اندیشه

درس بزرگ سقیفه برای جامعه امروز

سقیفه به ما آموخت هرگاه پای مصالح یک امت و جامعه اسلامی به میان آمد ساده از کنار آن عبور نکنیم. با دقت همه جوانب امور را بسنجیم وگرنه شباهتی بین ما و امیرالمومنین (ع) نخواهد بود
علی تبریزی- حضرت فاطمه زهرا (س) در غیر از خطبه معروف فدک خطبه دیگری دارند که خطاب آن به زنان مهاجرین و انصار است. در آن بیان گرامی حضرت ضمن سرزنش مهاجرین و انصار در ماجرای رها کردن امیرمومنان علی (ع) به علت این عمل نیز اشاره می نمایند. حضرت زهرا (س) فرمودند شما علی (ع) را رها کردید چون از قاطعیت او ترس داشتید. دنبال کسی بودید که بتوانید با او کنار بیایید، کسی که انعطاف بیشتری از علی (ع) داشته باشد و سخت گیر نباشد! در یک کلام حضرت مشکل مسلمانان آن زمان را با امیرالمومنین (ع) در جدیت و سخت گیری مولا برشمردند. این بزرگترین و مهمترین درس برای جامعه امروز ماست. تاریخ برای شنیدن و سرگرمی نیست. باید از آن درس گرفت. در وهله نخست باید سعی اهتمام ما بر این باشد که اگر ادعای شیعه بدون و پیروی از آن حضرت را داریم شباهتی نیز در خودمان ایجاد نماییم. در پافشاری بر حق سخت گیر باشیم. در برابر دشمن اهل تساهل نباشیم. با منکر کنار نیاییم ولو اعتراض به آن ظاهرا به زیان ما تمام شود. بدانیم روش امیرالمومنین (ع) این نبود که با هر کس بهتر به نفع او کار کند او کنار بیاید. ما هم اگر ادعای علوی بودن داریم بایستی چنین باشیم.

اگر همین اصل را برای خودمان اصلی ثابت و لایتغیر قرار دادیم خواهیم دید همه انحرافات مسلمانان از همین نقطه آغاز شده است. عده ای به حق و داشته خویش راضی نبودند و از چارچوب های تعیین شده توسط اسلام فاصله گرفتند. همین موضوع مقدمه فساد و انحراف و در نهایت خونریزی و جنگ شده است. البته نقطه مقابلش نیز افرادی بوده اند که همیشه در داخل چارچوب ارزش های اسلامی حرکت کرده و چه در برابر دشمن و چه در برابر هر نوع منکر و انحرافی قاطعانه و سخت گیرانه و استوار ایستاده اند. اینان هم خیر دنیا نصیبشان شده و افتخار و شرف در این دنیا پیدا کرده اند و هم به خیر آخرت نائل شده اند.

هنر گرفتن تصمیم درست در زمان مناسب است. وگرنه اگر چند صد سال به آینده سفر کنیم و به ماجراهای امروز بنگریم قطعا می توانیم به راحتی به رفتارهای غلط و درست، تساهل و تسامح های نابجا و ایستادگی های صحیح و بجا و خوب و بد اعمال پی ببریم. امروز حادثه کربلا برای ما روشن است اما تاریخ گواه آن است که بسیاری از کسانی که مقابل حضرت اباعبدالله (ع) ایستادند و حضرت را به شهادت رساندند دقیقا متوجه عمل خویش نبودند. چند تن از سران سپاه علی (ع) در جنگ صفین در کربلا حاضر بودند. کسانی که تحت تربیت و بیان علوی بودند. عمر سعد تا شب پذیرش فرماندهی یعنی چند روز مانده به عاشورا در تردید بود. یک شب تا صبح قدم زد و در نهایت منافع دنیا را به آخرت ترجیح داد. اما حقیقت این است که بسیاری اصلا نمی دانستند ماجرا چیست و چه می کنند! در موضوع سقیفه نیز خیلی از افراد نمی دانستند چه انحراف بزرگی را مرتکب می شوند.

سقیفه به ما آموخت هرگاه پای مصالح یک امت و جامعه اسلامی به میان آمد ساده از کنار آن عبور نکنیم. با دقت همه جوانب امور را بسنجیم وگرنه شباهتی بین ما و امیرالمومنین (ع) نخواهد بود. سقیفه آخوت که در مسائل کلان سیاسی و اجتماعی باید در عواقب و آینده کار اندیشه کرد. تصمیم هایمان برای به به امروز مردم و مسائل پیش پا افتاده نباشد. سالها و بلکه قرون آینده را ترسیم کنیم و ببینیم. باید این روحیه را در خودمان تقویت کنیم و در این مسائل مسامحه و سهل انگاری را کنار بگذاریم. اگر اندیشیدیم و بین خودمان و خدا برای انجام کاری حجت پیدا کردیم دیگر قاطعانه بایستیم. مکتب علی (ع) به ما آموخته که اینجا دیگر جای ملاحظه کاری و سهل انگاری و کوتاه آمدن و توجه به حرف مردم نیست.

https://shoma-weekly.ir/S8sjlm