شهرستانها

دغدغه و نگرانی نتیجه مسکن مهر قزوین

زمین مسکن مهر شهرهای قزوین ، اقبالیه ، محمود آباد ، بیدستان و محمدیه به صورت متمرکز در اراضی 500 هکتاری روستای باورس در شمال شهر محمدیه مورد تصویب قرار گرفت و از مالکین آن خریداری شد و مقرر گردید که شش درصد حق مالکانه به صاحبان زمین ها داده شود .از این اراضی تملک شده (500هکتار)تنها 20درصد به مسکن مهر که نام مهرگان بر آن نهاده شد اختصاص یافت و بقیه در اختیار سازمان مسکن و شهر‌سازی قرار گرفت .
محمد حسین شفیعی ها- ثبت نام برای مسکن مهر در استان قزوین از سال 86 آغاز شد و از میان یکصد هزار نفری که ثبت نام کردند ، پس از بررسی شرایط حدود چهل و پنج هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده و تایید شدند.و به دنبال آن کار شکل گیری تعاونی ها و انتخاب هیئت مدیره ها (حدود 400 تعاونی مسکن) انجام گردید.زمین های در نظر گرفته شده عموما دارای معارض بود که بیش از یک سال و اندی طول کشید تا موضوع تملک آنها حل شود.

زمین مسکن مهر شهرهای قزوین ، اقبالیه ، محمود آباد ، بیدستان و محمدیه به صورت متمرکز در اراضی 500 هکتاری روستای باورس در شمال شهر محمدیه مورد تصویب قرار گرفت و از مالکین آن خریداری شد و مقرر گردید که شش درصد حق مالکانه به صاحبان زمین ها داده شود .از این اراضی تملک شده (500هکتار)تنها 20درصد به مسکن مهر که نام مهرگان بر آن نهاده شد اختصاص یافت و بقیه در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی قرار گرفت .

البته به نظر می رسد که یکی از دلایل معضل عدم اتمام پروژه ی ناحیه شهری مهرگان همین تمرکز بیش از اندازه چند شهر پر جمعیت استان بود که با قرار گرفتن حداقل برخی از آنها در اطراف یا حاشیه همان شهر میشد مشکلات کمتر و اقدام مناسب تری را رقم زد.مسکن مهر قرار بود در ابتدای طراحی کلان آن در طبقات سه گانه بنا شود که نشان از توجه طراحان به مزایا و مصالح فرهنگی و اجتماعی آن داشت و متاسفانه بلوک های ساختمانی در شهرک مهرگان در شش طبقه احداث گردیده است که اشکالات متعددی را در پی ایجاد کرده و خواهد کرد.روشن است که هرگونه احداث بنا در کشور باید در چارچوب ضوابط فنی و با نظارت مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شود. مسکن مهر نیز به تبع این موضوع با نظارت سازمان نظام مهندسی قزوین ساخته شده که به دلیل عدم نظارت دقیق ناظران امروز مشکلاتش گریبان ساکنینی که موفق به استفاده از واحدهای مسکونی خود دراین شهرک شده اند را گرفته است. در تعداد زیادی از این ساختمان ها با تخلف آشکار در استفاده از مصالح استاندارد و مصوب، از مصالح درجه چندم استفاده شده است که به طور نمونه می توان به کاشی ها و درب های ورودی و... اشاره کرد.

طراحی و نقشه ساختمان ها به اندازه ای غیراستاندارد است که ساده ترین مسائل امنیتی در آن دیده نشده است. به طور نمونه بالکن های ساختمان ها آنچنان به هم نزدیک اند که براحتی می توان از طریق بالکن ها از این ساختمان به ساختمان دیگر رفت!

عدم تعبیه پله های اضطراری از دیگر مواردی است که مطمئنا در مواقع خطرمی تواند زمینه بحران های جدی را فراهم کند.

عدم نظارت تا آنجایی بوده که به گواه گفتههای ساکنین این شهرک در یک ماه اول زندگی در واحدها مجبور به تعمیرات اساسی در مواردی مانند لوله کشی آب شده اند. و یا حتی برق کشی ساختمان ها به گونهای بوده است که از پریزهای متمایز برای برق و تلفن ساختمان استفاده نشده است و ....از نکات جالب توجه اینکه واحدهای مسکونی مهرگان از پارکینگ برخوردار نبوده و ساکنین باید خودروهایشان را در معابر و خیابانها پارک کنند.همه این ایرادات در وضعیتی است که قرار بوده واحدهای 75 متری با قیمت تمام شده 23میلیون تومان تحویل شود و متاسفانه در حال حاضر به حدود 60 میلیون تومان افزایش یافته که هم صاحبان آن توان پرداخت ندارند و هم اختلافات فراوانی را بین تعاونیها و پیمانکاران ایجاد کرده است که موجب توقف ادامه ساخت شده است . هرچند قبول باید کرد که بخشی از این افزایش ناشی از تورم چند سال اخیر بوده ولی مطمئنا بخشی هم ناشی از سوءاستفاده ها و بی تدبیری ها بوده است که نشان از عدم نظارت دقیق و درست از سوی متولیان امر دارد.

به نظر می رسد علیرغم آن که طرح مسکن مهر با نیت صادقانه کمک به اقشار کم در امد و محروم جامعه شکل گرفت که قابل تقدیر فراوان هم هست و به بانیان آن باید احترام گذاشت و دست مریزاد گفت ولی پدیده شوم فساد و رانت خواری به اشکال مختلف و توجیهات گونه گون در این طرح عظیم رسوخ کرده است . لذا می بایست مسئولین چاره اندیشی کنند که چگونه با تمام کسانی که به انحاء مختلف کوتاهی ، کارشکنی و سودجویی کرده اند برخورد قانونی و قضائی شود تا تجربهای باشد و عبرتی گرفته شود که طرح های مشابه با چنین مخاطراتی مواجه نشوند.

* دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین
https://shoma-weekly.ir/hLWUFN