ورزش

در بعضی از مسابقات هنگام تعویض روی نیمکت خوابم می‌گیرد

دوره قبل روی یک اتفاق به اردنی ها باختیم و همین موضوع کار را برای ما دشوار کرد، اما بهترین تجربه را از آن بازی ها کسب کردیم و توانستیم به همه کارشناسان داخلی و خارجی ثابت کنیم ناکامی دوره قبل تنها یک حادثه بود.
علیرضا حاج میرزابابا- تیم ملی بسکتبال کشورمان ،‌ همانند دو ورزش دیگر توپی و گروهی، فوتبال و والیبال، توانست باعث افتخار ایران و ایرانی شود و دل میلیون‌ها نفر را شاد کند. آسمانخراش های ایران بر خلاف دوره قبلی مسابقات جام‌ملت‌‌های آسیا توانستند با اقتدار کامل و با کسب 9 پیروزی در 9 بازی و بدون حتی یک شکست قهرمان بلامنازع مسابقات آسیایی فلیپین شوند و به جام جهانی این رشته صعود کنند.حال چشم همه مردم ایران به دست بچه‌های تیم ملی است تا بتوانند در جام‌جهانی حداقل از گروه خود صعود کنند، انتظاری که از تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2014 برزیل هم می‌رود، بسکتبال و والیبال همانند فوتبال برای همه مهم شده و نتایج آن را دنبال می‌کنند و به درخواست چند خواننده محترم خود با کاپیتان تیم ملی بسکتبال محمد صمد نیکخواه بهرامی همکلام شدیم تا از کیفیت و شرایط تیم ملی بعد از مسابقات آسیایی و قبل از جام‌جهانی با خبرشویم:

تیم ملی بسکتبال همانگونه که انتظار میرفت توانست قهرمان جام ملت های آسیا شود، چقدر برای این قهرمانی زحمت کشیدید؟

این قهرمانی حق بازیکنان تیم ملی بود، بعد از ناکامی که دوره گذشته نصیبمان شد، و آن ناکامی هم به دلیل مسایل فنی نبود، توانستیم این بار با زحمت و تلاش و کوشش مضاعف و کوچک نشماردن دیگر حریفان با جام قهرمانی به ایران بازگردیم.

در این راه سختی های زیادی هم کشیدید؟

همینطور است. بچه ها واقعا برای قهرمانی در آسیا زحمت کشیدند و مقابل هیچ حریفی دست و پا بسته نبودیم.

واقعاً چه شد که ما در دوره قبلی نتوانستیم عنوان قهرمانی به دست بیاوریم؟

دوره قبل روی یک اتفاق به اردنی ها باختیم و همین موضوع کار را برای ما دشوار کرد، اما بهترین تجربه را از آن بازی ها کسب کردیم و توانستیم به همه کارشناسان داخلی و خارجی ثابت کنیم ناکامی دوره قبل تنها یک حادثه بود.

این بار بسیار خوب توانستیم انتقام دوره قبل را هم از اردن بگیریم؟

ما به فکر انتقام گرفتن نبودیم بلکه می خواستیم هر طور شده عنوان قهرمانی را به دست بیاوریم و خدا را شکر توانستیم به این مهم دست یابیم.

با قهرمانی در آسیا توانستیم به جام جهانی هم صعود کنیم، اکنون وظیفه سنگین تری داریم برای موفقیت در جام جهانی باید چه کار کنیم؟

ابتدا باید این کادر فنی را حفظ کنیم. همانطور که می دانیم بازی کردن در جام جهانی برای هر رشته ورزشی بالاترین رده ملی است و جام جهانی بسکتبال هم مهم ترین مسابقات بین المللی این رشته محسوب می شود، باید از همین امروز اردوها و دیدارهای تدارکاتی مهمی را برگزار کنیم و از زمان خود بهترین استفاده را ببریم، باید ببینیم با چه قرعه ای مواجه می‌شویم، اگر با برزیل و آرژانتین در یک گروه نباشیم می توانیم از گروه خود صعود کنیم.

یعنی کابوس ما در جام جهانی برزیل و آرژانیتن هستند؟

همینطور است،‌امتیاز گرفتن از این تیم ها بسیار سخت است.

تیم ملی قبل از حضور در مسابقات جام ملت ها توانست در رقابت های کاپ آسیا نیز قهرمان شود این موضوع نشان می دهد تیم ملی با آمادگی بالا پا به مسابقات جام ملت ها گذاشته بود اینطور نیست؟

دقیقاً ما به مسابقات کاپ آسیا به مانند دیدارهای تدارکاتی نگاه می‌کردیم تا با هماهنگی کامل پا به رقابت‌های آسیایی بگذاریم ضمن اینکه فدراسیون زحمات زیادی برای تیم ملی کشید، تمام امکانات را فراهم کرد.

نقش بچیروویچ ‌به عنوان سرمربی تیم ملی چقدر بود؟

مطمئناً تاثیری در کسب این موفقیت داشت و هیچ کس نمی تواند نقش او را انکار کند اما برای موفقیت همه از جمله مسئولان فدراسیون مربیان و بازیکنان دست به دست هم دادند و با دعای مردم این موفقیت به دست آمد.

