ورزش

در ایران مرغ همسایه غاز است/ به خاطر آقایان پسرم را از دست دادم

من هیچ وقت غرور نداشته ام و خود را چیزی نمی دانم اما به واسطه لج و لجبازی های آقایان مجبورم دانش خود را در کشور دیگری خرج کنم و نتوانم در مملکت خود مانند یک سرباز خدمت کنم و این هم جزیی از جبر زمانه است.
علیرضا حاجی میرزابابا- رضا مهماندوست سرمربی مستعفی(به زعم مسئولان فدراسیون تکواندو) و برکنار شده (به زعم خود او) تکواندوی ایران، بعد از برکناری از سمت سرمربیگری تیم ملی پیشنهادات فراوانی برای هدایت تیم های ملی کشورهای مختلف از جمله انگلیس ، امریکا و ... داشت اما از بین پیشنهادات مختلف چین تایپه که هدایت این تیم را در المپیک 2004 آتن بر عهده داشت و انصافا هم خوش درخشید ، برگزید تا بار دیگر بتواند با آرامش بیشتر به حرفه اصلی خود که از آن به عشق خود یاد می کند برسد، او می گوید در ایران به مربیان داخلی ارزشی قایل نمی شوند و همین ارزش را برای مربیان خارجی قایل هستند و برای همین دیگر نمی تواند در داخل کار کند. او فوت پسرش که همین دو ماه پیش اتفاق افتاد را به فدراسیون و روسای آن نسبت می دهد و از مشکلاتش در ایران می گوید و جفاهایی که در حق او و خانواده اش شده است، او این مسایل را فراموش کرده و در حال جمع کردن بساط خود هست که تا یک هفته دیگر به تایوان برود، با او همکلام شدیم تا این مشکلات را از زبان خود او بشنویم :

باور این موضوع که شما مجبور می شود برای ادامه کار حرفه ای خود ایران را ترک کنید و به مملکت غریب برای ادامه کار بروید خیلی سخت ، شما یکی از کارآزموده ترین مربیان تکواندوی ایران هستید چرا فضای کار برای شما در داخل مهیا نشد؟
من هیچ وقت غرور نداشته ام و خود را چیزی نمی دانم اما به واسطه لج و لجبازی های آقایان مجبورم دانش خود را در کشور دیگری خرج کنم و نتوانم در مملکت خود مانند یک سرباز خدمت کنم و این هم جزیی از جبر زمانه است.

شما از سرمربیگری تیم ملی چین تایپه به سرمربیگری تیم ملی ایران انتخاب شدید و حالا دوباره به آنجا برگشتید؟
در آن زمانی که من سرمربی تیم ملی تایپه بودم به درخواست درودگر به تیم ملی کشورم آمدم در آن زمان هادی ساعی و دیگر تکواندوکاران آن وقت ایران موفق نبودند و تکواندو در آن هنگام وضعیت خوبی نداشت و نتوانسته بودند سهمیه المپیک را دریافت کنند و در مسابقات جهانی افول زیادی داشتیم اما زمانی که من آمدم و به تیم کمک کردم 6 تا از تکواندوکاران ایران جزء بهترین ها در رنکینگ جهانی شدند، بهترین مربی دنیا ، بهترین مربی آسیا و بهترین تکواندوکار جهان در آن زمان از ایران شد.

در نهایت چرا شما با وجود این همه افتخارات از تیم ملی جدا شدید؟
 مقصر اصلی آقای پولادگر بود ایشان مبلغی که کمیته ملی المپیک برای 4 مربی المپیکی ما در نظر گرفته بودند به ما ندادند و شرایط به گونه ای رقم خورد که باید از تیم جدا  میشدم، زیرا حرمت ها شکسته شده بود.

از چه تیم هایی پیشنهاد داشتید؟
اردن ، مکزیک، انگلیس و حتی آمریکا اما چون در گذشته در تایوان کار کرده بودم وبا شرایط و محیط آنجا آشنایی کامل داشتم و در ضمن مهمترین نکته اعتماد دوطرفه ای بود که بین من به عنوان سرمربی و فدراسیون تکواندوی چین تایپه وجودداشت و مبلغ بالایی که برای قراردادم در نظر گرفته بودند این کشور را انتخاب کردم.

چه زمان به تایوان سفر می کنید؟
اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تا 25 می .

مگر مشکل خاصی برای رفتن دارید؟
خیر ، یک سری کارهای اداری وجود دارد که باید این کارها به صورت کامل انجام گیرد که اکثر این کارها مربوط به کشور مقصد است ، هنوز مجوز کمیته ملی امپیک چین تایپه صادرنشده و فدراسیون تکواندوی این کشور به سرعت به دنبال انجام این کارهاست.

 قرداردتان چند وقته است؟
فعلا تا بازی های آسیایی کره جنوبی و هدف اصلی این کشور این مسابقات و قهرمانی در این مسابقات است و بعد از آن به عنوان هدف دورتر به المپیک ریودوژانیرو فکر می کنند.

یعنی بعد از مسابقات آسیایی قراردادتان را تمدید می کنید؟
 تا ببینم بعدا چه شرایطی پیش خواهد آمد .

