ورزش

در ماجرای مربی خارجی جودو؛ چه کسی مقصر است؟

سعید سعیدزاده
 «جیرو» یک قهرمان سابق جودوی جهان بود که به دلیل ناتوانی جودوی ایران و عجله و شتاب مسئولان آن و بدون تحقیق کامل سر از کشورمان در آورد و به عنوان سرمربی تیم ملی جودو، قراردادی سنگین با ما بست!
قراردادی به ارزش ماهیانه ۱۲ هزاردلار که در حضور بهرام افشارزاده دبیر کمیته ملی المپیک و امینی رئیس فدراسیون جودو به امضاء رسید تا قهرمان بازنشسته ایتالیایی حسابی کیفور شود!
همان روز و پس از امضای قرارداد و سر میز کنفرانس مطبوعاتی نیز این ایتالیایی وعده‌های رنگینی داد؛ از کسب سهمیه المپیک تا مدال‌های رنگارنگ و... که در عمل هیچ یک تحقق نیافت.
وعده‌های پوچ و توخالی جیرو نه تنها تحقق نیافت بلکه حواشی این مربی ایتالیایی در تهران و فیلم میهمانی‌های شبانه و مصرف مواد مخدر وی دست به دست گشت تا جایی که محمود رشیدی نایب رئیس فدراسیون جودو نیز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس به آن اعتراف کرد:
 «جیرو مربی ایتالیایی به همراه عده‌ای از ملی پوشان در یک میهمانی حاضر شده و به مصرف مواد مخدر پرداخته است. البته در حین مصرف یکی از ملی پوشان جوان از این مربی ایتالیایی فیلمی تهیه کرده و...»
آری، از ۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ جیرو به استخدام جودوی ایران در آمد و حدود ۸ ماه بی‌اثر و بی‌فایده برای ورزش کشورمان با تفریح و میهمانی پشت سر گذاشت!
دورانی که نه سهمیه المپیک را کسب کردیم و نه توانستیم پیشرفتی داشته باشیم و حال باید تمام و کمال پول قرارداد این مربی خارجی را پرداخت کرده و تا فرودگاه نیز او را بدرقه کنیم!
تا به سلامت به ایتالیا برسد و پولهای بادآورده ایرانی را در کشورش خرج کند!
پرسش جدی اینجاست؛ این مربی را چه کسی و با چه کارنامه‌ای به ایران آورد و چرا با وی قراردادی ۱۲ هزار دلاری در ماه بسته شد؟
پرسش جدی‌تر نیز این است که چرا اسمی از سایر ملی پوشان حاضر در میهمانی آن چنانی جیرو به میان نیامد؟ آیا جرم آن‌ها کمتر از مربی ایتالیایی‌شان بود؟
به هر حال پرسش‌هایی از این دست فراوان است و پاسخ دادن به آن‌ها کم!
آقای افشارزاده دبیر کل کمیته ملی المپیک تاکید کرد؛ به خاطر اعتقادی که به رئیس فدراسیون جودو داشتم، اقدام به عقد قرارداد با جیروی ایتالیایی کردیم!
حال سئوالی که از دبیر کل کمیته ملی المپیک می‌شود، این است؛ زمانی که قرار بود قرارداد این مربی معتاد را امضاء کنی، عملکرد و کارنامه این مربی را بررسی کرده بودید؟ آقای افشارزاده! اگر حقوق این مربی‌ همان رقمی باشد که اعلام شده است، ماهی ۱۲ هزار دلار! جیرو در این مدت هشت ماهی که در ایران بوده بیش از ۱۸۰ میلیون تومان گرفته بدون آنکه کاری کرده باشد!! این پول در این روزهای سخت اقتصادی کشورمان که با هزار و یک مصیبت به دست می‌آید، باید در راه اعتلای ورزش به کار گرفته می‌شد نه این گونه دور ریخته شود؟

https://shoma-weekly.ir/Osyh7e