تو هم به عنوان کاپیتان تیم ملی نقش بسزایی در موفقیت داشتی؟

من هم به عنوان یکی از کوچک‌ترین بازیکنان تیم ملی تمام تلاش خود را انجام دادم تا در حد خودم در موفقیت‌های تیم ملی نقش داشته باشم.

در حاشیه بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس و ملوان بندرانزلی از تو تجلیل شد؟

بله، من به عنوان نمایندگان بازیکنان بسکتبال از علی دایی لوح تقدیری را تحویل گرفتم که توسط سازمان لیگ برتر فوتبال تهیه شده بود. این حرکت ارزشمندی بود که از سوی سازمان لیگ برتر فوتبال صورت گرفت و نشان می‌دهد ورزش‌های گروهی به هم نزدیک شده‌اند. ضمن اینکه من تا حالا علی دایی را ندیده بودم و فرصتی شد این اسطوره فوتبال کشورمان را از نزدیک ببینم.

میانه‌ات با فوتبال چطور است؟ طرفدار کدام تیم هستی؟!

فوتبال را دنبال می‌کنم و اگر بازی ملی باشد، گاهی از شکل بازی کردن بازیکنان حرص هم می‌خورم و اعصابم هم خرد می‌شود، اما طرفدار تیم خاصی نیستم.

در دوران کودکی هم به تیم خاصی علاقه نداشتی؟!

چرا، آن زمان استقلالی بودم، اما رفته رفته طرفداری‌ام را از دست دادم، چرا که نمی‌توانم باخت را تحمل کنم و دوست دارم تیم من همیشه برنده باشد.

مطلع شدیم درصدد هستید برخلاف چند سال گذشته بیرون از ایران بازی کنی؟

بله دوست دارم لژیونر شوم در ایران وقتی قرارداد می بندی باید مدت ها بدوی تا پولت را بگیری در حالی که بازیکنان خارجی به راحتی پول خود را می‌گیرند اما ما برای گرفتن پول خود مشکل داریم. ضمن اینکه ما چند سال دیگر بیشتر نمی توانیم بسکتبال بازی کنیم باید به بعد از بازنشستگی هم فکری بکنیم.

اما این شرایط خوبی برای بسکتبال نیست، بازیکن حرفه ای نباید به فکر پول و مایحتاج خود باشد؟

درست است ، اما متاسفانه شرایط لیگ ایران به این گونه است و بازیکنانی که در لیگ داخل ایران فعالیت می کنند نمی‌توانند تمام هوش و حواس خود را معطوف تمرین و بازی خود نگه دارند.

مدتی در فرانسه بازی کردی، باشگاه‌های آنجا چه شرایطی دارند؟

آنجا اسم باشگاه‌ها در واقع اسم شهرهاست؛ پائوراتز، استراسبورگ، مارسی، شوله، پاری سن ژرمن و... همه اسم شهرهاست، چون 51 درصد سهام تیم بسکتبال شهر متعلق به شهرداری است و بودجه‌اش را شهرداری می‌دهد، 49 درصد بقیه‌اش را مدیران باشگاه‌ها از حامیان مالی جمع می‌کنند. پائوراتز هیچ وقت منحل نمی‌شود چون مالکیت آن بر عهده یک شهر است، روزی منحل می‌شود که آن شهر نباشد. NBA هم به همین صورت است. هیوستون راکتس، نیویورک نیکس و... پشت شان به یک شهر گرم است و بقیه منابع مالی را اسپانسرها تامین می‌کنند، بنابراین آن تیم‌ها هیچ گاه از بین نمی‌روند.

شاید بسیاری از طرفداران تو بخواهند بدانند معمولا اوقات فراغتت را چه کار می‌کنی؟

می‌خوابم، از هر فرصتی برای خواب استفاده می‌کنم و با اینکه گاهی اوقات همسرم را ناراحت می‌کنم، ولی خیلی راحت خوابم می‌برد. وقتی با هواپیما سفر می‌کنیم، هنوز هواپیما از روی باند بلند نشده، خوابم برده و وقتی هم قرار می‌شود فیلم نگاه کنم، هنوز اسامی بازیگران ابتدای فیلم تمام نشده، خوابم. به همین خاطر همیشه آیدین به من می‌گفت یک فیلم سینمایی را مثل سریال در چند قسمت می‌بینی.

نکند وقتی در اواسط مسابقه هم تعویض می‌شوی، روی نیمکت خوابت می‌برد؟

خیلی جدی می‌گوید در بعضی از مسابقات یک طرفه هنگام تعویض روی نیمکت خوابم می‌گیرد، اما خودم را کنترل می‌کنم.

عده‌ای بعد از فوت آیدین خواستند لقب آیدین صمد را برایت انتخاب کنند، راجع به این موضوع چه صحبتی داری؟

نمی‌دونم این از کجا نشات گرفت، ولی هر دوی ما یک شخصیت مستقل داشتیم آیدین هم توانسته افتخارات بزرگی کسب کند، نمی‌خواهم شخصیت وی را نادیده بگیرم و افتخاراتش را اضافه یا کم کنم، با این لقب مخالفم و فقط می‌خواهم یاد آیدین را زنده نگه دارم.

https://shoma-weekly.ir/uMPtp8