ورزش

دست ما برای روس‌ها رو نشد

حضور تیم اصلی ما در آمریکا به این معنا نیست که دست ما برای روس‌ها رو شده است. مسابقات جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م جها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی آمریکا مقدمات خوبی بود تا با محک‌زدن بتوانیم کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان خود را برای المپیک آماده کنیم و استارت خوبی برای کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان بود.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- منصور برزگر پیشکسوت کشتی و عضوی شورای فنی کشتی آزاد از بهترین و قدیمی‌ترین پیشکسوتان کشتی آزاد است. او که از عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جام جهانی آمریکا تقدیر می‌کند، گمان می‌کند که دستمان جلوی حریفانی چون آمریکا و روسیه برای شرکت در المپیک باز نشده و تیم ایران نیاز به این داشت که در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد با ترکیب اصلی المپیک شرکت کند تا هم حریفان را محک جدی بزند و هم ملی پوشان به آمادگی کامل و صددرصدی برای المپیک ریو برسند.


در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رابطه با عملکرد کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان در مسابقات جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م جها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی کشتی آزاد که برای سومین بار متوالی در آمریکا به عنوان قهرمانی دست پیدا کردند، برای خوانندگان ما بگویید؟

کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان ما عملکرد بسیار خوبی در این مسابقات داشتند و با وجود اینکه تحت فشار تمرینات المپیکی قرار داشتند، توانستند به بهترین شرایط برای سومین بار قهرمانی خود را در خاک آمریکا به دنیا ثابت کنند. این مسابقات از نظر حیثیتی به خاطر اینکه ایرانیان زیادی در مسابقات حضور داشتند، برای ما خیلی مهم بود.

با توجه به اینکه این مسابقات در خاک آمریکا برگزار می‌شد، آمریکایی‌ها شانس زیادی برای قهرمانی در این دوره برای خود قائل بودند؟

البته آمریکا نیز عزم خود را جزم کرده بود که قهرمان این ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بت‌ها شود که خو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شبختا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نه ما توانستیم برای سومین بار قهرمانی خود را ثابت کنیم. مسابقات جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م جها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی کشتی آزاد آمریکا برای تیم ایران غرور آفرین بود و ما توانستیم با قهرمانی خود پیام «صلح و دوستی» را در خاک آمریکا به دنیا عرضه کنیم.

از عملکرد علیرضا کریمی در این ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بت‌ها رضایت داشتید؟

وی از آمادگی خوبی برای حضور در این مسابقات برخوردار نبود و به خاطر فشار تمرینات و مشکل آسیب‌دیدگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبلی که داشت نتوانست کشتی‌های خوبی را به نمایش بگذارد.

با این نتایج و کشتی‌هایی که کریمی دراین رقابت‌ها گرفت، توی دل هواداران بابت المپیک خالی شد؟

مسابقات المپیک با جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م جها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی آمریکا کاملا متفاوت است و در المپیک ما با تک ستاره‌های دنیا روبه‌رو هستیم. ضمن اینکه عملکرد کریمی در المپیک بستگی به قرعه‌ای دارد که با آن برخورد خواهد کرد. از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه وضعیتی را در المپیک خواهد داشت.

به طور کلی کشتی گیرانی که در این مسابقات حضور پیدا کردند را مورد ارزیابی فنی قرار داده‌اید؟

ما منتظر گزارش فنی کادرفنی در خصوص این ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بت‌ها هستیم تا شرایط کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

به عنوان پیشکسوت کشتی چند مدال برای کشتی گیران آزاد ایران در المپیک پیش بینی می‌کنید؟

بعد از موفقیتی که تیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی کشتی آزاد برای سومین بار در جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م جها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی آمریکا داشت به طور قطع ما در وزن 57 کیلوگرم شانس زیادی برای کسب مدال طلای المپیک داریم. اگر رضا یزدانی در وزن 97 کیلوگرم برسد یکی از شانس‌های مدال طلای ما در المپیک است و در 65 کیلوگرم نیز اگر محمدی عملکرد موفقی داشته باشد وی نیز یکی از امیدهای ما برای کسب مدال طلا است.

اما محمدی هم در آمریکا نتوانست انتظارات را برآورده کند؟

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حال وی به خاطر آسیب‌دیدگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که داشت نتوانست در آمریکا عملکرد قابل قبولی داشته باشد و گرنه او از بهترین و با تکنیک‌ترین کشتی گیران ماست و مطمئن باشید که در آینده از او بیشتر خواهید شنید.

آیا حضور تیم اصلی کشتی آزاد در مسابقات جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م جها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی آمریکا سبب شد تا روس‌ها شناخت کاملی نسبت به تیم المپیکی ما داشته باشند؟

تیم کشتی برای اینکه بتواند حضور موفقی را در المپیک داشته باشد، باید در ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بت‌های مختلف چه انتخابی، جهانی یا بین‌المللی شرکت کند. کشتی ما در تمام دنیا شناخته شده است و حتی اگر از تیم آمریکا راجع‌‌‌‌ به وضعیت رضا یزدانی نیز بپرسید که در المپیک چه شانسی خواهد داشت به طور کامل وضعیت او را تشریح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. حضور تیم اصلی ما در آمریکا به این معنا نیست که دست ما برای روس‌ها رو شده است. مسابقات جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م جها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی آمریکا مقدمات خوبی بود تا با محک‌زدن بتوانیم کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان خود را برای المپیک آماده کنیم و استارت خوبی برای کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان بود.

انتظاری از مسئولان ندارید؟

ملی‌پوشان ما مانند سرباز هستند و اگر یک سرباز با دست خالی و بدون امکانات به یک میدان جنگ برود نتیجه‌اش کاملا مشخص است. البته کشتی هیچ‌وقت میدان را خالی نمی‌کند و در عرصه‌های بین‌المللی از جمله المپیک کم فروشی نکرده؛ اما مطمئنا با حمایت‌های معنوی و مادی مسئولان با دست پر به مصاف رقبای قدرتمند خارجی خود از جمله آمریکا، روسیه و آذربایجان خواهد رفت.

حرف آخر؟

با توجه به دستور مکرر دکتر روحانی مبنی بر حمایت از فدراسیون‌های المپیکی، انتظار می‌رود که در این فرصت کوتاه باقی مانده تا المپیک 2016 برزیل، وزارت ورزش و جوانان حمایت ویژه‌ای چه مادی و چه معنوی از این فدراسیون‌ها داشته باشد.
https://shoma-weekly.ir/xywNBB