اقتصاد

دلار ارزان یا گران؟ مسئله این است

افزایش قیمت ارز و دو نرخی شدن آن در بازار یکی از موانع کنترل تورم عمومی کشور پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیان می شود.
محمود قشیری- سیف معتقد است قیمت بالای ارز در حال حاضر عددی است که اگر در پنج سال گذشته طبق قانون برنامه پنجم عمل شده بود و هر سال نرخ ارز تعدیل می شد، هم اکنون همان عدد را داشتیم با این تفاوت که دولت دهم به آن عمل نکرد و این نرخ به یکباره در یک سال بوجود آمد و اقتصاد را شوکه کرد. با این اوصاف بعید است بتوان از بانک مرکزی ایشان ارزان شدن نرخ دلار را انتظار داشت.

افزایش قیمت ارز و دو نرخی شدن آن در بازار یکی از موانع کنترل تورم عمومی کشور پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها بیان می شود.

با این حال برخی کارشناسان افزایش قیمت ارز را دارای آثار مثبت می دانند و در این باره می گویند؛ اتفاقا افزایش قیمت ارز نه تنها مضر نبوده بلکه بسیار به جا و مناسب بوده است و این اتفاق باید در سال های قبل رخ می داد و دولت باید از پایین نگه داشتن صوری قیمت خودداری می کرد. این صنف از کارشناسان معتقدند که نباید این فنر را بی جهت پایین نگه می داشتیم چون واقعی شدن نرخ ارز کاملا به نفع تولید داخل و صادرات و به ضرر واردات بوده است که در نهایت به رشد اقتصادی کشور و حمایت از تولید ملی منجر می گردد. گر چه این تفکر که اگر پول یک کشور دیگر ارزش بیشتری در برابر پول ما داشته باشد، یعنی این کشور از ما قوی تر است، در میان مردم ایران به روشنی وجود دارد اما نباید فراموش کرد که بسیاری از کشورها به عمد ارزش پول خود را پایین نگه می دارند تا بتوانند با محصولات خود بازار کشور رقیب را تحت کنترل خود نگه دارند. نمونه عینی آن دو کشور چین و آمریکا است. آمریکا تاکنون چندین بار از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است که چین ارزش یوان خود را به صورت مصنوعی پایین نگاه می دارد. این عمل چین سبب شده است که کالای تولیدکنندگان چینی در بازار آمریکا ارزان تر گردد و در نتیجه به وفور وجود داشته باشد و از سویی دیگر تولیدکنندگان آمریکایی نیز توان ورود به بازار چین را از دست بدهند. بنابراین پایین بودن ارزش پول ملی یک کشور لزوماً به معنای ضعیف بودن اقتصاد آن کشور نیست. گاهی راهی برای کمک به تولیدکنندگان داخلی در مقابل تولیدکنندگان خارجی است.

 

https://shoma-weekly.ir/lSSo9I