ورزش

در داوری نباید عوام‌فریبی کرد

سوت‌های اشتباه برخی داوران صدای اغلب تیم‌های لیگ‌برتری را در آورده و انتقادهای فراوانی را در پی داشته است.
سعید سعیدزاده- بی تعارف سوتهای اشتباه برخی داوران صدای اغلب تیمهای لیگبرتری را در آورده و انتقادهای فراوانی را در پی داشته است.

این در حالی است که کمیته داوران و دپارتمان داوری هم به جای اعتراف به اشتباه داوران با حمایت یکجانبه همه را به هیچ میانگارند!

از آن گذشته رئیس دپارتمان داوری نیز به لطف حمایت فدراسیون فوتبال و کمیته انضابطی از هر فرصتی برای تهدید منتقدان استفاده میکند و با این رفتارهای خود عدالت در فوتبال را زیر سؤال برده است!

متأسفانه حتی برخی همکاران ما نیز در رسانههای خود جوری وانمود میکنند و به گونهای قلم میزنند که انگاری داوران ایرانی هیچ اشتباهی مرتکب نمیشوند واین مدیران و مربیان هستند که دنبال بهانهجویی هستند!

همه ما نیک میدانیم که در لیگبرتر کشورمان تیمهایی صدرجدولی رقابت تنگاتنگی برای کسب عنوان قهرمانی دارند و بارها ثابت شده تیم قهرمان در پایان فصل فاصله ناچیزی با نایبقهرمان و حتی تیم سوم داشته است.

از سوی دیگر در پایین جدول همچنین رقابت نفسگیری وجود دارد و بعضاً تیمهایی با تفاضل گل بهتر در لیگبرتر ماندهاند و دیگر تیمها سقوط کردهاند و...

ناگفته پیداست در چنین فضایی، داوری مسابقات لیگ برتر از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و میتواند نقش تعیین کنندهای ایفا کند.

در این مقال قصد نداریم به شایعات متفاوت و شنیدهها درباره برخی زد و بندهای پشت پرده در تعیین نتایج مسابقات بپردازیم اما آنچه این مطلب را به درازا میکشاند اعتراض اغلب تیمها به داوریهای فصل جاری است.

چگونه میشود که حتی کارشناسان منتقد برنامه 90 نیز ناگهان تبدیل به مدافعان داوری بازیها میشوند؟ آیا این تغییرات 180 درجهای ارتباطی با ناظر شدن برخیها در مسابقات مختلف لیگبرتر ندارد؟!

باور کنید نمیخواهیم کسی را زیر سؤال ببریم و یا گوش به شنیدهها و شایعات بدهیم ولی در بحث داوری نباید عوامفریبی کرد. سالهاست راحتترین کار ممکن را در پیش گرفته و نوشتهایم داور هم انسان است و جایزالخطا! یعنی هر داوری حق اشتباه دارد. در حالی که چنین نیست، اشتباه هم نکنید. اگر هم داوران حق اشتباه داشته باشند که ندارند!  باز هم حق این همه اشتباه ندارند. این همه اشتباه با روح ورزش و عدالت داوری منافات دارد و امیدواریم حسین عسگری و سایر دوستان متوجه منظورمان شده باشند.

https://shoma-weekly.ir/Ut3sNK