ورزش

دشواری‌های مهره‌چینی کشتی برای المپیک

فدراسیون کشتی اسامی نفرات شرکت کننده در رقابت‌های جام جهانی آمریکا را اعلام کرد. این نفرات بعد از رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و مطابق عملکرد قهرمانان با نظر شورای فنی گزینش شده‌اند.
محمدرضا کاظمی - فدراسیون کشتی اسامی نفرات شرکت کننده در رقابتهای جام جهانی آمریکا را اعلام کرد. این نفرات بعد از رقابتهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و مطابق عملکرد قهرمانان با نظر شورای فنی گزینش شدهاند.

بر همین اساس چهرههایی چون حسن رحیمی، رضا اطری در 57 کیلو، بهنام احسانپور و مسعود اسماعیلپور در61کیلو، احمد محمدی و میثم نصیری در65کیلو، محمد نادری و سعید داداشپور در70کیلو، حسن یزدانی و مصطفی حسین خانی در 74کیلو، علیرضا کریمی و میثم مصطفی جوکار در 86کیلو، عباس طحان و امیرمحمدی در 97 کیلو و کمیل قاسمی و پرویز هادی در 125 کیلوگرم به اردوی آمادگی فراخوانده شدهاند تا پس از کسب آمادگی اواخر خرداد ماه عازم آمریکا شوند. قطعادستاندرکاران فدراسیون کشتی تدابیر لازم را برای حضور قدرتمندانه تیمهای کشتی کشورمان درالمپیک برزیل اندیشیدهاند زیرا اولویت اصلی ما در سال جاری ریو 2016 است و رقابتهای بینالمللی دیگر از جمله جام جهانی اهمیت چندانی برای کشتی ایران ندارد.

بر همین اساس امیدواریم حضور قهرمانان شاخص ما در آمریکا و مسابقاتی که جنبه تشریفاتی دارد مانعی در راه آمادهسازی آنان برای حضور در المپیک ایجاد نکند. هر گونه آسیب دیدگی ناخواسته و شکستی که در روحیه ملیپوشان تأثیر نامطلوب بگذارد به معنی آن است که با دست خود در راه موفقیت احتمالی کشتیگیران طی بازیهای المپیک خدشه و خلل ایجاد کنیم. با این وجود به نظر میرسد دستاندرکاران فدراسیون چون سالهای گذشته علاقه وافر دارند تا حتماو یا تمام نفرات از جمله چهرههای ملیپوش در جام جهانی کشتی آزاد آمریکا شرکت کنند. جالب اینکه جام جهانی کشتی فرنگی نیز به میزبانی ما روزهای پایانی اردیبهشت در شهر شیراز برگزار خواهد شد اما تصور نمیکنیم محمد بنا اجازه دهد تمام چهرههای صاحبنام در این میان حضور پیدا کنند زیرا وی اعتقاد دارد آن زمان تا مسابقات المپیک فرصت کوتاه است و دلیلی ندارد نفرات اعزامی به برزیل درجام جهانی شیراز تا پای جان با حریفان خارجی مبارزه کنند زیرا در دنیای ورزشهای سنگین از جمله کشتی یک قهرمان در طول سال بیش از دو بار و در مواقع نادر سه مرتبه به اوج آمادگی نمیرسد. مخلص کلام اینکه امیدوارم هیاهوی جام جهانی خصوصااز نوع آمریکاییاش آسیبی به موقعیت کشتی در المپیک نرساند.

انتخابی نیز نتوانست گرهگشا باشد

مسابقات انتخابی کشتی آزاد و فرنگی که با هیاهو و تبلیغات فراوان در سالن 12 هزارنفری آزادی برگزار شد در پایان تنها گره از دو وزن 74 و 86 کیلوگرم کشتی آزاد گشود و در دیگر اوزان به دلیل شکست قهرمانان صاحبنام گرهها ناگشوده ماند.

بر همین اساس بجز حسن یزدانی و علیرضا کریمی قهرمانان اوزان یاد شده که با اقتدار به مقام نخست دست یافتند در وزن 65 کیلو احمد محمدی دارنده دو مدال جهان در مصاف با میثم نصیری که تنها عنوان آسیایی را در کارنامه خود دارد شکست خورد. در وزن 75 کیلوگرم کشتی فرنگی هم جوان کم نام و نشانی به نام حسین نوری موفق شد در فینال حبیب اخلاقی از چهرههای شاخص و دارنده مدال جهانی پیروز میدان شود این در حالی است که این جوان تا کنون در هیچ میدان مهم بینالمللی موفقیتی نداشته. بنابراین اعزام احتمالی وی به المپیک به حکم قهرمانی درانتخابی ریسک بزرگی خواهد بود! بر همین اساس احتمالاشورای فنی برنده و بازنده وزن یاد شده را در یک تورنمنت برون مرزی و یا جام جهانی شیراز مورد ارزیابی مجدد قرار خواهند داد، وضعیت اوزان 125، 130، 98،97 و 59 کیلوگرم نیز همچنان مبهم است زیرا در دو وزن 59 و 130 فرنگی هنوز سهمیه المپیک را نگرفتهایم و سابقه 97 کیلو ازاد به سبب آسیبدیدگی یزدانی به زمان دیگری موکول شده، اوضاع 98 کیلو فرنگی هم مشابه 97 آزاد است. خلاصه اینکه فدراسیون و کادر فنی باید بعد از این همه بگیر و ببند مسابقات انتخابی در نهایت دست به انتصاب نفرات مورد نظر جهت حضور در المپیک بزند البته با ملاحظات اردویی عملکرد کشتیگیران در مسابقات احتمالی داخلی یا خارجی.

https://shoma-weekly.ir/NgJFkr