ورزش

در المپیک از کشتی انتظار دارند

برگزاری مسابقات پیاپی و اعزام قهرمانان به مسابقات مختلف از طرفی، و فشار بیش از حد در تمرینات اردویی باعث از هم پاشیدگی و ضعف قهرمانان در میدان پرمخاطره المپیک خواهد شد.
محمدرضا کاظمی- مسابقه و باز هم مسابقه، این شیوهای است که تشکیلات فدراسیون کشتی درپیش گرفته. نمونه این وضعیت برگزاری مسابقه انتخابی بین کمیل قاسمی و پرویز هادی در وزن آخر بود. دو چهره شاخص و مدعی که طی چند ماه گذشته بارها به روی تشک رفته و پنجه در پنجه رقبای داخلی و خارجی انداخته بودند، مسابقات گزینشی، تورنمنتهای بینالمللی، جام جهانی، جام سرکیسیان ارمنستان و بالاخره مسابقه انتخابی الحق والانصاف هر کس دیگری غیر از این دو نفر و دیگر ملیپوشان بود از پا در میآمد!

کما اینکه در همین راستا رضا یزدانی و احمد محمدی دو عنواندار جهانی مصدوم شدند! علیرضا کریمی صراحتااعلام کرد دچار خستگی مفرط شده و البته دیگر نفرات نیز دست کمی از ایشان ندارند. جالب اینکه حربه مسابقه درمانی و اعزامهای پیاپی نفرات به میادین ریز و درشت نه تنها گرهگشا نبوده، بلکه در اغلب موارد همانند اوزان 125، 97 و 65 بر ابهامات اضافه کرده است. همین امر موجب سردرگمی کادر فنی واعضای شورا شده به عبارت دیگر در حالی که حدود یک ماه تا بازیهای المپیک باقی مانده، مربیان تیم ملی کشتی آزاد نتوانستهاند در برخی از اوزان فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند. شکی نیست در صورت انتخاب نیز تردید دارند که آیا گزینه مناسب را برای اعزام به برزیل معرفی کردهاند یا خیر؟

عارضهای به نام کشتیزدگی

همانطور که کوتاهی در امر تمرین و آمادهسازی موجب ضعف جسمانی و ناکامی در مسابقات میشود، فشار مضاعف و انجام تمرینات پرفشار و طاقتفرسا باعث کشتیزدگی قهرمانان، شکنندگی و بی میلی ایشان خواهد شد. به نظر میرسد مسیری که طی ماههای گذشته در تمرینات آزادکاران طی شده گزینه دوم بوده و فشار بیاندازه به کشتیگیران موجب کم اشتهایی ایشان، آسیبدیدگی در برخی موارد و احتمالانرسیدن به اوج در هنگامه بازیهای المپیک خواهد بود. البته امیدواریم که چنین نباشد و ما در ریو 2016 با چند مدال ارزشمند کشتی یکبار دیگر چون المپیک لندن سرمان را بالا بگیریم. خوشبختانه نظم در اردوی فرنگیکاران جاری است و محمد بنا با تجربه و درایتی که دارد شرایطی فراهم ساخته که انتظار کسب مدال توسط فرنگیکاران بیش از آزادکاران است.

مقایسه والیبال و کشتی

ممکن نیست به جهت شکل ظاهر، موقعیت و نحوه تمرینات و مسابقه، دو رشته ورزشی والیبال و کشتی را با یکدیگر مقایسه کرد. با این وجود و بر اساس اصل مشترک تمرینات ورزشی میتوان وجه اشتراکی بین دو رشته یاد شده پیدا کرد. در همین راستا باید اذعان کرد فشار مسابقه در صورتی که از حد متعارف خارج شود تاثیرات نابجایی بر ورزشکاران هر دو رشته خواهد گذاشت. به عنوان مثال پس از اینکه والیبالیستها در رقابتهای گزنیشی المپیک موفق شدند سهمیه حضور در المپیک را به دست آورند بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که حضور همین نفرات در مسابقات لیگ جهانی که بلافاصله بعد از رقابتهای گزینشی انجام گرفت باعث افت عملکرد و یا حداقل نوسان والیبالیستها خواهد شد. بر همین اساس عدهای چنین اعتقاد داشتند که بهتر است تیم دوم والیبال در لیگ جهانی شرکت کند. اما از آنجایی که مسئولین فدراسیون والیبال به دنبال نتیجه بودند، بار دیگر تمام نفرات اصلی را بی آنکه استراحت مناسب داشته باشند به میدان فرستادند که در نهایت نتیجه لازم به دست نیامد. چه بسا این فشارها در المپیک نیز مانع عملکرد مناسب تیم والیبال شود و این در حالی است که در مقایسه ، کشتی از والیبال سنگینتر و به سبب وزن کم کردن ورزشکاران این رشته، فشار فراوانی بر کشتیگیران وارد میشود!

به همین دلیل کارشناسان معتقدند برگزاری مسابقات پیاپی و اعزام قهرمانان به مسابقات مختلف از طرفی، و فشار بیش از حد در تمرینات اردویی باعث از هم پاشیدگی و ضعف قهرمانان در میدان پرمخاطره المپیک خواهد شد. البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و دلاورمردان کشتی آزاد چون همیشه بتوانند با تکیه بر تعصب و غیرت ایرانی در میدان المپیک سربلند باشند، چنانچه غیر از این بود، بدانید که بر اثر نکات و موارد ذکر شده و به سبب فشارهای ناشی از تمرین و مسابقه بوده که قهرمانان به نتیجه لازم دست پیدا نکردهاند!!

https://shoma-weekly.ir/F6E5A8