شما در تایوان دنبال چه هستید؟ و هدفتان چیست؟
باید ببینم چه شرایطی پیش می آید، من 7 سال پیش که آنجا بودم شرایط خیلی خوب بود و این فدارسیون همه گونه همکاری را با من انجام می داد ، یکسری جوان با انگیزه از کل کشور جمع کردم و توانستیم موفقیت هایی کسب کنیم که تا به حال در این کشور به دست نیامده بود و همه آنها برای بار اول بود ، دقیقا مثل شرایطی که در ایران به وجود آمد، در حال حاضر هم باید در این کشور یک سری مسابقات انتخابی برگزار کنم تا نیروها و استعدادهای جدید را کشف کنم و بعد با آنها به بهترین شکل موجود کار کنم، مربیگری جادوگری نیست ، باید باتوجه به توانایی های خود و استعدادها و توانایی که در تایوان وجود دارد برنامه ریزی کنم تا بتوان به هدف بزنیم .

اگر در صورت موفقیت دوباره در تایوان از ایران و تیم ملی کشور خود پیشنهاد داشته باشید برمی گردید؟
در آن هنگام که به ایران آمدم احساس ادای دین داشتم و احساس می کنم که این احساس تا آخر عمر با من باقی می ماند اما در حال حاضر با این کشور قرارداد دارم و حرف زده ام و نمی توانم زیر حرف و قول خود بزنم اما زمانی که قراردادم تمام شد و اگر شرایط مهیا بود حتما به کشورم خدمت می کنم.

بار گذشته که شما سرمربی تایوان بودید پولادگر به سراغ شما آمده بودو با به کارگیری الفاظی زشت همچو نامرد سعی در تحریک شما برای بازگشت به ایران را داشته است؟
در حال حاضر هم خود آقای پولادگر و هم مردم می دانند نامرد کیست؟ نامردی را آقای پولادگر در حق من تمام کرد، پولی که کمیته ملی المپیک برای ما در نظر گرفته بود به ما ندادند، ما انتظار پاداش از فدراسیون تکواندو نداشتیم، اما حقی که دیگران هم برای ما در نظر گرفته بودند هم به ما ندادند، دلم نمی خواهد حرفهای تکراری بزنم اما مطمئنم الان خودشان هم پشیمان هستند اما باید گفت که دیگر دیر شده و کار از کار گذشته. متاسفانه در ایران مرغ همسایه غاز است ،‌مربی خارجی می آورند و همه جوره پای آنها می ایستند اما از نیروهای خوب داخلی به درستی دفاع نمی کنند ، امثال محمد بنا و کوروش باقری در کشور ما زیاد هستند که به توانایی هایشان در ایران آن چنان بهایی به آنها نمی دهند. خود من در ایران ماهی 2  میلیون حقوق می گرفتم آنهم با کلی منت .  من به خاطر تکواندو و تمرینات تیم ملی شغل خود را از دست داده بودم و در بدترین شرایط زندگی قرار داشتم ، فرزندانم مریض شده بودند و هزینه های درمان آنها را نداشتم، نه تنها از طرف فدراسیون کمکی به من نشد بلکه پاداش ما را هم ندادند. پسرم بیماری خاصی داشت و باید داروهای گرانی مصرف می کرد ، به همین دلایل دوماه پیش به خاطر آقاین پسرم را از دست دادم ، آقایان در مراسم ختم پسرم آمدند و فکر کردند از خاطر من می رود جفاهایی که در حق من و خانواده ام کرده اند، اما روسیاهی برای آنها باقی می ماند، مثلا من مربی تیم ملی ایران بودم،‌آنها می توانستند دست مرا بگیرند و به من کمک کنند اما نکردند و از روی حسادت که نمی توانستند موفقیت من را ببینند بستری را فراهم کردند که از ایران بروم.

 تیم ملی هم در نبود شما نتوانست در حد انتظار ظاهر شود؟
متاسفانه همین گونه است رنکینگ تیمی و انفرادی را از دست دادیم و با خوش شانسی توانستیم د رمکزیک عنوانی به دست آوریم.

از شرایط قرارداد جدیدتان با تایوان بگویید؟
من با حقوق ماهی 8 هزار دلار به چین تایپه رفته اتم و ماهی 2 هزار دلار هم برای اسکان خود و خانواده ام پرداخت می کنند که در کل می شود ماهی 10 هزار دلار. نام من در موزه ورزشی چین تایپه وجود دارد و با رییس جمهور و نخست وزیر این کشور هم ملاقاتهایی داشته ام چرا که آنها تا قبل از المپیک آتن نتوانسته بودند مدال طلای المپیک به دست آورند اما با مربیگری من به این مهم رسیده بودند و آنها هم قدردان من بودند.

چند مدال طلا در المپیک آتن با تایوان گرفتید؟
 2 مدال طلا که در نوع خود برای آنها در حد یک معجزه بود.

 حرف پایانی ؟
بازهم دست همه مردم کشورم را می بوسم و دوست دارم همه بدانند من عاشق ایران هستم و عاشق تکواندو، میرم چین تایپه تا بتوانم به حرفه اصلی و حرفه ای خود بپردازم . به هر حال ما رفتیم
.

https://shoma-weekly.ir/13G9gi