اقتصاد

دستاورد کمپین علیه خودرو ایرانی چیست؟

تشکیل این کمپین‌ها تاثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نخواهد داشت زیرا در ‌‌نهایت خریداران بعد از وقفه چندماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می‌شوند و حتی می‌توان پیش‌بینی کرد بعد از رکود چندماهه، بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شده و در ‌‌نهایت قیمت‌های بازار روند افزایشی را تجربه کند. اما مافیای واردات خودرو از تشنج بازار و اعتراض مردم به کیفیت خودرو‌ها سوء استفاده کرده و به‌دنبال منافع شخصی خود هستند. واردکنندگان به‌ویژه واردکنندگان خودروهای چینی به‌دلیل رکود بازار با کمبود تقاضا روبه‌رو شده‌اند که با این گونه اقدامات در صدد فروش محصولات خود در سطح بازار هستند.
حسین امیری- کمپین علیه خرید خودروی صفر آن قدر سر و صدا کرد که چند بار وزیر صنعت را به واکنش واداشت و روی جلد نشریات آمد و...

شکی نیست که توجه مطالبات عمومی ضروری است؛ نارضایتی از صنعت خودرو که حتی به مرز جوک سازی هم رسیده از این دست است. مردم میگویند چگونه است که تا دیروز میگفتند چون تحریم هستیم، خودرو گران و بیکیفیت است و امروز هم میگویند صنعت داخلی ربطی به تحریم ندارد که بعد از لغو تحریم احتمالی، ارزان شود!

اما همه از این منظر به موضوع نمینگرند؛ برخی معتقدند در شرایطی که کمپانیهای خارجی همچون رنو، ولکس، فیات و.... در صف ورود به کشورند؛ چنین جوسازی و تخریب صنعت داخلی خیانت است. تا جایی که مهندس نعمتزاده گفت: «رهبر معظم انقلاب و همه میگویند از تولید داخلی مصرف کنید، بعد در رسانهها و دنیای مجازی بیاییم کمپین ضد خرید داخلی راه بیندازیم، مثل اینکه بیاییم کمپین بر علیه تولید ملی، اقتصاد ملی، اشتغال جوانان راه بیندازیم، اینکه معنا ندارد. این خیانت است»

قدر مسلم صنعت خودروسازی دستاورد یک دولت نیست، حاصل تجمیع تلاشهای میلیونها ایرانی است و باید به آن فراتر از مسائل سیاسی روز نگریست. اما شاید خودروسازان ما نیز در اینکه خودروسازهای خارجی صف کشیدهاند و متقاضی داخلی نیز دارند؛ بیتقصیر نیستند. به تعبیر یکی از مسئولان سابق هستهای، ایران که در شرایط تحریم توانست اورانیوم ۲۰ درصد را تولید کند، نمیتوانست وابستگی خود به کارخانه پژو فرانسه را قطع کند که خط تولیدش متوقف نشود؟

با نگاهی به خروجی این صنایع، تعمیرات ضروری خودروهای صفر تحویل شده به مشتری و... باید گفت مطالبه ارتقاء کیفیت و عدم سوء استفاده از فضای غیررقابتی و انحصاری صنعت خودرو نیز امری قابل قبول است. اما میان مطالبه با تخریب تولید ملی نیز باید تفاوت قائل شد.

کمپین اخیر از منظر برخی کارشناسان،
سوء
استفاده واردکنندگان از یک مطالبه عمومی بر اساس نگاهی روانشناسانه است. برای ارزیابی صحت این ادعا چند نکته قابل تأمل است: خودروهای چینی که به تازگی بازار کشورمان را درنوردیدهاند، به شدت دچار رکود شدهاند و تا ۲۰درصد هم کاهش قیمت داشتهاند. از سوی دیگر هنوز تحریمها لغو نشده و خودروهای اروپایی وارد بازار نشدهاند؛ نتیجه این کمپین عبور از تولیدات داخلی به سوی تولیدات بیکیفیت چینی خواهد بود.

این تحلیل را یکی از پیشگامان انتقاد از صنایع خودروسازی هم تأیید میکند. علی علیلو، رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی در تحلیل خود از کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» گفت: این کمپین در ابتدای امر از جانب مردم و برای پیام رسانی به مسئولان بود، ولی طولانی شدن آن باعث ورود مافیای واردات خودروهای چینی شده که بهضرر کشور و مردم است. در این کمپین ما دو نوع حضور و ادبیات را مشاهده میکنیم، نخست آنکه وقتی مردم اقدامات مجلس و سایر دستگاهها را برای توسعه صنعت خودرو میبینند اما از آن طرف با بیتوجهی خودروسازان روبهرو میشوند، در قالب این کمپینها اعتراض خود را به عملکرد شرکتهای خودروساز اعلام میکنند، زیرا این روزها شرکتهای خودروساز با خودشیفتگی محصولات خود را در بازار به فروش میرسانند. این گونه کمپینها در همه جای دنیا فقط در حد یک هفته و آن هم بهصورت تذکر از جانب مردم انجام میشود. این اتفاقات موضوع جدیدی نیست زیرا در سایر کشورها هم تجمعهای مسالمت آمیزی بهمدت دو یا سه روز برگزار و مردم پیامهای خود را به دولتمردان خود اعلام میکنند.

وی میافزاید: تشکیل این کمپینها تاثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نخواهد داشت زیرا در ‌‌نهایت خریداران بعد از وقفه چندماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو میشوند و حتی میتوان پیشبینی کرد بعد از رکود چندماهه، بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شده و در ‌‌نهایت قیمتهای بازار روند افزایشی را تجربه کند. اما مافیای واردات خودرو از تشنج بازار و اعتراض مردم به کیفیت خودروها سوء استفاده کرده و بهدنبال منافع شخصی خود هستند. واردکنندگان بهویژه واردکنندگان خودروهای چینی بهدلیل رکود بازار با کمبود تقاضا روبهرو شدهاند که با این گونه اقدامات در صدد فروش محصولات خود در سطح بازار هستند.

https://shoma-weekly.ir/gNrufu