اندیشه

در جبهه انقلاب اسلامی از رسانه‌های دیجیتال چه می‌خواهیم؟

باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون ازدست‌دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه‌ فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.
سیدحسین قائمی- سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی همزمان با دهه مبارک فجر در چهار بخش اصلی برگزار شد. بخش رسانههای برخط (آنلاین) که به سایتهای خبری، شبکههای اجتماعی، وب تی ویها و سایتهای فرهنگی اختصاص داشته و حدود 50 درصد از کل نمایشگاه را شامل میشد. بخش دوم نمایشگاه مربوط به نشر دیجیتال تلفن همراه بود که حدود 20 درصد از مساحت سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی را به خود اختصاص داده بود. بخش سوم هم به حوزه بازی و پویانمایی اختصاص داشت که حدود 10 درصد از فضای سومین نمایشگاه را شامل میشد و بخش چهارم نمایشگاه امسال را فناوری اطلاعات تشکیل میداد که از نظر کلی حدود 5 درصد از فضای کل غرفههای شرکتکننده در سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی را به خود اختصاص داد. اولین دوره نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی در هفته آخر بهمن سال 91 در مصلی تهران برگزار و دومین دوره این نمایشگاه هم در شهریور سال گذشته در بوستان گفتگو برگزار شد.

بخشهای جذبکننده

از خصوصیات مهم این نمایشگاه در هر دورهاش معرفی فعالان حوزه مجازی است که تا به حال فرصتی برای ارائه نتایج فعالیتهای خود نیافتهاند. در نمایشگاه امسال طرحی با عنوان زیارت مجازی اجرا شده بود. طرحی در فضای 135 درجه با نمایشگرهای منحنی که امکان زیارت امامان و ائمهاطهار را در نمایشگاه بهصورت مجازی برای بازدیدکنندگان فراهم میکرد. ویژگی دیگر نمایشگاه امسال که آن را از دو دوره گذشته متمایز کرد، اضافهشدن بخشی به نام کلینیک سلامت ذهن در فضای مجازی بود که در فرایندی حدود 25 دقیقه یک فرد را بهلحاظ حضور در فضای مجازی میسنجید و راهکارهای لازم برای حضور مفید و مؤثر در این فضا را به او ارائه میداد.

یکی دیگر از برنامههای این دوره از جشنواره برای جذب مهمان؛ اکران فیلم بادیگارد برای مخاطبان حاضر در نمایشگاه بود. پخشی که با سر و صدای رسانهای زیاد توانست نقش خوبی در جذب مخاطب به پارک گفتگو داشته باشد. با اینکه سومین دوره از برگزاری نمایشگاه میگذرد؛ اما تنوع و پیشرفت عرضه و نوع محصولات ارائهشده فرق چندانی با دورههای گذشته نداشت. روند اجرایی برگزاری جشنواره هم یکی از مواردی بود که نمیتوان به راحتی از آن گذشت و آن را نادیده گرفت. این ضعف طوری بود که تا سه روز بعد از شروع به فعالیت رسمی نمایشگاه، همچنان بعضی از غرفهها در حال آمادهسازی بود.

کارآیی نمایشگاه رسانه انقلابی

اما بعد از گذر از نمایشگاه سوم و نقاط مثبت و منفیاش؛ در مورد کارآیی انقلابی آن چه میتوان گفت؟ یکی از محاسن برگزاری این نمایشگاه در سالیان اخیر تقویت جلوههای حضور جریان فرهنگی مومن در حوزه رسانه و فناوریهای نوین و دیجیتال است. البته با توجه به تأخیر ورود جریانهای اصیل اسلامی در رسانه و فضای مجازی، نباید انتظار یک انقلاب عظیم در این فضا را به این سرعت از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داشت.

از طرفی هم نمیتوان دستاوردها و فعالیتهای گسترده جبهه انقلاب را در برابر جریان معارض نادیده گرفت. به نظر نگارنده فرهنگ اسلامی و تفکر انقلابی میتواند در فضای مجازی اثرگذار و تغییردهنده مسیر هم باشد؛ اما برای این مسیر باید توانمندی و بسترسازی به صورت درستی شکل بگیرد.

این مقدمات میتواند مواردی مثل آموزشهای لازم برای نیروهای انقلابی باشد تا فراهمنمودن بسترهای حضور در نمایشگاههای دیگر از این دست. برای تسلط بر این فضا و اثرگذاری بر آن؛ ورود به این حوزه باید دارای اصول و با یک شیوه مدون باشد.

رسالت نیروی انقلابی

داشتن شیوه مدون و حضور اثرگذار در این حوزه تا اندازهای اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب همواره توصیههایی در این حوزه داشتهاند. راهبردهای جدی و نقشه راهی مهم را پیش روی مسئولین امر قرار دادهاند. ایشان با تشکیل شورای عالی فضای مجازی اهمیت تأثیر رسانه، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را گوشزد کردهاند و عدم برخورد انفعالی با موضوع فناوریهای نوین را خواستهاند. ایشان در دیداری که با اعضای شورای عالی فضای مجازی داشتند، در این باره گفتهاند: باید با استفاده از تواناییها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون ازدستدادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی بهعنوان یک قدرت نرم در عرصههای مختلف، بر لزوم حفظ حریم امنیت اخلاقی جامعه در این فضا تأکید کرده و گفتهاند: لازمه حضور تأثیرگذار بر فضای مجازی، «تمرکز در تصمیمگیری، جدیت در اجرا بدون ازدستدادن زمان، هماهنگی بین دستگاهها و پرهیز از موازی کاری» است.

با مرور دیگر توصیههای ایشان برای فعالیت در فضای مجازی، مشخص میشود که به واسطه قالب غربی رسانه از همان جنس توصیههایی است که به سینماگران دارند؛ پوشیدن زره تقوا در میدانهایی چون فضای مجازی مهم و حیاتی است که جریان انقلابی در رسانه در مقابله با دیگر جریانها از این نقطه قوت ارزشمند بهرهمند است.

این تأکیدها و مواردی که به طور خاص توسط رهبری بیان شده است را میتوان نقشه راهی برای ورود به این حوزه به خصوص برای جریان انقلابی دانست.

میزان اثرگذاری؟

در سالیان اخیر فعالیت نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی یکی از جلوههای حضور جریان فرهنگی مؤمن در رسانه و فناوریهای نوین و دیجیتال است. در اهداف «نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی» آمده است: توسعه عدالت از طریق ایجاد دسترسی همگانی به خصوص برای شهرستانها، ارتباط مستقیم و تعاملی شرکتها و مخاطبانشان در فضای مجازی، برگزاری بلندمدت نمایشگاه در فضای مجازی، ایجاد فرصت برابر معرفی محصولات و خدمات برای شرکتکنندگان نمایشگاه و ایجاد دسترسی سریع، آسان و ارزان به نمایشگاه.

با همه این موارد با عنایت و تأکید به اینکه، نمایشگاه رسانههای انقلابی در توانمندیهای جناح فرهنگی مومن در چند دوره برگزاریاش توانسته منشا اثرات مثبتی در فضای مجازی باشد؛ این سؤال مطرح میشود که آیا برای جریان حزبالهی انقلابی مشخص است که در فضای مجازی به دنبال رسیدن به چه هدفی است؟

یا اینکه ورود و حضور نیروهای انقلابی در شبکههای اجتماعی و سایتهای اینترنتی با تضاراب آرا بالا در همه حوزههای اجتماعی و سیاسی میتواند اثرگذار باشد؟

https://shoma-weekly.ir/bYQ4wf