ورزش

در المپیک به نقطه اوج می رسیم

با توجه به اینکه فاصله چندانی با مسابقات المپیک ریو 2016 نداریم، در اوج آمادگی در مسابقات جام جهانی حضور جدی نخواهیم داشت تا بتوانیم در المپیک به نقطه اوج برسیم.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران روزهای حساسی را سپری می کند. چرا که بیشترین انتظار ورزشدوستان از کاروان ایران در المپیک ریو از کشتی است، چه آزاد و چه فرنگی. کشتی گیران فرنگی که زیر نظر محمد بنا مشغول آماده سازی هستند و به نظر می رسد مشکل خاصی برای حضور در المپیک نداشته باشند. اما آزادکاران را خود رسول خادم تمرین می دهد. با وی همکلام شدیم تا از آخرین وضعیت آزادکاران ایرانی قبل از جام جهانی خبر دار شویم.


تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان توانست در جام جهانی شیراز با اختلاف نسبت به رقبا قهرمان شود، چه پیامی برای مردم و ورزشکاران دارید؟

به همه مردم ایران تبریک می گویم و از همه مردم شیراز و همه مردم ایران که با تشویق و حمایت های خود روحیه تیم ایران را بالا بردند صمیمانه قدردانی می‌کنم. رقابت های زیبایی را از قهرمانان کشورمان شاهد بودیم و با جان و دل مقابل حریفان مبارزه کردند.جا دارد به آن ها بخاطر زحماتی که کشیدند تا با کسب عنوان قهرمانی دل مردم را شاد کنند نیز خسته نباشید بگویم.

تیم ملی کشتی آزاد با آمادگی کامل در مسابقات جام جهانی آمریکا شرکت خواهد کرد؟

با توجه به اینکه فاصله چندانی با مسابقات المپیک ریو 2016 نداریم، در اوج آمادگی در مسابقات جام جهانی حضور جدی نخواهیم داشت تا بتوانیم در المپیک به نقطه اوج برسیم.

اگر قرار نیست که با آمادگی کامل در مسابقات جام جهانی نباشیم چرا در این مسابقات شرکت می کنیم؟

ما به جام جهانی به عنوان یک تورنمنت جدی قرعه‌کشی المپیک نگاه می‌کنیم تا بتوانیم نفرات‌مان را محک جدی بزنیم. البته تصور می‌کردیم که تنها آمریکایی‌ها با نفرات اصلی خود در جام جهانی شرکت کنند اما با نگاهی به ترکیب سایر تیم‌ها اکنون گرجستان نیز با نفرات اصلی به جام جهانی می‌آید و روس‌ها نیز تیم خوبی را در اختیار خواهند داشت.

اما خدا را شکر توانستیم در کشتی هر 12 سهمیه المپیک را کسب کنیم و این موضوع تکلیف کشتی را سنگین تر می کند؟

کسب هر 12 سهمیه المپیک توسط کشتی، نشان از جایگاه بزرگ کشتی ایران بعنوان ورزش ملی کشور، در جهان ورزش دارد اما این موضوع فقط گام اول است و قطعا هدف اصلی کسب مدال در المپیک خواهد بود.

در خصوص آخرین شرایط رضا یزدانی آزاد کار وزن 97 کیلوگرم کشورمان توضیح دهید؟

یزدانی شرایط رو به جلویی دارد و از روند بهبودی وی راضی هستیم، اما او هنوز نتوانسته تمرینات جدی کشتی را آغاز کند و باید منتظر بهبود شرایط او باشیم. در این بین مصدومیت برای رقبا نیز وجود دارد و با توجه به اینکه تمرینات کشتی بسیار جدی است. ممکن است هر کشتی‌گیری مصدوم شود و این مصدومیت‌ها جزئی از کشتی به حساب می‌آیند.

در المپیک ریو چند مدال باید به نام کشتی کنار گذاشت؟

کشتی آزاد کشورمان شایستگی این را دارد تا در المپیک صاحب مدال طلا و دیگر مدال‌ها شود. کشتی فرنگی نیز قبلاً شایستگی‌های خود را ثابت کرده و اکنون نیز این شایستگی را دارد و به اعتقاد من این مدال‌ها نتیجه زجر کشیدن قهرمانان و کادر فنی است که در تمامی این سال‌ها تلاش کرده‌اند تا به سکوی موفقیت برسند.

آیا تیم ایران در تورنمنت زیلکوفسکی لهستان شرکت خواهد کرد یا خیر ؟

تغییر برنامه‌های جام جهانی برنامه‌های ما را به هم ریخت و به همین دلیل نتوانستیم در مسابقات لهستان شرکت کنیم، ولی می‌توانیم در تورنمنتی که در ارمنستان برگزار می‌شود، حضور داشته باشیم.

به نظر می‌آید مصدومیت‌های آزادکاران به دلیل تمرینات سنگین در اردوها است؟

این مصدومیت‌ها برای کشتی‌گیران تمام کشورها و رقبا نیز وجود دارد و همانگونه که گفتم فشار تمرینات در کشتی بسیار سنگین است و هرچه کار جدی‌تر باشد، ریسک آسیب‌پذیری نیز افزایش پیدا می‌کند.

تکلیف درخواست میزبانی ایران برای مسابقات جهانی به کجا رسیده است؟

هنوز جمع‌بندی نهایی در این خصوص انجام نشده و در هر مقطعی که قرار باشد مسابقات به صورت جداگانه برگزار شود، این اتفاق رخ می‌دهد اما هنوز این موضوع قطعی نیست و باید منتظر تصمیم نهایی اتحادیه جهانی کشتی باشیم.

اظهارنظر بنا مبنی بر اینکه کی‌روش هر حرفی می‌زند هیچ واکنشی ندارد اما تا من صحبتی را مطرح می‌کنم واکنش نشان می‌دهند، یک هفته ای نقل محافل ورزشی بود؟

آقای بنا از مربیان بزرگ کشور است و بهتر است از خودش در این مورد سوال کنید.

حرف آخر؟

کشتی بار سنگینی دارد و نگاه مردم به این رشته است، قهرمانان ما نفرات برتری هستند که در شرایط سختی مشغول به کار هستند، کادرفنی و همه اعضای کشتی در فشار روانی به سر می‌برند، این فشار قابل توجه است، باید کمک کرد تا فضا آرام باشد، کشتی یک رشته‌ای است که از دل مردم بیرون آمده و اکثر افراد حاضر در آن از قشر زجر کشیده جامعه هستند. کشتی‌گیران ما به همراه کادرفنی‌شان این چند وقت را با سختی و تلاش زیاد طی می‌کنند و در حال پیمودن مسیر هستند تا به امید خدا نتایج خوبی کسب شود.

https://shoma-weekly.ir/px9Lg5