اندیشه

دشمنان اسلام را محرم راز خود نگیرید

آل عمران است. برخی از مسلمانان به سبب دوستی، همسایگی یا قرابت فامیلی که از قبل با برخی از مشرکان و یهود داشتند روابط نزدیک خود را با آنها حفظ کرده بودند. این قرابت باعث شده بود اسرار مسلمانان را از سر دوستی و سادگی برای آنها بازگو نمایند. در طرف مقابل، یهودیان که مطابق آیه 82 سوره مائده سرسخت‌ترین دشمنان مسلمین هستند به دروغ اظهار دوستی می‌کردند و از همین طریق اسرار مسلمین را از زبان ساده لوحان می‌شنیدند و از آن علیه خود مسلمان‌ها بهره‌برداری می‌کردند! لذا آیات 118 به بعد سوره آل‌عمران نازل شد و به آن دسته از مسلمانان هشدار داد که نباید از بین غیر دین خود محرم اسرار برای خود برگزینید؛ زیرا آنان درباره شما از هیچ شر و فسادى بر ضد شما کوتاهى نمى‏کنند.
احمد قزوینیان- امروز هر تحلیلی در خصوص دشمنشناسی و نحوه برقراری رابطه با مستکبرین جهانی مطرح شود از آن برداشت سیاسی میشود. در چنین شرایطی کلام خداوند متعال میتواند فصلالخطاب باشد.

یکی از آیاتی که خط روشنی از نوع تعامل با دشمن در هر شرایطی به ما میدهد آیه 118 از سوره
آل عمران است. برخی از مسلمانان به سبب دوستی، همسایگی یا قرابت فامیلی که از قبل با برخی از مشرکان و یهود داشتند روابط نزدیک خود را با آنها حفظ کرده بودند. این قرابت باعث شده بود اسرار مسلمانان را از سر دوستی و سادگی برای آنها بازگو نمایند. در طرف مقابل، یهودیان که مطابق آیه 82 سوره مائده سرسخت
ترین دشمنان مسلمین هستند به دروغ اظهار دوستی میکردند و از همین طریق اسرار مسلمین را از زبان ساده لوحان میشنیدند و از آن علیه خود مسلمانها بهرهبرداری میکردند! لذا آیات 118 به بعد سوره آلعمران نازل شد و به آن دسته از مسلمانان هشدار داد که نباید از بین غیر دین خود محرم اسرار برای خود برگزینید؛ زیرا آنان درباره شما از هیچ شر و فسادى بر ضد شما کوتاهى نمى‏کنند.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَهً مِّن دُونِکُم...؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از غیر خود براى خویش دوست محرم راز نگیرید، آنها از هیچ فسادى درباره شما کوتاهى نمى‏کنند، مشقت و رنج شما را دوست دارند، دشمنى از دهن‏هایشان (سخنانشان) پدیدار است و آنچه سینه‏هایشان پنهان مى‏دارد بزرگتر است. ما براى شما نشانه‏ها (ى حال آنها) را روشن کردیم اگر مى‏اندیشید.» (آل عمران، 118)

توجه به چند نکته در خصوص آیه فوق ضروری است:

1- در این آیه دستور میدهد که از غیر خود «بطانه» نگیرید. اما این کلمه به چه معناست؟ بطانه از بطن به معنی شکم گرفته شده و به لباس زیر (زیرپیراهنی) گفته میشود که به شکم میچسبد. این واژه کنایه از افرادی است که خیلی به شما نزدیک و محرم اسرارتان هستند.

2- در آیه فوق میفرماید آنها «ودّ» یعنی آرزو دارند که شما همیشه در سختی باشید ولو اینکه سخن دیگری به زبان بگویند.

3- وقتی واژه «ودّ» را در قرآن جستجو مینماییم به آرزوهای دشمنان بهخوبی پی خواهیم برد. از جمله:

- مى‏خواهند ما از سلاح و سرمایه‏ خود غافل باشیم. (آیه 102 سوره نساء)

- او از ما سازش و نرمش مى‏خواهد. (آیه 9 سوره قلم)

- او براى ما ارتداد و بازگشت از دین را مى‏خواهد. (آیه 109 سوره بقره)

4- از قدیم گفتهاند از کوزه همان برون تراود که در اوست! از دشمن انتظارى جز بغض و کینه نباید داشت. امروز هم دشمنان اسلام دقیقا مصداق همین بیان قرآنی هستند. از یک طرف به زبان سخنی میگویند و از طرفی در پشت سر طور دیگری عمل میکنند و خدا میداند در دلهایشان چه میگذرد!

