ورزش

درس‌هایی از یورو2012

ماشای مسابقات جام ملت‌های اروپا 2012 این فرصت را فراهم کرده است تا متوجه کاستی‌های فوتبال خود و تفاوت آن با استانداردهای جهانی شویم.
سعید سعیدزاده - تماشای مسابقات جام ملت‌های اروپا 2012 این فرصت را فراهم کرده است تا متوجه کاستی‌های فوتبال خود و تفاوت آن با استانداردهای جهانی شویم. آنچه در این میان حائز اهمیت است درس‌هایی است که در چند هفته گذشته از این رقابت‌های بزرگ گرفتیم. برخی از این درس‌ها در پی می‌آید:
1- اکراین میزبان این مسابقات شروع خوبی داشت اما در روز آخر مسابقات مرحله اول به انگلیس باخت و با این شکست از رقابت‌ها حذف شد اما به رغم ناکامی، پس از پایان بازی تمامی تماشاگران میزبان ایستاده شروع به تشویق تیم ملی کشورشان کردند و نشان دادند، آنچه بیش از برد و باخت در فوتبال اهمیت دارد اخلاق است و قدرشناسی از ملی پوشانی که کم نمی‌گذارند.
2- لهستان دیگر میزبان رقابت‌ها نیز به رغم تمامی پیشداوری‌ها حذف شد! اما فدراسیون فوتبال این کشور و مردم لهستان بسیار منطقی با قضیه برخورد کردند. در اکثر نوشته‌های رسانه‌های لهستانی بر این نکته تاکید شده بود که تا همین جا هم لهستان کار بزرگی صورت داده و باید به آینده امیدوار بود. این منطق فوتبالی نیز از درس‌های دیگر جام ملت‌ها بود.
3- شروعی ضعیف و پایانی مقتدرانه! این تعریفی است که کارشناسان فوتبال از تیم ملی ایتالیا دارند. تیمی که معمولاً تورنمنت‌ها را ضعیف و کم امید آغاز می‌کند اما در پایان با شگفتی‌ کامیاب می‌شود. قبل از مسابقات یورو نیز صحبت از انصراف ایتالیا از این رقابت‌ها بود. حتی تبعات شرط بندی و مسائلی از این دست باعث شد تا تیم ملی ایتالیا در مصاف دوستانه با روسیه شکست سنگینی بخورد... اما در حالی که کسی تصورش را نمی کرد، ایتالیا هم انگلیس و هم آلمان پرامید را از سر راه برداشت و به فینال رسید تا همه را به یاد همان مثل قدیمی فوتبالی بیندازد. البته نمی‌توان از کنار نقش پررنگ «چزاره پراندلی» سرمربی آتزوری‌ها در جمع کردن تیمی پاشیده و قدرت بازی سازی «آندره آپیرلو» به سادگی گذشت. ایتالیا به همه دنیا ثابت کرد با «امید» می‌توان به همه چیز رسید.
4- سقوط کن، بلند شو... دوباره سقوط کن و دوباره بلند شو! این شعاری است که آلمان‌ها سالهای سال با خود تکرار می‌کنند. این بار نیز یواخیم لو و شاگردانش پس از شکست نومید کننده برابر ایتالیا این شعار را تکرار کردند و گفتند که زندگی ادامه دارد... بی جهت نیست که آلمان‌ها توانسته‌اند، پس از شکستهای خرد کننده در دو جنگ جهانی اول و دوم دوباره برخیزند و سرپا بایستند.
5- البته جام ملتهای اروپا درس‌های تکنیکی و تاکتیکی زیادی نیز در برداشت پذیرش رای داور توسط بازیکنان، مربیان، هواداران حتی اگر اشتباه باشد که امید داریم مربیان و بازیکنان، داوران، تماشاگران و حتی مدیران فوتبال کشورمان توانسته باشند از آن بهره ببرند و...

https://shoma-weekly.ir/UFiD0L