زنان

در دفاع از ولایت باید سختی ها را تحمل کرد

زهره طبیب زاده : حضرت زهرا(س) تنها الگوی زنان عالم نیستند و به عنوان یک زن نباید ایشان را تنها سمبل زنان دانست بلکه الگوی تمام عالم بشری اعم از زن و مرد هستند.

تاریخ همواره حوادث تلخ بعد از رحلت پیامبر(ص) را در حافظه خود نهفته دارد. در این بین نقش بی‌بدیل حضرت زهرا(س) برای هر انسان آزاده‌ای در خور تقدیر است.
این حضور انقلابی حضرت فاطمه صدیقه بازتاب‌های گسترده ای در طی قرون بعد از شهادت ایشان داشته است. نمود امروزی این امر را می‌توان در انقلاب‌های منطقه خاورمیانه که رهبر معظم انقلاب با عنوان بیداری اسلامی از آن یاد نموده اند مشاهده کرد برای آگاهی از چگونگی این تأسی‌پذیری زنان مسلمان چه در جریان انقلاب  ایران و چه در انقلاب‌های منطقه به سراغ دکتر زهره طبیب زاده کاندیدای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی رفته و چگونگی این امر را از ایشان جویا شدیم.
گفت و گو: نفیسه زارعی – اکرم یافتیان
* با توجه به فرا رسیدن ایام فاطمیه در خصوص منزلت حضرت در مجموعه زنان عالم برای خوانندگان شما شرح دهید؟

حضرت زهرا(س) تنها الگوی زنان عالم نیستند و به عنوان یک زن نباید ایشان را تنها سمبل زنان دانست بلکه الگوی تمام عالم بشری اعم از زن و مرد هستند. بلکه به اعتقاد ما ایشان بهترین الگوی پاسداری از حکومت اسلامی و ولایت هستند.
در تأیید این امر شما در حدیث کساء می‌بینید که وقتی مطرح می‌شود که چه کسی زیر خیمه است این گونه فرموده است که فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها؛ فاطمه اصل و خیمه ولایت را پا برجا می‌کند و آن را استوار نگه می‌دارد و سپس پدر، همسر و فرزندانش را در این راه همراهی می‌کند و فاطمه(س) را به عنوان محور در این جا مطرح می‌کند و این در حالی است که شخص پیامبراکرم(ص)، امیرالمومنین(ع) و حسنین در زیر این خیمه حضور دارند.

 * حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر و با توجه به شکل‌گیری جریان سقیفه چگونه در قامت یک زن انقلابی ظاهر شدند؟
به اعتقاد بنده واقعیت این است که بعد از هر انقلابی طبیعی است که پیام‌رسان اصلی این انقلاب و کسی که به اصطلاح این نوآوری و پدیده را ایجاد کرده است قطعاً در مورد وی حرف و حدیث کمتری وجود دارد و هنگامی که پیامبر(ص) بزرگوار اسلام حضور دارند ایستادن در برابر ایشان بسیار مشکل است و امکان عرضه اندام نظرات مخالف کمتر وجود دارد ولی وقتی حضرت امیر(ع) حضور پیدا می‌کنند و نوبت به ولایت و رهبری ایشان در جامعه اسلامی می‌رسد به راحتی نظرات مخالف و حرف و حدیث‌ها ایجاد می‌شود و با دلایل واهی بحث غدیر زیر پا گذاشته می‌شود و امامت و رهبری ایشان در جامعه اسلامی زیر سئوال می‌رود در اینجاست که حضرت فاطمه(س) وارد میدان می‌شوند و با رعایت ضوابط شرعی که بسیار به آن پایبند بودند وارد عرصه شده و با مردان مهاجر و انصار در خصوص حق غصب شده حضرت علی(ع) همکلام می‌شود و به عنوان یک زن انقلابی الگوی زنان جهان می‌شود.

 * آیا می‌توان تأثیر شگرف حضرت فاطمه(س) در روحیه انقلابی زنان و مجموعه جامعه بشری را اکنون و در زمان حاضر و با توجه به رویدادهای انقلابی جهان مشاهده کرد؟
من فکر می‌کنم در همه انقلاب‌های حق‌طلبانه جهان چه انقلاب اسلامی ایران و چه در کشورهای اسلامی و چه در جریان بیداری اسلامی متأثر از تمایل مردم به تغییر سرنوشت خودشان است و انتقال این سرنوشت به دست حکومت دینی صورت می‌گیرد. ما نمونه عینی این جریان را حضور زنان ایرانی در صدر مبارزات انقلابی آنان شاهد بودیم که تحقق‌پذیر نیست مگر به تأسی از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) که دقیقاً در جریان حادثه عاشورا همان عملکرد حضرت فاطمه(س) را داشتند و با تمام وجود برای دفاع از ولایت و تشکیل حکومت دینی حق و استقرار عدالت اسلامی به عرصه آمدند. عین این حرکت را شما امروز در بین زنان بحرین می‌بینید و اکنون مشابه این حرکت در زنان عربستان دیده می‌شود و در تمام کشورهای اسلامی شما زنان را در صف مقدم مبارزه می‌بینید و این در حالی است که آنان شکنجه و آزارهای مختلفی از سوی حکومتهای جور تحمل می‌کنند اما احساس می‌کنند شکنجه و سختی‌هایی که برای استقرار حکومت دینی از سختی‌هایی که حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه زهرا(س) دیدند سختی بالاتری نیست و در حقیقت هم به مردان و هم به زنان انقلابی در سراسر جهان اسلام که برای تبعیت از ولایت و استقرار حکومت دینی به پا خواسته‌اند انگیزه بسیار بالایی می‌دهد.

 * شما آینده این حرکتهای انقلابی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امید ما این است که تغییر حکومتهای غیردینی و استبدادی در منطقه به این تلاش و کوشش‌ها خلاصه نشود بلکه برای ایجاد یک حکومت دینی این تلاشها به صورت مضاعف و مستمر ادامه پیدا کند زیرا به طور مثال در مصر سقوط رژیم مبارک به منزله بخش تخریبی انقلاب است و این انقلاب نیاز به مرحله سازندگی دارد که الحمدالله ما اکنون شاهد آن هستیم که افرادی مانند عمرسلیمان که همچون مبارک هستند وقتی در رأس کار قرار می‌گیرند با مخالفت جدی مردم مواجه می‌شوند و در حقیقت این افراد به نوعی نباید بتوانند از ثمره انقلابهای مردم استفاده کنند یعنی همانطور که مردم برای استقرار حکومت دینی در صحنه بودند و برای محقق شدن آن حکومتهای ضد دین را از صحنه محو کردند برای تثبیت حکومت دینی در صحنه همچنان حضور داشته باشند.

 

 

https://shoma-weekly.ir/qrvHSG