احمد قزوینیان

امروز هر تحلیلی در خصوص دشمنشناسی و نحوه برقراری رابطه با مستکبرین جهانی مطرح شود از آن برداشت سیاسی میشود. در چنین شرایطی کلام خداوند متعال میتواند فصلالخطاب باشد.

یکی از آیاتی که خط روشنی از نوع تعامل با دشمن در هر شرایطی به ما میدهد آیه 118 از سوره
آل عمران است. برخی از مسلمانان به سبب دوستی، همسایگی یا قرابت فامیلی که از قبل با برخی از مشرکان و یهود داشتند روابط نزدیک خود را با آنها حفظ کرده بودند. این قرابت باعث شده بود اسرار مسلمانان را از سر دوستی و سادگی برای آنها بازگو نمایند. در طرف مقابل، یهودیان که مطابق آیه 82 سوره مائده سرسخت
ترین دشمنان مسلمین هستند به دروغ اظهار دوستی میکردند و از همین طریق اسرار مسلمین را از زبان ساده لوحان میشنیدند و از آن علیه خود مسلمانها بهرهبرداری میکردند! لذا آیات 118 به بعد سوره آلعمران نازل شد و به آن دسته از مسلمانان هشدار داد که نباید از بین غیر دین خود محرم اسرار برای خود برگزینید؛ زیرا آنان درباره شما از هیچ شر و فسادى بر ضد شما کوتاهى نمى‏کنند.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَهً مِّن دُونِکُم...؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از غیر خود براى خویش دوست محرم راز نگیرید، آنها از هیچ فسادى درباره شما کوتاهى نمى‏کنند، مشقت و رنج شما را دوست دارند، دشمنى از دهن‏هایشان (سخنانشان) پدیدار است و آنچه سینه‏هایشان پنهان مى‏دارد بزرگتر است. ما براى شما نشانه‏ها (ى حال آنها) را روشن کردیم اگر مى‏اندیشید.» (آل عمران، 118)

توجه به چند نکته در خصوص آیه فوق ضروری است:

1- در این آیه دستور میدهد که از غیر خود «بطانه» نگیرید. اما این کلمه به چه معناست؟ بطانه از بطن به معنی شکم گرفته شده و به لباس زیر (زیرپیراهنی) گفته میشود که به شکم میچسبد. این واژه کنایه از افرادی است که خیلی به شما نزدیک و محرم اسرارتان هستند.

2- در آیه فوق میفرماید آنها «ودّ» یعنی آرزو دارند که شما همیشه در سختی باشید ولو اینکه سخن دیگری به زبان بگویند.

3- وقتی واژه «ودّ» را در قرآن جستجو مینماییم به آرزوهای دشمنان بهخوبی پی خواهیم برد. از جمله:

- مى‏خواهند ما از سلاح و سرمایه‏ خود غافل باشیم. (آیه 102 سوره نساء)

- او از ما سازش و نرمش مى‏خواهد. (آیه 9 سوره قلم)

- او براى ما ارتداد و بازگشت از دین را مى‏خواهد. (آیه 109 سوره بقره)

4- از قدیم گفتهاند از کوزه همان برون تراود که در اوست! از دشمن انتظارى جز بغض و کینه نباید داشت. امروز هم دشمنان اسلام دقیقا مصداق همین بیان قرآنی هستند. از یک طرف به زبان سخنی میگویند و از طرفی در پشت سر طور دیگری عمل میکنند و خدا میداند در دلهایشان چه میگذرد!

رهبر انقلاب در دیدار با مداحان فرمودند: «در همان حالی که دارد با شما حرف میزند، دارد یک اعلامیهای تهیه میکند که برخلاف آن چیزی است که بین شما و او دارد میگذرد و تا مذاکرهتان تمام شد، آن اعلامیه را منتشر میکند! طرف اینجوری است؛ طرف طرف بدعهدی است، طرف متقلبی است. حرف میزنند، بعد هم خصوصی میگویند اینها برای آبروداری است.» (1394/01/20)

رهبر انقلاب در دیدار با مداحان فرمودند: «در همان حالی که دارد با شما حرف میزند، دارد یک اعلامیهای تهیه
https://shoma-weekly.ir/7ccQbJ