند داشت و چهار سهمیه دیگر از سوی فدراسیون جهانی والیبال هر ساله مشخص خواهد شد.

مدت برگزاری بازیهای لیگ جهانی 2018 چه میزان است؟

از سال آینده این رقابتها در 6 هفته پیگیری میشود که دور مقدماتی آن در پنج هفته و به صورت دورهای برگزار خواهد شد. یک هفته نیز مرحله نهایی به صورت متمرکز برگزار میشود.

گویا شرایط خاصی هم برای میزبانان در نظر گرفته خواهد شد؟

توجه به تماشاگران از مهمترین شرایط میزبانیها از سال 2018 لیگ جهانی خواهد بود به گونهای که حداکثر ظرفیت سالنها باید به تماشاگران اختصاص یابد. بر این اساس فاصله الایدیهای کنار زمین با تماشاگران به کمترین حد ممکن کاهش مییابد و در سالنهایی که این فاصله زیاد است، باید جایگاههای تماشاگران ایجاد شود. یکی از راههای نشان دادن این هیجان، تکمیل سالنهای مسابقه است و به همین دلیل استقبال تماشاگران و خانوادهها از مسابقات شرط مهم برای اعطای میزبانی به کشورها در لیگ جهانی است.

چرا این قدر در شکل و مدل مسابقات والیبال تغییر ایجاد می کنند؟

فدراسیون جهانی والیبال دوران بعد از المپیک ریو را دوران طلایی برای والیبال میداند و تلاش زیادی برای ساماندهی مسابقات به نحو شایسته خواهد داشت تا به توسعه والیبال کمک کند. آری گراسا معتقد است که با کمک یکدیگر باید آینده والیبال را بسازیم.

المپیک نوجوانان هم سال 2018 در آرژانتین برگزار می شود نگاه شما و فدراسیون جهانی به این مسابقات چگونه است؟

این رقابتها برای سنین 14 تا 18 سال است و فدراسیون جهانی والیبال برای رشد و توسعه والیبال در بین سنین پایه به این بازیها نیز توجه خاص دارد. فدراسیون جهانی والیبال این مسابقات را با قهرمانی نوجوانان جهان متفاوت میداند و فدراسیون والیبال ایران نیز اهمیت زیادی برای این بازی ها قائل است و باید به صورت شایستهای در مسابقات والیبال این بازیها حضور یابیم.

فدراسیون والیبال هنوز با اسپانسر خود به توافق نهایی نرسیده و قراردادی امضا نشده است؟

با دوستان خود در سازمان گردشگری به تفاهم رسیدهایم و از ابتدای سال تمامی پیراهنهای تیم ملی در همه ردهها با لوگوی این اسپانسر بوده است. مسئله این است که ما به تفاهم کلی در این مورد رسیدهایم ولی سر این جزئیات که قرارداد را با هلدینگ گردشگری امضا کنیم یا با یکی از زیرمجموعههایش که بانک گردشگری است، هنوز درحال رایزنی هستیم. مشکل خاصی وجود ندارد و در این چند وقت این مسئله حل خواهد شد.

با توجه به پست جدید شما در وزارت ورزش در والیبال خواهید ماند؟

تا برگزاری مجمع خواهم ماند که سعی میکنیم در مدت قانونی مجمع را برگزار کنیم. سعی خواهم کرد که به هر دو کار رسیدگی کنم.

خواستههای وزیر ورزش و جوانان از شما در سمت معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای چیست؟

مدل مدیریتی دکتر سلطانیفر اساسا ایستا و مدیریت وضع موجود نیست بلکه مدیریت توسعه، پیشرفت، تحرک و پویایی بیشتر است، طبیعتا از من هم همین انتظار را دارند. نتیجه صحبتهایی که با وزیر ورزش و جوانان داشتم این بود که بتوانیم با کمک سایر معاونت ها، مدیران و همکاران برای تحرک و پویایی بیشتر این حوزه گام برداریم. مسائل و مشکلاتی در فدراسیونها در حوزه ورزش قهرمانی و حرفه ای وجود دارد که نیازمند این است تا بعضی از گره ها را باز کنیم، گرههایی که عامل سستی و کندی و میتوان گفت باعث جلوگیری از حرکت بهتر فدراسیونها می شود.

برای مسابقات قهرمانی جهان در سال 2018 و المپیک 2020 برای حضور در جمع چهار تیم چه کارهایی باید کرد؟

فیزیک بدنی تیمهای بالای جدول و برنامهریزی آنها شاخصهای ماست که به ما میگوید برای چهار سال بعد کجا ضعف داریم که باید برطرف شود. مدل تمرینات و اردوها چطور باید باشد. اینها نکاتی است که باید کارشناسی شود و بعد اقدام کنیم. ما یکی دو ماه فرصت داریم،با حوصله کار میکنیم .

توانسته ایم در این مدت سخت افزارهای لازم را برای والیبال مهیا کنیم؟

نبود استانداردهای لازم سرمایه های والیبال را از بین می برد. بازیکنان فدراسیون که سرمایه این رشته ورزشی هستند حق ندارند در محیط های غیر استاندارد بازی کنند و اگر به استاندارد سازی تاکید می کنیم به همین دلیل است که با هزینه بسیار کم می توان سالن را استاندارد کرد.

https://shoma-weekly.ir/hUfnaK